Fate/Grand Order: Shinsei Entaku Ryouiki Camelot 2 – Paladin; Agateram

לא חשבתי שכל כך מהר אגיע ללסקר את הסרט השני בעלילות "קמלוט" של Fate/Grand Order שיצא במאי האחרון ביפן. הוצאת הבלוריי הרי עתידה להגיע רק בעוד כחודשיים (ובתקווה לא תתעכב שוב בהגעתה לרשת), אבל דבר הוביל לדבר ואיכשהו, בלי שום הכנה מוקדמת, הסרט נחת בבתי הקולנוע בארץ. זה אמנם היה לזמן קצר, סופ"ש אחד בודד, אבל זה היה מספיק בשביל שאקפוץ על ההזדמנות.

בניגוד למה שכתבתי בזמנו על ההחלטה להביא את הסרט של Kimetsu no Yaiba ארצה, הפעם אני לא מתכוון לנסות להגן על ההחלטה הללא ספק משונה הזאת. לא מדובר בארק נפרד, אלא בסרט שהמספר "2" בכותרת שלו היא מכיוון שהוא המשך ישיר של הרפתקה שכבר החלה בסרט הקודם ונמצאת כבר בעיצומה, כך שבלתי אפשרי לקפוץ ישר פנימה ולצפות להבין מי נגד מי ומה הולך. יותר מכך, גם אם לא חסר קהל ל Fate בארץ, ספצפית כאשר מדובר על Fate/Grand Order, ספינאוף מסועף שמבוסס על משחק המובייל שאפילו לא זמין בחנויות האפליקציות המקומיות ושרק המעריצים האדוקים ביותר טרחו בכלל להיכנס אליו – גם אין באמת יותר מדי אנשים שפוטנציאלית יבואו לראות.

השקט והפרצופים של הקהל שהיה סביבי כשהקרדיטים החלו לרוץ על המסך וכשהאורות נדלקו בסיומו של הסרט דיברו בעד עצמם, ועל אף העובדה שזה כן משעשע במקצת, אני עדיין שמח שהסרט הזה הגיע בסופו של יום. אני שמח לא רק כי נהניתי ממנו באופן אישי כחובב מושבע של הפרנצ'ייז, אלא גם כי זה תקדים חיובי מאוד לתחום האנימה בארץ, אחד כזה שמראה שאפשר לצפות לעוד סרטים שיגיעו הנה בהמשך, ולא רק שוברי קופות סופר פופולריים כמו Kimetsu no Yaiba, אלא גם סרטים יותר נישתיים. למעשה, אם להאמין לעמוד האינסטגרם הישראלי של המפיצה ODEX, הרי שיש כבר שמות נוספים שעתידים לעשות את דרכם הנה בזמן הקרוב, ואם החלה החברה לעבוד בשיתוף עם יס פלאנט בארץ – סיכוי טוב שזה יהפוך לדבר שבשגרה ונוכל להיגמל סופסוף מההמתנה המייגעת לגרסאות הבלוריי ולהנות מהאנימה שלנו גם על המסך הגדול. בהינתן מצב שכזה – אני בטח לא מוצא לנכון להתלונן (אם כי על טרנד צעקות ה"ארן ייגאר!" בתחילת כל הקרנה הייתי שמח שהקהילה הייתה מוותרת, נראה לי שזו בדיחה שכבר מיצתה את עצמה מזמן).

ולעניינו: Paladin; Agateram הוא כאמור המשך ישיר של הסרט הקודם, Wandering; Agateram והוא כאן כדי לקחת את כל מה שנבנה שם ואת כל הדמויות שהתרכזו בין קמלוט של "מלך האריות" (או "מלך הארי" לפי התרגום שהיה בקולנוע), ארתוריה פנדרגון, לבין ממלכתו של "מלך השמש", אוזימנדיאס, לכדי מאבק סופי על גורל האנושות כולה. הזכרתי כבר שהסרט החדש לא ממש יובן על ידי הקהל הרחב, אבל אם יש לו חיסרון בולט זה שהוא כנראה יהיה קשה להבנה גם עבור מי שכן צפה בקודמו ולא מכיר את המקור. הקצב הוא עדיין מאוד מהיר, ועל אף שכמעט כל סצנות המפתח עשו את דרכן אל המסך, יש עדיין חלקים גדולים, בעיקר אלה שממש מסבירים על מה ולמה שני הצדדים נלחמים, שקצת נאבדו בדרך לצערי. לא שלגמרי אכפת לי או שאני מצפה מכל פרט קטן לעבור בעיבוד, וכפי שכתבתי בסקירה על הסרט הקודם, אני לא ממש מבכה על הדמויות שהוסרו מהאדפטציה ולא עניינו אותי במיוחד גם במשחק המקורי, אבל כן הרגשתי שהיה מקום להרחיב קצת יותר ולא לדהור כל כך מהר אל סצנות האקשן.

זה לא רק הופך את הסרט למבלבל, אלא גם פוגע בבילד-אפ עבור רגעי השיא של הסיפור. דוגמה למשל היא פרק שלם במשחק בו הגיבורים פוגשים את שרלוק הולמס שמסביר להם לא מעט על מה שמתרחש בסינגולריטי הנוכחי ובעיקר מידע לגבי סיפור הרקע של F/GO, המתכנס לקראת המפגש עם מלך המכשפים (מה שעתיד להיות מסופר בסרט "סולומון" שיצא גם הוא השנה, אולי גם אותו נזכה לראות בקולנוע בארץ?). נכון, זה נשמע לא קשור בעליל לסיפור הנוכחי, הרי מה לשרלוק הולמס ולכל הבלאגן ההיסטורי הזה? ובאמת שהקשר הוא רופף, מוזר ולא ממש משפיע על מהלך העלילה של "קמלוט" עצמה, כך שברור לי מדוע החליטו לשמור על כל העניין מחוץ לסרט ולשלב חלק מן ההסברים במפגש החוזר עם אוזימנדיאס במקום. ובכל זאת – מדובר במפגש שנבנה במהלך הדרך בחלקים הקודמים של המשחק, ושבין היתר פותר את התעלומה אודות זהותה של מאש, מה שבסרט פשוט נחשף סתם ככה משום מקום.

מה גם, שאותה סצנה מדוברת כן מופיעה בתור פלאשבק בסדרת האנימה של Babylonia (ואם להיות פייר גם שתי הדמויות הנוספות שהוסרו מופיעות בפרק 0 של הסדרה לכמה רגעים, אבל זה כבר פרט יותר שולי), ואני מבין שמדובר בשתי הפקות שונות שנעשו במקביל, רק חבל שלא ממש בתיאום האחת עם השניה. בהינתן שחמשת הפרקים הקודמים של המשחק כנראה שלא יקבלו אדפטציה, כנראה שתמיד ישאר איזשהו פער בחוויה שגרסת האנימה תהיה מסוגלת לספק, אבל כן הייתי רוצה שיושקעו קצת יותר מאמצים בלהנגיש את הסיפור גם עבור הקהל הלא קטן שהיה רוצה להכיר אותו דרך האנימה בלבד ומבלי לעבור במקור, כפי שנעשה באדפטציות אחרות בפרנצ'ייז במידה כזו או אחרת.

מן הצד השני, אני שמח על רפרנסים שהיו בסרט לסיפורים שכן עובדו, גם אם לא כולם צפו בהם. סיפור הראוט הראשון של Fate/stay night, זה העוסק בארתוריה הוא הרי הבסיס עליו מושתתת עלילת "קמלוט" כולה, כך שזה רק מתבקש וזה מסוג הדברים שרציתי שיהיו כאן ושיוצרים את החיבור הרגשי והמיוחד בין המקור של הפרנצ'ייז לבין הספינאוף המרוחק הזה. לראות את רגעי הסיום של אותו הראוט (אותה הסצנה שהזכרתי בסקירה על הסרט הקודם, שמופיעה בפרק האחרון של הסדרה הישנה) מונפשים מחדש היה עבורי מחזה שהעלה בי חיוך מאוזן לאוזן. מסעו של בדוויר התחיל באותו מאורע היסטורי, כאשר הפר את הוראת מלכו ולא החזיר את אקסקליבר לאגם, ואני שמח לראות את ההתייחסות לכך ואת העובדה שהסרט לא פסח על ההזדמנות להסביר כיצד זה הוביל את השניים לנקודה בה הם נמצאים היום. בזכות זה ובזכות רגעים נהדרים נוספים (כמו האינטרקציות הסופר משעשעות וחמודות בין מאש ולנסלוט, שמבחינה מסוימת היו ההיילייט של הסרט כולו בשבילי) הייתי אומר שאת התלונה שלי על היעדר פאנסרביס מהפעם הקודמת אפשר לסמן בשמחה כמבוטלת.

עוד משהו שאפשר לסמן עליו וי זה התחום הויזואלי שהשתפר פלאים. הסרט הקודם אמנם לא היה נראה רע (חוץ מעיצובי הדמויות שעדיין לא לגמרי לטעמי), אבל הנוכחי הוא פשוט מרהיב ברמה יוצאת דופן בחלקי האקשן שלו. לא אגזים אם אגיד שקרבות הקליימקס של "קמלוט" הם מהיפים שידע הפרנצ'ייז כולו. אולי זה כי על המלאכה אחראים הפעם סטודיו Production I.G ולא סטודיו הבת שלהם Signal.MD שעבדו על הסרט הקודם, ואולי זה בזכות הבמאי אראי קאזוטו והאנימטורים הכשרוניים שהביא איתו, אנשים שעבדו יחד איתו בעבר גם על פרק 22 הידוע של Fate/Apocrypha (רק שהפעם נראה שהיה להם זמן לעשות עבודה מלוטשת הרבה יותר ואפשר להבין מה מתרחש על המסך). זה מתבטא באנימציה משגעת, בקומפוזיציות יפהפיות ובעבודת רקעים יוצאת מן הכלל. הדמויות כן קצת יוצאות מהמודל בצורה קצת מוגזמת לפעמים, וכן היו רגעים בהם הן נראו קצת… מוזר, אבל זה דיי זניח בעיניי (ואולי יתוקן בבלוריי, עוד נראה בקשר לזה). אם הסרט הקודם הרגיש חסר נשמה – הפעם מורגשת התשוקה של היוצרים לגרום לכל רגע ורגע להיות בעל אימפקט כמה שיותר גדול, ואני מת על זה.

הסרט גם משתמש באותם קרבות כדי להעביר את הדיאלוגים של המשחק בצורה זורמת הרבה יותר מהמקור, כאשר הויכוחים האידיאולוגים בין הצדדים נעשים תוך כדי הקרב ולא בסצנות סטטיות של דיבורים אינסופיים לפני ואחרי המאבק. זה מרגיש הרבה יותר רגשי ומעניין בצורה הזאת, וכל זה גם לא יכל לעבוד טוב כמו שעבד לולא עבודת הדיבוב הנהדרת של כל קאסט המדבבים, שבהחלט מפיקים בהצלחה חיים בשורות הטקסט שכתב קינוקו נאסו.

רגעי השיא הללו לחלוטין הופכים את הסרט השני למוצלח ומהנה בהרבה מהראשון, גם אם הוא סובל מבעיות דומות (ופוג'ימארו עדיין חסר תועלת ומשעמם לחלוטין. קשה לקחת את הסרט ברצינות כשהוא פשוט מתרוצץ שם באמצע המלחמה כשחיילים נופלים כמו זבובים ובניינים שלמים קורסים לידו בעוד הוא נותר שלם וללא פגע). לצערי אקשן זה לא מספיק כדי שאוכל להגיד שמדובר בחוויה קולנועית מאוד טובה בפני עצמה (אם כי כן מספיק כדי להפציר בכל מי ששיחק במשחק ורוצה לראות את הרגעים האהובים של הסיפור באנימציה – לעשות זאת), וכמו קודמו גם Paladin; Agateram קצת מתקשה לעמוד בזכות עצמו, אבל אני חושב שצפייה בשני הסרטים יחדיו באופן רצוף (לא חובה ממש רצוף, אבל רצוי שלא בהפרש של מספר חודשים) כסיפור אחד שלם תיתן חוויה טובה וחלקה יותר.

עדיין קצת חבל לי על התוכן שעבד. אני חושב ש"קמלוט" הוא סיפור נהדר, מהטובים שיש ל F/GO להציע, גם באופן בו הוא מעניק חיים לדמויות ולסיפורים שהיו רק איפשהו ברקע של הפרנצ'ייז עד כה, וגם בקונפליקט הפילוסופי אודות חוסר המשמעות של חיים המגיעים לקיצם, קונפליקט שהוא מציג בצורה נפלאה דרך דמויותיהם של מאש, ארתוריה ובדוויר, ושאני לא בטוח שהועבר בצורה ברורה ומשכנעת מספיק באדפטציה הנוכחית (אם כי מודה, הסוף עדיין ריגש אותי מאוד). זה כנראה היה עובד טוב יותר לו היינו מקבלים סדרת טלוויזיה במקום, ואני כן מקווה שאדפטציות עתידיות יפיקו את הלקחים בנושא. גם אם לא, עדיין נהניתי מאוד מהסרט הנוכחי ואשמח לעוד F/GO באנימציה, במסך הקטן או הגדול, גם עבור החלקים המתקדמים יותר של הסיפור.


סיכום

מה עבד:

  • אקשן יוצא דופן וקרבות מהפנטים ביופיים שמורגש שהושקע בהם מעל ומעבר.
  • יודע לקחת את עצמו בהומור כשצריך ומבלי לפגוע באווירה הרצינית והטראגית של הסיפור.
  • קריצות מחממות לב לסיפורים שעומדים במרכז הפרנצ'ייז.

מה פחות עבד:

  • חוטא בהעברת הקונפליקט הפילוסופי (הבאמת מעניין) של הסיפור בצורה משכנעת מספיק ומובנת לצופים חדשים.
  • התחלת הסרט היא מזורזת מכדי לבנות את הסיפור כמו שצריך לקראת רגעי השיא.
  • חלק מהסצנות החסרות מונועות מהסרטים להתחבר בצורה מהותית מספיק לעלילת המסגרת של Fate/Grand Order.
grades4_7

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s