Fate/stay night (2006) – פרק 15

אני אף פעם לא בעד צנזורה, אבל ישנן דרכים מקובלות לצנזר אנימה. זאת לא אחת מהם.


לפני שנגיע לפרק עצמו – יש לנו פתיח חדש בשעה טובה (סגיר לא. הוא ישאר איתנו עד הסוף). השיר "Kirameku Namida wa Hoshi ni" הוא לא בדיוק מאלו שעולים ראשונים בראש כשמנסים להיזכר בשירים טובים של פייט' והוא כנראה לא מבין החזקים של הפרנצ'ייז, אבל אני עדיין מאוד אוהב אותו ולו כי אני אוהב את השירה של טאינאקה סאצ'י (ששרה גם את הפתיח הראשון ואת הסיומת). הפתיח עצמו הוא לא בדיוק סימבולי בלשון המעטה, אבל הוא עושה את חלקו בלהציג את הדמויות החדשות שילוו אותנו בפרקים הבאים וכמה סצנות אקשן באנימציה דיי מרשימה (ולא רק ביחס לרמה הבינונית של הסדרה עצמה), בדיוק כפי שמצופה ממנו. וכמובן, תמונת הסיום שלו אומרת ללא ניסיון להסתיר את מה שאנחנו כבר יודעים לגבי זהותה של סייבר – ואני אוהב את זה.

וכעת נחזור אל הפרק. שירו, סייבר ורין עדיין במנוסה, כעת כאשר איליה וברסרקר מתחילים להתקדם לכיוונם. מצבה של סייבר הולך ומחמיר, מה שמאלץ את שירו לסחוב אותה על הידיים, על אף שזו כמובן מובכת מדי מכדי שתסכים לכך מבלי שיאיימו עליה בשימוש בקומנד ספלס. למרבה המזל החבורה מגיעה קרוב מספיק לבקתה נטושה באמצע היער בה יוכלו לעצור לנוח ולהתארגן מחדש לקראת העימות הבלתי נמנע שלהם עם המאסטרית ממשפחת איינזברן.

כאן מגיע החלק הבעייתי של הפרק. הרי מכיוון שאת הקרב הם לא יוכלו לנצח ללא עזרתה של סייבר, הצורך להשיב את כוחה הוא דחוף מתמיד. שירו מזכיר שלא יסכים שסייבר תפגע באנשים חפים מפשע, אלא שגם אם היה מסכים – רין מזכירה שהם באמצע יער ריק מאדם וזו כלל לא אופציה. אז מה כן אופציה? סקס. כלומר, זה מה שאמור לקרות. כך זה עבד ב Visual Novel המקורי, כדרך אפקטיבית להפליא להעברת מאנה מאחד לשני (מגוחך או לא, אתם חייבים להודות שזה יצירתי). באנימה המוכוונת לקהל יעד רחב יותר, ובחלקו הגדול גם צעיר יותר, זה פחות מתאפשר להציג דברים כאלה ולכן ישנו צורך בפתרון אלטרנטיבי.

אני לא יודע אם אותו פתרון הגיע מצידם של Type-Moon עצמם או שסטודיו DEEN אחראי לשטות הזאת, אבל מאז אותה סצנה מטופשת זה הפך לקללה שתרדוף את Fate/stay night לשלל גרסאותיה, כולל ה Visual Novel שיצא בגרסת Realta Nua המחודשת שנה לאחר מכן וכלל סצנות דומות עבור כל שלושת הראוטים כתחליף עבור אלו שהעניקו לו את הגבלת הגיל.

אז מהו בעצם אותו הפתרון? העברת מעגלי הקסם הפנימיים של שירו לאלו של סייבר (או איזשהו בולשיט בסגנון), ובאמצעות כך יצירת קשר חזק יותר ביניהם שיאפשר לו להעביר לה מאנה. איך זה מתבצע? טוב שרין כאן כדי להדגים. היא מתחילה בלחמם את שירו עם נשיקה שבאה משום מקום ואז לפתוח את חולצתה של סייבר, בדיוק כמו שמתחילה אותה סצנת סקס מקורית. רין מסבירה שיש צורך בכמה שיותר מגע ביניהם כדי שהטקס יעבוד, כך שהעיקרון אכן נשמר דומה, אלא שבפועל אנו מקבלים את סייבר שוכבת על המיטה ושירו רוכן מעליה.

עד כאן מדובר בסתם גרסה מעודנת ומביכה של זו המקורית, אבל החלק הנורא באמת הוא בניסיון להעביר בדרך ויזואלית כלשהי את יצירת החיבור ביניהם – לשם כך גויס למשימה דרקון. ברצינות. אני לא צוחק. שירו עוצם את עיניו ואז רואה את עצמו נשאב לתוך מנהרה ומגיע למעין לע של הר געש בו מעופף לא פחות מאשר דרקון ענק – זה קורע ממנו את ידו ובכך גם את מעגלי הקסם הנחוצים ואז אוכל אותו. למה דרקון? כי יש דבר אחד יותר טוב מסקס וזה דרקונים. מה לא?

אבל מה שמצחיק יותר מהרעיון הוא הביצוע שלו. אפשר להגיד הרבה על רמת האנימציה של הסדרה בפרקים שונים, אבל אותו דרקון העשוי באנימציית CGI ממוחשבת הוא ללא ספק שיא השפל של האדפטציה הזאת בפער. זה נראה כל כך רע שקשה לתאר במילים – אז אתן לתמונות לעשות את שלהן.

בעיה נוספת שכל הצנזורה המגוכחת הזאת יוצרת היא שאותן סצנות הנטאי ביצירה המקורית הן לא רק פאנסרביס עבור הקוראים (גם אם בעיקר פאנסרביס), אלא גם תבועות בסיפור עצמו ויש להן שימוש מסוים. כך למשל אחרי אותו לילה לוהט שירו וסייבר מובכים זה מזו, מה שנשאר גם בגרסת האנימה והוא חלק מהתקרבות היחסים ביניהם וחיזוק דימויה העצמי של סייבר כאישה, בת אדם, שאינה רק סרבנט. קשה להסביר איך הדרקון קשור לזה, אבל לו היו משאירים את התסריט כפי שהוא (אפילו מבלי להראות בפועל מה קורה, כי מן הסתם שזה לא עובר מסך) לא הייתה נוצרת הבעיה הזו, אם כי קשה להגיד שהסצנה מתיישבת עם הטון הכללי והמעט ילדותי יותר של האדפטציה עד עכשיו, פה זה בכל זאת לא משחקי הכס. אלו גם דברים שפחות נהוג להציג, אפילו במרומז, בסדרות אנימה שאינן מיועדות אקסקלוסיבית לקהל הבוגר. לכן, פתרון פשוט בהרבה היה להוריד הילוך ולהסתפק בנשיקה (ואם רוצים למשוך לילה שלם אולי גם איזה חיבוק, מה שעושה להם טוב), אבל היי, אם הוחלט שדרקון זה רעיון טוב יותר, מי אני שאתווכח?

החצי השני של הפרק כבר ממשיך בצורה יותר סטנדרטית. התוכנית היא לייצר מתקפת פתע, אותה תבצע רין בזמן ששירו וסייבר מעסיקים את ברסרקר. לשם כך שירו מראה סופסוף שימוש בקסם היצירה שלו ומייצר חץ וקשת. הוא אפילו מצליח לפגוע בברסרקר, אם כי עבור הגיבור הענק מדובר בלא יותר מעקיצה של יתוש.

זה משאיר אותנו עם סייבר, שאל אף שחזרה למצב בו היא מסוגלת להילחם, זה לא אומר שהיא יכולה להביס את ברסרקר שכבר קרע לה את הצורה בעבר. לא עוזרת העובדה ששירו ביקש ממנה לא להשתמש בנובל פאנטזם שלה, לכך היא הסכימה באופן מפתיע, בידיעה שעדיין חסרה לה המאנה לבצע זאת בצורה אפקטיבית מספיק שתעזור לה להכריע את הקרב.

אותו קרב אגב מרשים הרבה פחות מזה של הפרק הקודם. ישנן כמה אנימציות לא רעות, אך גם הרבה כאלו שחוזרות על עצמן מפרקים קודמים או סצנות שמאופיינות בעיקר על ידי מצלמה רועדת שנועדה לדמות תנועה בצורה זולה. גם שילוב המוזיקה הפעם, קולע הרבה פחות לצערי.

סייבר נדחקת לפינה ושריונה נשבר לגמרי. שירו מבין שאם הוא רוצה לעזור לה עליו לאמץ את מילותיו של ארצ'ר ולדמיין נשק חזק כמה שיותר – את התשובה הוא מוצא באותה חרב שהוא נוהג לדמיין תמיד. אלא שלפני ששירו מספיק לפעול, רין היא זו שקופצת לזירה ומוציאה לפועל את תוכניתה – וזו לכאורה עובדת. רין נתפסת מיד בידו של ברסרקר, מה שמעניק לה עמדת ירי אופטימלית לזריקת התכשיטים החזקים ביותר שלה ולפיצוץ ראשו של הסרבנט האימתני. זה אכן מצליח להרוג אותו, אבל פעם אחת.

איליה חושפת שהנובל פאנטזם של ברסרקר, God Hand, מאפשר לו לחזור לחיים. כדי לחסל אותו סופית יש להרוג אותו לא פחות מ 12 פעמים, מתוכם נשארו לו 7 אחרי הנזק המרשים שעשה לו ארצ'ר וההצלחה הנקודתית של רין. אם הוא לא היה מספיק OP קודם – עכשיו באמת הכל נראה אבוד וזוהי תגלית נהדרת לסיים איתה את הפרק.

המבנה של הפרק באופן כללי הוא טוב, והסדרה ממשיכה להוכיח שבכל הקשור לקצב היא עושה עבודה טובה באופן קונסיסטנטי. גם הפעם יש לנו ביסוס של המצב הקיים, של הבעיה שיש לפתור כדי לצאת מן הסיטואציה. ישנה תוכנית פעולה שנאמרת מראש ולכן גם משתבשת והפרק מסתיים בנקודת השפל שמשאירה את הגיבורים בדרך שהיא לכאורה ללא מוצא.

הבעיה כמובן היא בביצוע של כל אחד מהמרכיבים הללו – כאשר זה לא נעשה בצורה מרשימה באף אחד מהם, גם ביחס לפרקים חזקים קודמים וגם בכלל. וכמובן, בולט מכולם הוא הביצוע של העברת המאנה, זה מהווה את מרכז הפרק – אבל עליו דיברנו כבר מספיק. כעת כשהתוכנית המקורית נכשלה, נשאר רק לראות כיצד תוכל החבורה לצאת מהמשבר הזה בפרק הבא.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s