Fate/stay night (2006) – פרק 14

אילו רק כל הפרקים היו כל כך טובים…


קצת מצחיק, אבל הפרק הזה, שהוא הטוב ביותר של Fate/stay night של סטודיו DEEN בפער (וכזה שהייתי ממליץ גם למי שהחליט לדלג על הסדרה לצפות בו), הוא בעיקרו פילרי. בערך, עוד ניגע בזה בהמשך.

הפרק נפתח כאשר יחידת ההצלה שלנו, המונה את סייבר הבקושי-עומדת-על-הרגליים, רין הבקושי-מצליחה-להפסיק-להזיע ואת ארצ'ר הבקושי-אכפת-לי-מהילד-הזה-שנחטף-וסתם-נגררתי-לכאן, מגיעה לפתח טירתה של איליה. הלולי הקטנה והמסוכנת יוצאת מהשער בליווי מוזיקה חמודה של תיבת נגינה, המעניקה לה חזות מפחידה וקריפית עוד יותר מהרגיל, ומתחילה לפטרל באזור.

שירו בינתיים מצליח להשתחרר בכוחות עצמו ופונה לברוח, אלא שאז הוא מזהה שמישהו מתקרב לחדרו ומתכונן למתקפת פתע. למזלו, אין זה אויב, אם כי חבריו הטובים שמופתעים למצוא אותו במצב של פחות מזרוק באיזה צינוק עם שלשלאות ומכוסה בחבלות – אין ספק, יצא בזול. ארצ'ר זורק איזו הערה על כך שהגיעו לשם לחינם, אבל החבורה מתעלמת מהציניות שלו וממהרת לברוח מהמקום טרם איליה תשוב. ההסתננות החוצה יכלה ללכת הרבה יותר חלק לו סייבר הייתה במיטבה, אבל כאשר היא מתמוטטת זה לא רק מביך עבורה, אלא ממש מסוכן.

המהירות שבה מצליחים החבורה להיכנס ו(כמעט) לצאת מהטירה בכזו זריזות גורמת למבנה הזה להרגיש קטן בהרבה ממה שהוא נראה ב Visual Novel ובאדפטציות המודרניות, וגם ויזואלית הוא נראה קטן ומרשים הרבה פחות לצערי (להגנתם של DEEN הם עשו עבודה הרבה יותר טובה ברקעים בסרט של Unlimited Blade Works, גם אם הוא פחות מומלץ לצפייה מסיבות אחרות).

כמובן שברגע שהם מגיעים אל דלת היציאה איליה תופסת אותם וחושפת ששהתה בפנים כל הזמן הזה וטמנה להם מלכודת. ברסרקר כבר מוכן למתקפה והמצב נראה אבוד. סייבר כמובן לא יכולה להילחם, כך ששיתוף פעולה בינה לבין ארצ'ר על מנת להביס את ברסרקר הוא לא בא בחשבון, אבל רין בכל זאת מבקשת מארצ'ר לעמוד לבדו ולפחות לעכב את הסרבנט המפלצתי עד שיצליחו לברוח. איליה צוחקת מההנחה שסרבנט כמו ארצ'ר, שאף אחד אפילו לא מכיר, יוכל לעמוד אל מול הרקולס האגדי בכבודו ובעצמו, אלא שאותו בחור באדום לא נשאר חייב ומחזיר בקאמבק משלו: ארצ'ר מחמיא לרין על הרעיון החכם להשאירו מאחור, אך מבקש את אישורה שלא רק לעכב את ברסרקר, אלא לכסח לו את הצורה. זה מה שנקרא – באדאס.

רין כמובן נותנת את אישורה בשמחה, אפילו שיודעת שהקרב הזה חסר סיכוי. רגע לפני שהם משאירים אותו לבדו, ארצ'ר מזכיר לשירו בפעם האחרונה את העצה שנתן לו. הוא אומר לשירו שהמומחיות שלו היא לא בלהילחם אלא בליצור, ולכן יש רק דבר אחד שהוא מסוגל לעשות ושעליו להתמקד בזה. שהאויב היחיד שלו הוא הדמיון שלו עצמו.

באקט הירואי אחרון ארצ'ר מקריס את התקרה וכולא את עצמו יחד עם ברסרקר בטירה הסגורה עד אשר אחד מהם יביס את יריבו.

עד כאן החומר הקאנוני של הפרק. ב Visual Novel הקרב של ארצ'ר וברסרקר מעולם לא מוצג, ונראה שבסטודיו DEEN זיהו את ההזדמנות לדחוף עוד קצת אקשן ועל הדרך לשלב אלמנטים רבים מהראוט של Unlimited Blade Works. יש שיגידו שאותם אלמנטים הם על גבול הספוילרים לאותו ראוט שני (והגיוני, כי נראה שבשלב זה לא נלקחה בחשבון אדפטציה כלשהי לראוטים הבאים), ואכן יש כאן כמה בחירות שנויות במחלוקת וקריצות ברורות למעריצים שקראו את המקור, אך אני חושב שהשאירו אותם עמומים מספיק כדי שלא יהרסו לאף אחד איזשהן תגליות עתידיות. עוד על כך בהמשך.

הקרב עצמו הוא כנראה המרשים ביותר שנראה בסדרה. לא מדובר באיזו פרצת דרך בתחום האנימציה מבחינתה של האנימה הנוכחית, זו עדיין מאוד סטטית ומורכבת ברובה מתמונות סטילס ורקעים שאמורים לדמות תזוזה מהירה. ובכל זאת, קיבלתי את ההרגשה שהפעם האנימטורים היו מודעים יותר למגבלות התקציב/זמן/כוח אדם (או מה שלא גרם לאיכות הירודה בזמנו) וניצלו טוב יותר את המשאבים הקיימים. האנימציות אמנם סטטיות למדי, אך הציורים מושקעים מתמיד והסצנות מבוימות בצורה המזכירה ספר קומיקס וגורמת לקרב להידמות הרבה יותר למנגה מאשר לאנימה, עם פאנלים שחותכים את המסך ושוטים מהירים של אותה התמונה מזוויות שונות. זהו לא ניצול מירבי של המדיום המונפש אמנם, אבל זה לחלוטין עדיף על הסטנדרט שליווה את הפרקים הקודמים.

בפריימים שכן היו מונפשים, נעשתה השקעה נקודתית בלייצר הדף של רוח בכל פעם שברסרקר מניף את חרבו על מנת להעביר את כובד משקלה, כמו גם בתזוזותיו המהירות והקלילות של ארצ'ר המדלג ממקום למקום בניגוד ליריבו הגדול והמגושם.

מהר מאוד מוצא עצמו ארצ'ר פצוע ובעמדת נחיתות כאשר חרבותיו נשברות אחת אחרי השניה. גם כאשר מצליח להתחמק לחלוטין מהמכה לטענתו, הוא עדיין סופג נזק רק מעוצמת ההדף של יריבו המפלצתי. אז מגיע הרגע בו הוא מחליט להעלות הילוך. המנגינה Tenchi Hou Take מתנגנת (וזה המקום לציין אגב שישנו שימוש מעולה ב OST במהלך כל הקרב הזה) ומתחיל הדיקלום המפורסם שכל מעריצי פייט מכירים: "I am the bone of my sword". כמדמוני, זו גם האדפטציה היחידי בה אותו דיקלום נהדר מושמע בקולו של סוואבה ג'וניצ'י בשלמותו, שעל זה כבר מגיע נקודות בונוס.

ארצ'ר מתחיל לייצר נשקים שטרם נראו עד כה בזה אחר זה ומצליח לפגוע בברסרקר ואף לאלץ אותו לראשונה לעבור למגננה. פיצוצים עזים ממלאים את המקום ונראים ממרחק, אם כי רין מסרבת להביט לאחור וגוערת בשירו ובסייבר לרוץ קדימה. היא כמובן צודקת, כי אפילו עם אותו ארסנל נשקים מרשים, ארצ'ר נאלץ להודות שיריבו, שעדיין עומד על רגליו, הוא הסרבנט החזק ביותר. בליווי מנגינה נהדרת נוספת, Fuyu no Yousei, גיבורנו האנונימי נופל אל הקרקע ונראה היה שנחל תבוסה. איליה כבר חוגגת את ניצחונה ורין מתעקשת שהסרבנט שלה עדיין נלחם כמיטב יכולתו. ארצ'ר אכן מראה סימני חיים ומתחיל להתרומם שוב, ואיליה מתחילה להבין שמשהו לגביו לא בדיוק רגיל. היא קוראת לברסרקר לסיים את העבודה מיד טרם יהיה מאוחר, אבל ארצ'ר מספיק לפגוע בכל גופי התאורה ולהסתיר את עצמו בחשכה.

המזל כך נראה פחות מסביר לו פנים, כי אור הירח זז (בצורה שחוקי הפיזיקה כנראה לא יוכלו להסביר, אבל זה מגניב לאללה) בדיוק אל המקום בו הוא נמצא, אך לפני שברסרקר מספיק להגיב ארצ'ר כבר מסיים את דיקלומו וקורא בשמו של הנובל פאנטזם שלו – "Unlimited Blade Works". הפעם, בעיבוד שדווקא עושה חסד עם המקור לטעמי, גירסתו של קנג'י קוואי למנגינת הקליימקס של קרבות Fate/stay night לדורותיהם, Emiya, מתנגנת ברקע העולם השומם והאדום שמלא בחרבות. אמנם לא רואים כיצד הקרב מתנהל בתוך ה Reality Marble עצמו, אבל כרושם אחרון מארצ'ר זה עדיין אפי בטירוף ופשוט מחזה נפלא.

חותמי הפקודה נעלמים מידה של רין ומבסרים על תבוסתו הסופית של הסרבנט שלה, שלא רק הספיק לעכב את ברסרקר אלא גם לגרום לו נזק משמעותי כך נראה. איליה נותרת רק עם התהיה מי הוא אותו סרבנט שהצליח לטענתה לעשות משהו בלתי יאמן "5 פעמים" ומורה לברסרקר לרפא את פצעיו ולהתחיל להתקדם לכיוונם של שירו, סייבר ורין. לבסוף, מושמע שיר סיום חדש וחד-פעמי, Hikari של Jyukai, כיאה לפרק יחודי שכזה, ובליווי שקופיות קצרות ושוט אחרון עליו נדבר עוד מעט כחלק מהספוילרים.

עבור צופים חדשים שקוראים את זה וראו רק את האדפטציה הנוכחית: ניתן לנחש שמכיוון שהקרב שהוצג כאן הוא פילרי, יכולותיו של ארצ'ר, כמו גם הנובל פאנטזם שלו שהוצגו כאן, הם סוג של ספוילר, אבל לא הייתי מתרעם על כך. הן אכן נחשפות במקור רק במועד מאוחר יותר, בראוט של Unlimited Blade Works, אבל לא הייתי אומר שהחשיפה בנקודה זו הרסה שום דבר מיוחד. אין את אותו הקונטקסט ולא את אותם הסברים מאחורי כל העניין, ואני לחלוטין חושב שזה היה שווה את הקרב הזה בין שתי דמויות כה אדירות שדילוג עליו היה מרגיש כמו החמצה נוראית.

ישנם רמזים נוספים לתגלית גדולה הרבה יותר, אם כי אלו רמזים דומים לכאלו שהוצגו במהלך UBW עצמה (בנוסף לרמזים קודמים שגם כך הוצגו גם במסגרת הראוט הנוכחי) ושלא אומרים בשלב זה שום דבר במפורש, לכן לא הייתי אומר שנגרם נזק משמעותי מהבחירה לכלול אותם כאן. אם הצלחתם בכל זאת להעלות תאוריה מסוימת – כך או כך תצטרכו להמתין לתשובות שיגיעו רק בראוט הבא כדי לראות אם צדקתם, וזה חלק מהכיף. אני יודע שבצפייה הראשונה שלי ב 2006, שכלל לא ידעתי שקיימים ראוטים נוספים, לא זיהיתי שום דבר מיוחד, אבל אולי זה גם עניין של גיל.

מעבר לענייני הספוילרים והעניינים הטכניים, אין כאן הרבה התקדמות עלילתית ועומק סיפורי לדבר עליו, באופן טבעי מכיוון שהפרק ברובו פילרי וכולל בעיקר קרב, אבל עם קרב שכזה – קשה להתלונן.

ומכאן והלאה ספוילרים ל Unlimited Blade Works: כאמור ישנם כמה רמזים וקריצות לקוראי ה Visual Novel שכבר יודעים את זהותו של ארצ'ר. מלבד העצה לשירו להשתמש בדמיונו, מה שדווקא כן מופיע במקור, נוספו בחלק הפילרי סצנות בהן הוא נזכר בשירו במהלך הקרב ומחייך כאילו הוא מלא בביטחון ביכולותיו להציל את המצב בהמשך. בנוסף, הוא קורא לאיליה בשמה ומדבר כאילו מכיר אותה (מה שמפתיע גם אותה), וכמובן, לבסוף כשהוא נעלם אנו רואים את הפנדנט שרין השתמשה בו כדי להציל את שירו בפרק הראשון. אותו פנדנט, שכידוע, שימש כקטליסט לזימונו של ארצ'ר הלוא הוא אמיה שירו.

בלי כל קשר, נחמד לראות את ארצ'ר משתמש בנובל פאנטזם שלו בקרב מול סרבנט אחר, שהרי לא ראינו אותו עושה את זה בשום קרב קאנוני כלשהו (ואנו יודעים ששירו למשל לא יכל להשתמש בזה כדי להביס אף סרבנט מלבד גילגמש, כך שהפסדו של ארצ'ר לברסרקר בתנאים הללו הוא מתבקש לחלוטין).

ללא ספק, פרק מצוין הן עבור מעריצים חדשים והן עבור אלו שכבר מכירים את עלילות פייט השונות.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s