Fate/stay night (2006) – פרק 5

זה כנראה אחד הפרקים הפחות מושקעים עד כה, אך בו זמנית הוא איכשהו גם אחד היותר מוצלחים עד כה.


אחרי המאורעות הרבים של הפרקים הקודמים, הפרק הזה נותן רגיעה קלה ומראה בעיקר כיצד שירו מתאקלם למצבו החדש. הוא הולך לבית הספר כרגיל ואוכל ארוחות משפחתיות עם פוג'ימורה וסאקורה כבכל יום, רק שבכל הזמן הזה ראשו טרוד בדיירת החדשה שנכנסה לביתו ולחייו. סייבר לוקחת את תפקידה כסרבנט בשיא הרצינות, ולכן בזמן שהשניים נחים וממתינים לקרב הבא מה שהיא עושה זה… כלום. סייבר מנצלת את כל היום בלשהות בחדר הצמוד לזה של שירו, לנמנם ולאגור כוחות להמשך. שום דבר אחר לא בא בחשבון מבחינתה. בנאדם רגיל יכל היה להשתגע, אך סייבר לא רואה עצמה כאדם אלא כסרבנט, ככלי מלחמה. יש לה משימה וחוץ ממנה שום דבר אינו חשוב.

שירו כמובן לא יכול להניח לה להמשיך כך, ומחליט לחשוף אותה בפני בנות הבית ולשתף אותה בארוחה המשפחתית. הגילוי המפתיע ששירו מחביא נערה בביתו כמובן שלא מחליק בגרון לפוג'ימורה, בוודאי לא כשסייבר עונה לשאלותיה בשיא הכנות ומצהירה שהיא שם כדי להגן על שירו. על התיימרות שכזו פוג'ימורה לא יכולה לעבור בשתיקה וחייבת להעמיד את סייבר במבחן – קרב קנדו, לא פחות. לו ידעה מראש שהיא מתמודדת מול לוחמת אגדית המתמחה באומנות החרב כנראה שהייתה מבינה שזה לא כוחות, אך זהו כמובן לא המקרה ופוג'ימורה מוצאת עצמה מובסת בצורה מבישה ללא כל מאמץ.

כל הפרק הראשון הוא סוג של קומדיית טעויות משעשעת שכזו, ולכן איכות ההפקה הירודה של האדפטציה לא מרגישה כגורם מפריע בצורה קריטית כמו ברגעי האקשן והשיאים העלילתיים, אך העובדה שהיה פחות מה להרוס היא אינה הסיבה (או לפחות לא הסיבה היחידה) שלדעתי מדובר בפרק המוצלח ביותר עד כה. עד עכשיו הסיפור לקח עצמו ברצינות תהומית וזה לחלוטין היה חיוני כדי להבין את העולם והכיוון אליו מתקדמת הסדרה, אך לאחר שכל אלה כבר בוססו, אלו דווקא רגעי הדמויות הקלילים של הפרק הנוכחי המפתחים את מערכות היחסים ומביאים לידי ביטוי את הגישות השונות של שירו וסייבר להתנהלות בחיים תחת מלחמה.

סייבר לוקחת את המצב כל כך ברצינות, ואפשר היה להגיד שגישתה נכונה ומתבקשת בטורניר שכזה בו אנשים מסכנים את חייהם ונלחמים עד המוות, אך בבית משפחת אמייה אליו הגיעה גישתה הרצינית בעיקר מובילה לאי הבנות המסבכות את המצב. גם לאחר קרב הקנדו החד-צדדי ההוא, היא מתעקשת שעליה לישון בצמוד לחדרו של שירו ולא יחד עם הבנות בצידו השני של הבית, ועם כמה שעמדתה הגיונית בקונטקסט הנכון – היא כמובן נתפסת בצורה אחרת לגמרי במצב הנוכחי. זה חמוד ומשעשע כל כך, ומעל הכל זהו צד של סייבר שלא מוצג בשום אדפטציית אנימה אחרת של Fate בה הדמות מופיעה, ודווקא סיטואציות שכאלו הן אלו שמאירות את האופי היחודי שלה בצורה הבהירה ביותר והופכות אותה לאחת הדמויות האהובות עליי בפרנצ'ייז.

אני לא יכול להגיד שההומור ש Fate/stay night מציגה בחיי היומיום שלה הוא מגלגל מצחוק, אבל מעבר לכך שאני מחבב אותו מאוד באופן אישי, מה שבאמת יפה בעיניי הוא התיעול של אותם רגעים קומיים כדי לתדלק את הקונפליקט העלילתי. עוד בפרק הקודם סייבר הפצירה בשירו לדאוג בראש ובראשונה לבטחונו האישי, אך כאשר היא רואה את ההחלטות משוללות ההיגיון שהוא לוקח עבורה – היא מתחילה להבין שכנראה המסר לא בדיוק חלחל כמו שצריך. ככל שהפרק מתקדם סייבר מבינה ששירו לא רק שאנן, אלא שיש משהו עמוק יותר שגורם לו לקחת את אותן החלטות, ואותה הבנה יוצרת דאגה הבונה באיטיות ובקפידה את המעבר מהאווירה הקומית והקלילה לדרמה שצפויה להתחולל בהמשך.

בחציו השני של הפרק אותו חשש של סייבר מתממש וההחלטה של שירו ללכת לבית הספר לבדו לא נגמרת בטוב. רין כבר הזהירה אותו בפרק הקודם ורמזה שהם עשויים להיות אויבים, וכעת כשהיא רואה כיצד בטיפשותו הוא חושף עצמו לפגיעה וכמעט קורא לה לתקוף אותו – היא מבינה שהיא לא תוכל לסלוח לעצמה אם תוותר על הזדמנות הפז הזו.

כפי שהבטיחה לארצ'ר, היא יוצאת להתקפה במטרה להרוג, לא פחות. המרדף הזה בבית הספר הוא סצנה שבמקור לקוחה דווקא מהראוט של Unlimited Blade Works ולא מזה הנוכחי, ונראה שבסטודיו DEEN בחרו להוסיף אותה כחלק מהמישמש שהם עושים מכל שלושת הראוטים ובמטרה לתת קצת יותר זמן מסך ונפח לדמותה של רין. הייתי מלין על כך שלא נצמדים לתסריט אחד, אבל הסצנה הזאת פשוט עובדת מצוין בקונטקסט של הפרק הנוכחי. היא משלימה את חציו הראשון של הפרק בצורה נהדרת ויוצרת מעגל של החלטות מעוררות מחלוקת וההשלכות ההרסניות שהן מביאות.

מה שכן מפריע באותה סצנה הוא הביצוע – שגורם לאותו מרדף להראות כמעט כאילו הוא לקוח מתוך פרק של לוני טונס ולא מתוך Fate/stay night הרצינית והברוטאלית, וכך מפספס את ההזדמנות הפנטסטית להעביר את המסר כנדרש. זה לא שאין שפע של הומור גם בחומר המקור באותה סצנה (ספציפית אני לא חושב שההערה של שירו על החצאית של רין הייתה שם, זו דווקא תוספת משעשעת), אבל בנובלה הויזואלית אכן מורגש ששירו נמצא תחת מתקפה שעשויה לגרום לו למצוא את מותו ולכן זה אפקטיבי הרבה יותר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s