Psycho-Pass 3

את Psycho-Pass הצבתי גבוה מאוד ברשימת העשור שלי, היא אפילו נכנסה לעשיריה הראשונה, אבל אני חייב להתוודות – עשיתי לה הנחה שלא עשיתי לסדרות אחרות והתייחסתי אל העונה הראשונה בלבד. הסיבה היא שלמרות שהאנימה שכתב גן אורובוצ'י ב 2012 חולקת את אותו העולם והדמויות עם הפרויקטים שהמשיכו אותה – אותם פרויקטים, בין אם בצורת סדרות הטלוויזיה ובין אם בסרטים, כבר לא מרגישים באמת כמו חלק מאותה היצירה. לא ארחיק לכת ואגיד שהם מיותרים או חסרי זכות קיום, ובניגוד לכל המקטרגים נהניתי אפילו מהעונה השניה והידועה לשמצה – אבל בגדול, הרושם שלי ממה שקיבלנו עד כה זה שאין יעד ברור אליו הסדרה מכוונת כעת. כל סדרה או סרט שקיבלנו עד כה הציג שאלות ונושאים חדשים לגבי העולם של Psycho-Pass, אך פחות התרכז בלכוון את הסדרה לקראת סיום כלשהו שיסגור את הקצוות הפתוחים שהותירה אותה עונה ראשונה ומקורית.

גם העונה השלישית ששוחררה לאחרונה לא חפה מהעניין הזה, אך עושה רושם שבניגוד לעונה השניה שכולם טוענים שהיא כה נוראית – זו דווקא התקבלה על ידי קהל הצופים באופן קצת יותר אוהד, ואפשר להבין למה. בעוד אני חייב להודות שאת הקונספטים והדמויות של עונה 2 אהבתי יותר (ובכל זאת, היא ממשיכה את הסיפור של הדמויות מהעונה הראשונה, או לפחות אלו שנשארו מהן), זו סבלה מאיכות הפקה ירודה, כתיבה לא משכנעת ומעל הכל – נדרשה לעמוד בציפיות גבוהות הרבה יותר שהציבה העונה הראשונה. מאז חלף זמן, המעריצים כבר השלימו עם העובדה שכל פרויקט חדש ביקום הזה הוא בסך הכל בונוס ותו לא, וניתן פשוט לנסות ולהנות ממה שיש – ואכן יש.


עונה חדשה – גיבורים חדשים

Psycho-Pass 3 מתרחשת לאחר טרילוגיית הסרטים שיצאה לא מזמן תחת השם Psycho-Pass: Sinners of the System (עליהם אמנם לא הרגשתי צורך לכתוב, אך ממליץ לצפות בהם לפני שניגשים אל העונה השלישית. גם אם הם לא מתקשרים אליה ישירות, הם נותנים רקע לכמה שינויים שהתרחשו מאז העונה הקודמת), ומחזירה את הסיפור אל יפן העתידנית המנוהלת על ידי מערכת הסיביל. כנראה מניסיון לא לחזור על טעויות, הפעם הוחלט לזנוח את קאסט הדמויות המקורי ולפנות את אור הזרקורים לקאסט חדש לחלוטין – בראשו עומדים שני מפקחים חדשים: הראשון הוא שינדו אראטה (יוקי קאג'י), בחור חביב וחייכני בעל כישרון מיוחד המכונה "Mental Trace" ומאפשר לו להתחקות אחר האירועים בזירת הפשע. השני והרציני יותר הוא איגנטוב קיי (נאקאנמורה יואיצ'י), מהגר מברית המועצות שהוא זה שדואג רוב הזמן שהצוות יתנהל כמו שצריך ושהבחורים הרעים יקבלו מכות (מישהו צריך לדאוג לזה כאשר קוגאמי כבר לא בסביבה). הכימיה בין השניים היא נהדרת, והם אכן עושים את הסדרה, אך כמו תמיד הם לא לבד – ישנם גם אוכפי-חוק חדשים (Enforcers), אך בניגוד לעונות הקודמות בהם אלו היו החלק היותר מעניין בצוות, הפעם מצאתי אותם כה משעממים עד שקשה לי אפילו לזכור שמות.

למען האמת, אני לא בטוח כמה הקאסט החדש הזה הוא רעיון טוב. מצד אחד, העונה השניה הוכיחה שליוצרי האנימה אין הרבה מושג מה לעשות עם הדמויות שכתב אורובוצ'י – ומצד שני, הסרטים בכיכובם דווקא היו לא רעים. חלקם אגב עדיין מגיחים פה ושם גם בעונה הזאת, אבל חוץ מאוכף-חוק אחד מהעונה הקודמת (שמו שו, הייתי צריך גם את זה לבדוק), היחידה שעדיין מקבלת זמן מסך אמיתי היא דווקא מיקה – הדמות שכולם כל כך אהבו לשנוא בעונה השניה וחוזרת לעונה השלישית כבוסית הקשוחה של אראטה וקיי. את האמת, אף פעם לא היה לי שום דבר נגד מיקה. אין ספק שהיא הייתה מעצבנת, אבל לדעתי דווקא בקטע טוב, כזה ששירת את העלילה בזמנו, ובכלל, אני מעדיף דמויות מעצבנות שגורמות לי להרגיש אליהן משהו, מאשר כאלו שכלל לא אכפת לי כלל מקיומן. הפעם למרבה ההפתעה מיקה לא רק שלא מעצבנת – אלא אפילו אחות. אין ספק שהתפקיד הולם אותה מאוד ואעיז ואומר שהיא אפילו אחת הדמויות שיותר אהבתי העונה.


מישהו ראה את הדומינייטור שלי?

מעבר לאותה בחירה מעוררת מחלוקת לרענן את קאסט הדמויות, בכל אספקט טכני אחר – העונה הזו מתעלה על קודמתה בגדול. היא כתובה בצורה אינטליגנטית (אם כי לעיתים מדברת כל כך גבוה עד שהיא פשוט מבלבלת), מתקדמת בקצב טוב שלא מרגיש איטי או מהיר מדי, ומציגה עושר ויזואלי שיכול לאתגר אפילו את העונה הראשונה אם לא להתעלות עליה. טוקיו העתידנית מרגישה צבעונית, טכנולוגית ומתקדמת יותר מתמיד – עם שלל גאדג'טים והולוגרמות שהופכים אותה כנראה לאחת הערים היותר יפות מבין כל יצירת מד"ב שאני יכול להעלות על הדעת.

הבעיה מתחילה כשמסתכלים מעבר לאותם אספקטים טכניים ומתמקדים בסיפור – סיפור שאני עד עכשיו לא בטוח על מה הוא בעצם. העונה עוסקת בהמון נושאים: כלכלה, דת, פוליטיקה, הגירה – וכולם משתלבים לכדי נרטיב אחד בו גיבורינו נלחמים בארגון כלשהו הפועל מהצללים ומנצל פרצות במערכת הסיביל. כל נושא שכזה הוא כבד מאוד, ועל הדרך בא הוא בא לידי ביטוי בחברה המתקדמת של Psycho-Pass אפשר אולי לכתוב אפילו עונה שלמה. הסדרה כן עושה את מיטב המאמצים כדי להעמיק בנושאים הללו, אבל… קשה לי להגיד שהיא עושה את זה בצורה מעניינת.

גם העונה הראשונה בתחילתה הייתה בעלת אופי אפיזודי בו כל פעם היא התמקדה ברדיפת פושע כזה או אחר כאשר את כולם מתמרן הנבל המרכזי, מקישימה שוגו, אלא שאל האידיאולוגיה שלו ומטרותיו נחשפנו בשלב דיי מוקדם והן היו ברורות, מובנות ואפילו מתבקשות בהינתן הקונספט הכללי של הסדרה. העונה הזאת לעומתה לא נותנת משהו קרוב לזה בתחום הנבלים ומעדיפה להשאיר הכל מסתורי כמה שרק אפשר. ושמעו, עם כמה שאני אוהב מסתורין, זה משהו ש Psycho-Pass 3 פשוט לא מצטיינת בו. בכלל. סדרות משטרה אמנם נוטות לעסוק בפתרון תעלומות ורדיפה אחר פושעים – אך כשהגיבורים מגיעים לאותו פתרון באמצעות כוח העל של אראטה (שלפעמים מרגיש מונפץ בצורה מוגזמת לגמרי), והנבלים מנגד מקבלים כוח לפעול בחופשיות וללא מעצורים בעיר הכה מתקדמת הזו שכל פינה של סרוקה ומצולמת – קשה לי להגיד שזה באמת עובד.

גם ברגעי האקשן העונה לא בדיוק מצטיינת. היא זונחת כמעט לגמרי את השימוש ברובה ה Dominator האייקוני שהיה מאז ומתמיד לסמל שלה (אני עוד זוכר איך הוא הוצג בגאווה בתחילתו של אחד הטריילרים לעונה הראשונה) ובמקום לשפוך יותר מדי דם, מעדיפה ללכת בדרכם של סרטי אקשן הוליוודים בינוניים – מה שאומר הרבה מכות מלוות במצלמה רועדת. זה קצת מקומם, בדיוק בגלל שהסדרה שומרת על מראה כל כך מרשים בכל פריים ופריים שלה עם רקעים מהממים ומודלי דמויות מפורטים מהם היא לא זזה מילימטר. כמעט ואין ירידות באיכות האנימציה, אפילו לא לרגע, עד שזה מגיע למה שאנימציה אמורה להתבטא בו בצורה הכי משמעותית – בתנועה. זה לא נראה רע, פשוט גם לא מאוד טוב, אבל כן אסייג ואומר שזו מראש לא סדרת שונן עתירה בקרבות, כך שזה רחוק מלהיות העיקר – פשוט אם כבר אז כבר.

ואם נחזור רגע לסיפור של העונה – כרגע עדיין אין לו משהו שאפילו מזכיר סוף (ונשים בצד את הסיפור של הסדרה כולה – פתרון אליו אני כבר סקפטי שבכלל נקבל). אחרי שמונה פרקים בני 45 דקות כל אחד (כלומר 16 פרקים במונחים של אנימה סטנדרטית), עדיין לא ברור לאן כל זה הולך, לא מבחינת הדמויות החדשות ולא מבחינת אלו הישנות שקצת נכנסו יותר לתמונה בפרקים האחרונים. כרגע לא ידוע גם מתי נקבל את ההמשך (הוכרז סרט להמשך השנה, אך השמועות אומרות שמדובר בריקאפ). ואם כבר נגעתי בנושא של אורך הפרקים, אני מבין שבתור מנה שבועית זה מאוד מספק לקבל פרק באורך כפול בכל פעם, אבל בתור מי שצפה בעונה רצוף – חייב להגיד שזה מעייף ונוח הרבה פחות עבורי. קשה היה לי לדחוק באופן הזה יותר מפרק אחד ביום (ונשים בצד את בעיות הריכוז שלי שהופכות את הצפייה הארוכה הזאת לאתגר מתמשך), אז אשמח אם יחזרו לפורמט הסטנדרטי בפעם הבאה.


סיכום

בסך הכל נהניתי מהעונה השלישית של Psycho-Pass, אם כי בניגוד לרוב הקהל כנראה שאני פחות מתלהב מחזרתה למסך, ולא הייתי אומר בביטחון שהיא טובה בהרבה, אם בכלל, מהעונה הקודמת. Psycho-Pass הראשונה הייתה יצירה מיוחדת במינה שהתעסקה במאבק אידיאולוגי ואישי בין הדמויות המצוינות שלה – ומאז אני מרגיש שהסדרה בעיקר בוחנת כל מיני כיוונים אחרים שמטרתם בעיקר לברוח מהתעסקות בעיקר. פעם היא מוציאה את קוגאמי לגמרי מהתמונה, פעם שולחת את הגיבורים למדינות מרוחקות, פעם נותנת רקע לסיפורי עבר והפעם מציגה דמויות חדשות ונושאים חדשים לעסוק בהם. זה נחמד, ואני יכול להבין גם את הרצון לחקור את העולם המרתק הזה המנוהל על ידי מערכת הסיביל, אבל Psycho-Pass עבורי תמיד הייתה ותמיד תהיה אותו מאבק אידיאולוגי על המוסריות שבהצבת מערכת כזו מלכתחילה, כך שכרגע לפחות – כל סרט או סדרה חדשים בעולם הזה הם בונוס נחמד ולא הרבה מעבר. יכול להיות גם שעוד מוקדם לשפוט, ושמדובר רק בהכנה להמשך הסיפור שעוד יפתיע, אבל את זה נדע רק כאשר זה יגיע.

מה עבד:

  • שני הגיבורים החדשים הם טיפוסים מעניינים עם כימיה נהדרת וסוחבים את העונה על גבם.
  • טוקיו העתידנית יפה ומרשימה מתמיד.
  • שומרת על סטנדרט ויזואלי גבוה לכל אורכה וכמעט בכל פריים.
  • תודו שאתם גם רוצים שמיקה תהיה הבוסית שלכם.

מה פחות עבד:

  • אוכפי-החוק שהיו הדמויות היותר מעניינות עד עכשיו, נדחקו הפעם לפינה.
  • עוסקת בנושאים כבדים אותם היא לא מצליחה תמיד להעביר בצורה מעניינת.
  • לא מצטיינת לא במסתורין ולא באקשן.
  • החוסר בנבלים אמיתיים, או כאלה שלפחות יודעים עליהם משהו, מאוד ניכר.
grades4_7

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s