Zombieland Saga

אזהרה קטנה לפני שאתחיל: מכירים את הסדרות האלה שלספר על מה הן הורס את הפרק הראשון? אז Zombieland Saga. אם אתם רוצים להיות נקיים לגמרי מספויילרים אנא השלימו לפחות את 2 הדקות הראשונות ואז חזרו לקריאה.


האגדות שקמו לתחייה

מינאמוטו סאקורה היא ילדה חייכנית שמתעוררת ביום בהיר שאמור להיות המאושר בחייה – היא בדרך לאודישן שיהווה את הצעד הראשון בהגשמת חלומה להפוך לאיידול! מלאת מוטיבציה היא יוצאת מפתח ביתה ומדלגת בעליזות. ואז נדרסת. ומתה. ולא ידעתי אם להרגיש רע עם זה שזה מצחיק אותי. אבל לא יכולתי להפסיק לצחוק.

סאקורה שלנו מתעוררת כעשור לאחר אותו מאורע, ללא כל זיכרונות מחיה הקודמים ומגלה שהוחזרה לחיים כזומבית, ביחד עם עוד 6 בנות כמותה. האחראי על קיבוץ החבורה הזאת הוא בחור צעקני עם משקפי שמש המכונה טאטסומי קוטארו, ויש לו מטרה מאוד ברורה – להפוך את קבוצת הזומביות הזו לאיידוליות מצליחות כדי "להציל" את מחוז סאגה שתרבות האיידולז שלו הולכת ונעלמת.

סטודיו MAPPA הכריזו על הסדרה שעלתה בסתיו 2018 מבלי לספק יותר מדי פרטים, כך שלא ידעתי ממש למה לצפות – ובוודאי לא לפתיחה הזויה שכזאת. את העובדה שהסדרה תעסוק בזומבים ניתן היה לנחש משמה, אבל לא ממש ידעתי איך לאכול את זה ש Zombieland Saga היא למעשה סדרת איידולז. בנקודה זו עליי להתוודות – מעולם לא צפיתי בסדרת איידולז כלשהי ומעולם לא התעניינתי בתופעה התרבותית הזו. אני לא יודע אם Zombieland Saga שינתה משהו בתפיסת העולם שלי לגבי הנושא (או אם היא בכלל אינדיקציה למשהו) – אבל בהחלט נהניתי כמו שלא חשבתי שאהנה.

כמצופה מסדרת איידולז תמצאו כאן שירים, ריקודים והופעות מול קהל, אלה מתרחשות בדרך כלל ברגעי השיא של כל פרק בסדרה, אבל כדי להגיע לאותו שיא צריך לעבור דרך – וזה החלק שאותי אישית יותר מעניין. רוב זמן המסך בסדרה מוקדש להכנות של הבנות להופעות, להעמקת הקשרים ביניהן ולהשלמה עצמית עם מצבן העכשווי והעבר שהשאירו מאחור. מתוך 12 הפרקים שלה מקדישה Zombieland Saga כפרק אחד לפחות לכל אחת מהדמויות (כמעט) כדי לספר את סיפור חייה ולעמת אותה עם הקונפליקטים המטרידים אותה בהווה. הקונספט הזה עובד בצורה כה מוצלחת כי הדמויות לא רק שונות מאוד באישיותן ובסיפורן האישי -אלא גם בשל העובדה שכמעט כל אחת מהבנות הייתה איידול מפורסמת בתקופה שונה בהיסטוריה, מה שיוצר תפיסות שונות לגבי תפקידן, מהותן והמשימות שעליהן למלא.


לא לאבד את הראש

עם זאת, אני חייב לציין ש Zombieland Saga היא לא בדיוק סדרה מבריקה בתחום הדרמה, ומרגישה הרבה יותר במקומה הטבעי ברגעים הקומיים שלה. הסיפורים האישיים אמנם מעניינים ומאפשרים להכיר את הנפשות הפועלות, אך הם לא עמוקים או מרגשים בצורה יוצאת דופן וכנראה שלא תצאו מהם עם איזשהו מסר לחיים. כשזה נוגע לקומדיה לעומת זאת – הסדרה מצליחה להתבלט באמת. הניגודיות הקיצונית שבין נושא הזומבים והאספקטים היותר "אפלים" שלה, לבין העובדה שבסוף מדובר כאן במספר בנות חמודות להפליא שרוצות להופיע ולהתפרסם, היא מטורפת לא רק רעיונית – אלא גם ברגעים המשעשעים שהיא יוצרת. מי ידע כמה חמוד ומצחיק זה יכול להיות כאשר ידה או ראשה הנרקבים של דמות מסוימת מתנתקים לפתע מגופה ומשאירים אותה במבוכה?

ומעבר לאותו שילוב קיצוני של נושאים – הדמויות עצמן והאינטרקציה ביניהן מהוות גם הן פנינה קומית. אחת הדמויות למשל, יאמאדה טאי, היא הזומבית היחידה שלא "התעוררה" ולא נמצאת בהכרה – ולכן היא גם מתנהגת כמו זומבית. טאי לא מדברת, הולכת כפוף, ומנסה לאכול כל דבר וכל אחד – וכך יוצרת צרות לשאר הבנות המנסות להסתיר את העובדה שהלהקה שלהן מורכבת מזומביות. אבל הכוכב הקומי האמיתי כאן הוא קוטארו עצמו – המנהל של הלהקה שלא ממש ברור מה הסיפור שלו הוא דמות שעוד לא ראיתי כמותה. את הדמות מדובב האחד והיחיד, מאמורו מיאנו (לייט מ Death Note, אוקאבה מ Steins;Gate), ונראה שהיא נתפרה במיוחד עבורו. כאילו אמרו למיאנו לאלתר ולהתפרע כמה שרק אפשר – קוטארו צועק שטויות בהתלהבות, זורק סיסמאות לאוויר, וגוער בבנות לעשות כדבריו מבלי להסביר יותר מדי – ואיכשהו גם מצליח להוות מבוגר אחראי מדי פעם. אני לא יכול לדמיין אף אחד עושה את הדמות הזאת בצורה כה מושלמת ומשגעת כמו מיאנו (ולגמרי שומעים שהוא נהנה מהתפקיד), ואין ספק שמדובר באחת ההופעות המיוחדות שהיו לו בקריירה.


ואז היא התחילה לרקוד

עם כל הכיף והיחוד שהיא מביאה איתה, איכשהו החלקים החלשים של Zombieland Saga הם דווקא אלו שכן הייתי מצפה מהם לבלוט – וכן, אני מדבר על ההופעות. השירים נחמדים והכל, אבל אני חייב לדבר על הפיל בחדר וזה שוב פיל שעשוי ב CGI. ראיתי גרועים יותר וגרועים פחות, אבל לראות את הסגנון הוויזואלי החמוד להפליא של Zombieland Saga נהרס בידי דמויות ממוחשבות שרוקדות בצורה שמרגישה כה רובוטית זה דיי מאכזב. האכזבה אפילו גדולה יותר בדיוק מכיוון שאלו אמורים להיות הרגעים הגדולים של הסדרה, רגעי השיא שלה, גם כי כך הם ממוקמים עלילתית וגם כי זאת אחרי הכל סדרת איידולז.

אני מבין את הרצון לקצץ בעלויות ובמשאבים, ולהקהל על תהליך האנימציה בסצנות שכוללות כל כך הרבה תנועות וכיאורוגרפיה מורכבת – אבל אם יש מקום בו קיוויתי ש MAPPA ינסו להשוויץ קצת (והם בהחלט מסוגלים לכך כשהם רוצים, אך כנראה שהם לא ציפו ליותר מידי מהפרויקט המקורי הזה מלכתחילה) ולייצר רגעים זכורים ומרשימים זה דווקא בהופעות הנ"ל. אם Kyoto Animation עשו דברים דומים בסדרות כמו Kyoukai no Kanata או Suzumiya Haruhi no Yuutsu אפילו מבלי שהיה צורך אמיתי בכך – זה ממש מאכזב שאי אפשר היה להשקיע כאן בצורה מינימלית וליישר קו לפחות עם רמת האנימציה של שאר הסצנות בסדרה. לו היו עושים זאת, אני מאמין שאני ורבים אחרים היינו חוזרים אל אותן סצנות שוב ושוב והן היו צוברות מאות אלפי (ואולי אפילו מליוני) צפיות ב Youtube ומשאירים את הסדרה בתודעה אחרי הרבה פרק הסיום. פשוט פספוס.


סיכום

אותה נקודה מקשה עליי בסופו של יום להחליט אם הסדרה השיגה את מטרתה או לא. אני בהחלט מקווה שאם וכאשר תחזור הסדרה למסכים (וכבר נרמז שזה יגיע מתישהו), יושקע בה תקציב מעט יותר רציני שיכפר על נקודת החולשה הדיי קריטית הזאת, אך גם כמו שהיא כרגע, אני עדיין מאוד אוהב את Zombieland Saga, גם אם לא מהסיבות הנכונות. ובכל זאת, אני מניח שאני לא היחיד, בעיקר בקרב הקהל המערבי, שמלכתחילה לא היה לו עניין גדול באיידולז – אז אני לא באמת בטוח כמה זה ישנה את הרושם הכללי. כרגע אני חלוק בדעתי אם Zombieland Saga היא כישלון שפספס בגדול את מה שהיה אמור להיות גולת הכותרת שלו, או שהיא בעצם הצלחה מסחררת כיוון שעמדה דווקא ביעדים שאף אחד לא היה מצפה מסדרת איידולז – וכך הצליחה למשוך קהלים שלא התעניינו בז'אנר מלכתחילה. אולי אני גם סתם לא יודע לעמוד אותה כיוון שהיא סדרת האיידולז הראשונה שצפיתי בה, אבל העיקר זה שהיא הייתה מהנה מספיק כדי שאחזור אליה ברגע שתמשיך.

מה עבד:

  • קאסט דמויות מגוון המבטא נקודות מבט שונות לתחום האיידולז
  • קומדיה משובחת שנשענת על הקונספט ההזוי וצרוף הניגודים של בנות חמודות וזומביות
  • ההופעה הכי מופרעת של מאמורו מיאנו עד היום

מה פחות עבד:

  • הדרמה לא תמיד משכנעת ולא מצליחה לבלוט לטובה כמו החלקים הקומיים
  • איכות ההפקה יחסית ירודה, בטח לסטודיו כמו MAPPA, וזה מתבטא בעיקר דווקא בחלקים שאמורים להיות המושקעים ביותר.
grades4_7

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s