סיכום 2018 באנימה – חלק 5: סדרות וסרטי השנה

חלק אחרון לסיכום השנה הזה.

סדרת ההמשך הטובה של השנה

מקום שלישי: Steins;Gate 0

לסדרה הזאת חיכיתי המון זמן. למעשה היא הייתה הסדרה שהכי ציפיתי לה השנה. Steins;Gate המקורית היא מאסטרפיס עבורי ואחת הסדרות האהובות עליי בכל הזמנים, ולמרות ש Steins;Gate 0 לא הצליחה להותיר את אותו הרושם – אני לא מרגיש שיצאתי מאוכזב. כל כך נהניתי לצפות שוב באוקאבה, מאיורי, דארו ושאר החבורה בקו העלילה (וקו הזמן) החדש שנכתב עבורם והפרקים האחרונים היו עבורי חוויה בלתי נשכחת.

מקום שני: Shingeki no Kyojin 3

תמיד אהבתי את Shingeki no Kyojin כך שגם לעונה הזאת ציפיתי בקוצר רוח. העונה השלישית הציגה שינוי דיי מהותי באופי הסיפור והכיוון אליו הוא הולך, תוך כדי שמירה על האקשן המטורף (עם או בלי טיטאנים) והאנדרנלין מתי שצריך ובמינון הנכון, והכי חשוב – סופסוף נחשפו תגליות משמעותיות. כן ציפיתי להנות, אבל לא ציפיתי לקבל משהו הרבה מעבר לפורמולה המוכרת של הקרבות האפיים נגד הטיטאנים, ואני שמח שטעיתי, כי לגמרי הגיע הזמן שהעלילה תתחיל לזוז.

מקום ראשון: Yowamushi Pedal: Glory Line

אני לא יודע אם אני בדעת מיעוט או שאני סתם בין היחידים שאיכשהו גילו על הסדרה הזאת בקהילה הישראלית (או שאולי סתם לא מתים כאן על סדרות ספורט?) – אבל באמת שאין לי הסבר איך היא לא יצרה כאן הייפ כפי שמגיע לה. במשך חצי השנה בה שודרה Yowamushi Pedal: Glory Line האירוע השבועי שהכי ציפיתי לו היה הצפייה בפרק החדש. היא כן קצת רפטיטיבית ולא יוצאת ממש מהגבולות של קלישאות הז'אנר המוכרות – אבל יש כאן אוסף דמויות שאני פשוט כל כך אוהב, מתח שאפשר לחתוך בסכין, וכל מה שמצופה מסדרת ספורט טובה באמת.

הסדרה החדשה הטובה של השנה

מקום שלישי: Devilman: Crybaby

על Devilman יצא לי לשמוע כמה וכמה פעמים לפני שהוכרזה האנימה החדשה. זאת בכל זאת מנגה מוכרת משנות ה 70 שהיו לה כבר מספר אדפטציות, אבל הפעם מדובר באחת מיוחדת. על כס הבמאי התיישב מאסאקי יואסה שהחליט לקחת את המנגה המתיישנת שכתב גו נאגאי ולהביא אותה לעידן המודרני – שזה לא אומר להפוך את כולם שם לבישים ולשנות את הלב של הסדרה, אלא להקצין את השיגעון שהיה במקור ולתת לו סגנון אומנותי שייבטא אותו בצורה הטובה ביותר האפשרית. התוצאה היא סדרה שלא תרד לכולם ממש בגרון, כי היא בכל זאת שונה מרוב מה שנראה על המסך, אבל יש סיבה שמי שכן אהב אותה – ממש אהב, ואני ביניהם.

מקום שני: Megalo Box

עוד סדרה שבאה לעשות כבוד למותג ישן היא Megalo Box שהתבססה על סיפור המנגה המוצלחת Ashita no Joe, גם היא משנות ה 70 (האם זו תחילתה של מגמה?). כבר בטריילרים ניתן היה להבין שמדובר באחת הסדרות המושקעות שיגיעו לטלוויזיה השנה – וכך אכן היה. זה לא ג'ו ולא מתיימר להיות, וגם כסדרת ספורט היא לא הכי מרשימה שאפשר – אבל אלו 12 פרקים מרשימים במיוחד עם סגנון ויזואלי עוצר נשימה שמשיג את מטרתו בלי יותר מידי נצנצים דיגיטליים ובעיקר בזכות אומנות באמת טובה. הלוואי שיאמצו גם בשאר התעשייה שיטות דומות.

מקום ראשון: Violet Evergarden

ואם כבר נצנצים – Violet Evergarden הלכה על הכיוון ההפוך לחלוטין לזה של Megalo Box, אבל כשמדובר בסטודיו כמו Kyoto Animation, אלה שהמילה "מואה" רשומה על שמם בטאבו – אפשר לצפות שלא יאכזבו. ואכן, Violet Evergarden לא צריכה להתבייש בהיותה מודרנית להפליא, כי היא בקלות הסדרה הכי יפה שנראתה על המסך השנה (ואולי בכלל). גם כסיפור היא הצליחה לגעת בליבם של רבים, ועבורי מדובר בחוויה שאני יכול להמליץ עליה בחום לכל אחד שמחפש להתרשם ממה שיש למדיום להציע – גם מבחינת האנימציה וגם מבחינת הכתיבה. עכשיו נותר לחכות לסרט שהוכרז.

סרט השנה

הערה קטנה: בקטגוריה זו אני מתייחס לתאריכי הפצה בבלוריי ולא בקולנוע, שכן סרטים שיצאו בסוף 2017 לא היו נגישים עבורי ועבור רוב הקהילה באותה שנה, ועדיין לא ניתן לצפות בסרטים שיצאו בסוף 2018 אם אתם לא חיים ביפן (או במקום אחר שבמקרה מקרין אותם).

מקום שלישי: Sayonara no Asa ni Yakusoku no Hana wo Kazarou

או בשמו הבינלאומי היותר מוכר "Maquia", הוא הסרט הראשון של הבמאית מארי אוקאדה שנעשה תחת ידיהם של אנשי P.A. Works שהוכיחו שגם במסך הגדול הם יודעים מה הם עושים. השלמתי אותו רק לאחרונה ואני מתכנן לכתוב עליו עוד רבות – אבל רק אגיד שמדובר בסרט יפה והרפתקה מרגשת עם מסרים שנוגעים ללב ומהסוג שפשוט רוצים לצפות בהם שוב ושוב.

מקום שני: Liz to Aoi Tori

סרט מוצלח לא פחות הגיע מ Kyoto Animation שנראה שלא נחו השנה. גם על Liz to Aoi Tori יש לי עוד המון מה לכתוב ואשמור זאת לסקירה המלאה – אבל בתור חובב גדול של Hibike! Euphonium לא יכולתי לבקש יותר. הסרט הוא סיפור צדדי ומאוד מיוחד עם סגנון ויזואלי וסיפורי שונה מאוד מזה של הסדרה עצמה, ששם במרכז את היחסים בין שתי דמויותיו הראשיות ולא פוזל לצדדים. בשעה וחצי בדיוק הסרט מצליח להעביר בדיוק את מה שהוא רוצה וצריך, להעביר את הדמויות שלו מסע רגשי ופיתוח נפלא, וכל זה בלי יותר מידי התרחשויות מוגזמות ובעיקר באמצעות המוזיקה וחקירת רגשותיהן של מיזורה ונוזומי. גם אם לא צפיתם בסדרה (שזה חטא בפני עצמו) – הסרט הזה הוא חוויה מומלצת למדי.

מקום ראשון: Fate/stay Night: Heaven's Feel – I. Presage Flower

תגידו שאני משוחד, לא אכפת לי. יש רק סרט אחד שהיה לי עד כדי כך אכפת ממנו, שהצליח להכניס אותי לכזה הייפ, ושנהניתי ממנו בכל דקה ודקה. ל Fate/Stay Night נחשפתי עוד ב 2006 עם האנימה הישנה של סטודיו DEEN, ומאז שקראתי את הויז'ואל נובל אני פשוט לא מבין איך קרה שהראוט האחרון, Heaven's Feel, לא קיבל אדפטציה לאנימה. סטודיו ufotable שלקחו את המושכות על הסדרה ב 2011 (ותודה לאל שכך) עם Fate/Zero והמשיכו ל Unilimted Blade Works סופסוף תקנו את האבל הזה ועשו גרסת אנימה גם ל Heaven's Feel. אני אבין אם עבור אנשים אחרים הסרט לא הותיר רושם עד כדי מיוחד, ובכל זאת מדובר בהתחלה של סיפור וסרט ראשון מבין שלושה – אבל מכיוון שאני כה אוהב את הדמויות ואת הסיפור הזה במיוחד (ומכיוון שאני יודע מה מצפה בהמשך), קשה לי שלא להיות מוקסם ממה שקיבלנו כאן. אני חושב ש ufotable עשו עבודה נפלאה בלהעביר את האווירה האפלה של הראוט הזה (ועל האנימציה בכלל אין מה לדבר), ואישית נהניתי אפילו יותר מאשר במקור – וזה כשלעצמו ראוי לשבח.

סטודיו השנה:

מקום שלישי: White Fox

לא רק ש White Fox החזירו למסכים את Steins;Gate, כנראה הסדרה הכי מזוהה עם הסטודיו והכי גדולה שהייתה להם – הם אפילו יצרו להיט נוסף עם Goblin Slayer ששודרה העונה ויצרה באז רציני. עוד מותג של הסטודיו שהגיח לקצרה הוא Re:Zero עם OVA חדש (ועוד אחד מתוכנן) ונראה שסך הכל מדובר באחת השנים היותר מוצלחות של הסטודיו.

מקום שני: CloverWorks

למען האמת עד השנה אני לא חושב שממש הייתי מודע לקיומם של CloverWorks. מי שהיו בסך הכל חלק קטן מסטודיו A-1 Pictures הגדול. עשו השנה בשיתוף פעולה עם סטודיו Trigger את Darling in the FranXX שזכתה לאהדה רבה, ואז התפצלו מסטודיו האם ויצאו לדרך עצמאית. בינתיים הדרך הזו כוללת אתSeishun Buta Yarou wa Bunny Girl Senpai no Yume wo Minai שזוכה לתשבוחות רבות ומתוכנן לה סרט קולנוע, וממש בעונת החורף הקרובה הם הולכים להשיק גם את Yakusoku no Neverland שצפויה להכות גלים. זו חתיכת התחלה חזקה עבור סטודיו חדש.

מקום ראשון: Kyoto Animation

זאת הייתה ללא עוררין השנה של Kyoto Animation. אני לא יודע איך הצליחו בסטודיו להפיק כל כך הרבה תוצרים בשנה אחת ולשמור על כזו רמו גבוהה, אבל התוצאות מדברות בעד עצמן. מלבד Violet Evergarden שהוזכרה פה לא מעט, החזיר הסטודיו גם את Free! לעונה נוספת והחל לשדר לאחרונה את סדרת הקשתים Tsurune: Kazemai Koukou Kyuudoubu – וזה רק בתחומי מסך הטלוויזיה. לא אחד אלא 2 סרטי קולנוע הפיץ הסטודיו – גם את Liz to Aoi Tori שהזכרתי קודם לכן וגם את Chuunibyou demo koi ga Shitai! Take On Me שהיה מאוד מוצלח בפני עצמו. סרט נוסף של Hibike! Euphonium כבר מתוכנן לשנה הבאה וגם פרויקט קולנועי ל Violet Evergarden כבר הוכרז – נראה שאנשי הסטודיו ימשיכו להיות עסוקים בזמן הקרוב ועבור מי שאוהב את היצירות שלהם זה רק טוב.

הסדרה המצופה ביותר ל 2019:

מקום שלישי: Yakusoku no Neverland

אני שומע על כמה טובה המנגה של Yakusoku no Neverland בערך ממתי שהיא החלה לצאת, וכבר הרבה זמן שרציתי לקרוא, אבל אני מעדיף להשקיע את זמני בינתיים במנגות גמורות. חוץ מזה, זה גם היה עניין של זמן עד שהמנגה הכה מצליחה הזאת של Shounen Jump תהפוך לאנימה – כך שנראה שהסבלנות השתלמה ויהיה ניתן לצפות בסיפור הזה בצורה מונפשת. שונן ומסתורין הוא שילוב שאני מאוד אוהב, ואין לי ספק שזאת הולכת להיות אחת הסדרות המדוברות של 2019 – אני עליתי על רכבת ההייפ.

מקום שני: Vinland Saga

מנגה ששמעתי עליה אולי אפילו יותר היא Vinland Saga. דווקא פה לא מדובר בסדרה חדשה (המנגה החלה ב 2005) ואני תוהה מה לקח כל כך הרבה זמן – אבל העיקר שזה סופסוף הגיע. האנימה מתוכננת לעלות במהלך 2019, טרם נמסר מתי בדיוק (מהמר על הקיץ) ועל האדפטציה אחראים סטודיו WIT שעשו גם את Shingeki no Kyojin – שזה בהחלט ראוי עבור סדרה שכזו. אני מאוד מקווה שזו תהיה אדפטציה מהסוג הטוב שעושה כבוד למקור ולא אחת שתאכזב את קוראי המנגה, כי במקרה שזה יצליח יש לנו פה סדרה עם פוטנציאל עצום.

מקום ראשון: Made in Abyss 2

בניגוד לשתיים הקודמות – את Made in Abyss אני כבר מכיר אז אני יודע בוודאות שהציפייה מוצדקת. את המנגה אמנם לא קראתי, אבל העונה הראשונה של האנימה הייתה בין הסדרות הטובות ביותר שעלו ב 2017, ואני מצפה ללא פחות מהעונה השניה. טרם הוכרז מתי היא תגיע, כך שיתכן שזה גם לא יקרה ב 2019 אלא מאוחר יותר – אבל בתקווה שכן, אין סדרה שאני מצפה לה יותר בשנה הקרובה.


הטרנדים של השנה

רגע לפני שאכריז על הזוכה הגדולה בתואר "סדרת השנה", ארצה לחלוק כבוד לכמה טרנדים קהילתיים שכנראה לקחתם חלק לפחות בחלקם השנה:

  • צפיתם באנימה בנטפליקס
  • שיתפתם מים של "מנגה-אנימה-אדפטציית נטפליקס"
  • הפצתם האשטאג #bitchigo אחרי פרק 14 של Darling in the FranXX
  • החלטתם שעם כמה שאתם אוהבים להגיד שאתם שונאים את Sword Art Online אתם ממש חייבים לנסות גם את Alternative וגם Alicization
  • ניהלתם דיון סוער על האונס ב Goblin Slayer (או שסתם צחקתם על הדרמה שזה יצר)
  • נשברתם מהתקלות ב MAL והעברתם את הרשימה לאניליסט/קיטסו.
  • שיתפתם פנארט של Bowsette
  • התחלתם לצפות ביוטיוברית וירטואלית

ועכשיו לזוכה הגדולה:

סדרת השנה: Yowamushi Pedal: Glory Line

חושב שכבר הכברתי במילים על כמה שאני אוהב את Yowamushi Pedal ושאין צורך להרחיב יותר מכך. מדובר באחת מסדרות הספורט האהובות עליי ביותר ואני בהחלט חושב שמכל הסדרות שראיתי במהלך 2018 (ואני יודע שכנראה פספסתי לא מעט, אבל אי אפשר לראות הכל) – זו הסדרה ממנה נהניתי הכי הרבה והיא ללא ספק סדרת השנה שלי.


וזה הסוף של סיכום השנה הזה. אני מקווה שנהנתם לקרוא, בין אם אתם מסכימים עם הבחירות שלי ובין אם לא (וכמו שאמרתי – אתם תמיד מוזמנים לשתף את שלכם). אני מאוד נהנתי בהכנת הכתבה בכל חלקיה השונים, ואני יודע שזה קצת בא על חשבון פוסטים אחרים שיכלו לעלות פה בזמן שעבדתי עליה בשבועות האחרונים – אבל גם תורם עוד יגיע, אני בינתיים דיי מרוצה מהתוצאה.

בניגוד ל 2017, את 2018 זכיתי לסקר מקרוב בסק"שים שבוע אחר שבוע ולעקוב אחר מספר גדול יותר של סדרות (כאשר על האחרונות שבהם עוד אכתוב כשיהיה לי את הזמן). אני מוצא את עצמי אומר את זה בכל שנה, אבל 2018 הייתה עבורי שנה מאוד מוצלחת בתחום האנימה ויצאתי עם לא מעט סדרות שהותירו בי חותם כלשהו. פשוט מדהים אותי מחדש כמה שפע יש לתעשייה הזאת להציע וכבר מעכשיו אני מצפה בקוצר רוח לפרויקטים שהוכרזו עבור שנת 2019 – מקווה שאזכה לסקור גם אותה.

שתהיה שנה אזרחית טובה לכולם! (:

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s