Tsukihime

אני יודע. קל היה לחשוב ששכחתי כבר מטסוקיהימה ושה Visual Novel הזה לא יקבל סקירה לעולם, אבל פשוט התעכבתי מהסיבות הרגילות (וגם מכיוון שהוא היה הרבה יותר ארוך משחשבתי שיהיה).

אז עכשיו כשסופסוף סיימתי את כל מה שהיה ל Tsukihime להציע בחמשת הראוטים שלה (כאשר על הראשון כתבתי יומן קריאה אם איכשהו פספסתם) אפשר לכתוב עליה בצורה מקיפה.

רק לפני שאתם נכנסים לקרוא את הסקירה: ראוי לציין שהנובלה מכילה תוכן מיני ולא מיועדת למי שעוד לא מלאו לו 18 שנים. הסקירה עצמה לא מכילה שום תוכן גרפי בעייתי שכזה, אבל אני מרגיש מחויב להסיר מעצמי אחריות על כל החלטה עתידית של הקוראים כאן לגשת ולקרוא את הנובלה עצמה במידה והם לא בגיל המתאים.


תעודת זהות

tsukihime1

Tsukihime היא נובלה ויזואלית שנוצרה על ידי חברת Type-Moon ונכתבה על ידי קינוקו נאסו (שכתב אחריה את Fate/Stay Night המפורסמת) ושוחררה אך ורק ל Windows. באוקטובר 2003 קבלה הסדרה אדפטציית אנימה (עליה נוהגים המעריצים להגיד שהיא "לא קיימת" מרוב שהיא הייתה גרועה) בעלת 12 פרקים מבית סטודיו J.C Staff וכן סדרת מנגה שנמשכה במשך 10 ווליומים עד שהסתיימה בספטמבר 2010. כמו כן ב 2008 הכריזו ב Type-Moon על כוונה לייצר רימייק ל VN המקורי, אך נכון להיום אין עדיין חדשות בנושא.

הסיפור עוקב אחר תלמיד תיכון בשם טוהנו שיקי, בן למשפחת אצולה שנפצע בצעירותו בתאונה. לאחר שהתעורר שיקי בבית החולים גילה שגופו עבר שינוי מוזר. בעוד הפציעה גרמה לשיקי לפתח אנמיה הגורמת לו להתעלף מידי פעם, היא גם עוררה בו כוח מסתורי – עיניים מיסטיות המאפשרות לו לראות קווים משונים המייצגים את המוות של כל אובייקט בשדה הראיה שלו. על ידי חיתוך של קו כזה יכול שיקי בקלות להרוג כל אדם או יצור חי, וכן "לחסל" חפצים דוממים.

לאחר פציעתו ובהוראת אביו נאלץ שיקי לעזוב את בית משפחתו ולהתגורר אצל משפחת ארימה הקרובים-רחוקים שלו. 8 שנים לאחר מכן מקבל שיקי את הידיעה על פטירתו של אביו וכן קריאה לשוב לאחוזת טוהנו שם מחכה לו אחותו הצעירה אקיהה שכעת עומדת בראש המשפחה. שיקי חוזר לביתו המקורי בחשש שיהיה לו קשה להסתגל לסגנון החיים החדש באחוזה, אך צרות גדולות יותר מטרידות את מנוחתו. בעקבות שרשרת אירועים (המשתנה מראוט אחד לאחר – אגיע לזה בהמשך) מוצא את עצמו שיקי מתחקה בעקבותיו של רוצח סדרתי המסתובב בעיר ומקבל את הכינוי "ערפד" מכיוון שהוא שותה את הדם של קורבנותיו.


מבנה הסיפור

את Tsukihime רציתי לקרוא כבר הרבה מאוד זמן. בתור מעריץ של Fate ואחד שכמה מסרטי Kara no Kyoukai הם האהובים עליו בכל הזמנים, היה לי ברור שאני הולך לאהוב את זה. Tsukihime הניחה את היסודות לחלקים נרחבים ביקום שבנה קינוקו נאסו (שקיבל את הכינוי Nasuverse) ובהרבה מהדמויות בה ניתן לראות את הבסיס ששימש לדמויות האהובות עליי מ Fate. הקונספט של הסיפור עצמו דווקא דומה הרבה יותר ל Kara no Kyoukai (המבוססת על לייט נובל שנכתב לפני Tsukihime), גם שם יש דמות ראשית בשם שיקי עם כוחות זהים לחלוטין (רק שהיא נקבה) ועוד הרבה רעיונות מהסיפור ההוא הושאלו לטובת העלילה של זה הנוכחי. בהתחלה חשבתי אפילו שאולי מדובר בסוג של שכתוב ללייט נובל הישן, אבל למרות כל הדמיון Tsukihime היא חיה בפני עצמה.

tsukihime7

המשחק מתנהל כמו Visual Novel סטנדרטי כאשר הסיפור נקרא בגוף ראשון דרך עיניו של שיקי וכל כמה זמן ניתנת הזדמנות לבחור לאן אתם רוצים לקדם את העלילה. בחירות לא נכונות עלולות לזכות בסוף רע, ואחרות יכולות לקחת את הסיפור למקומות שונים לחלוטין. ישנם בסך הכל חמישה ראוטים, כלומר קווי עלילה מקבילים המתרכזים כל אחד באספקטים ורעיונות אחרים של הסיפור (ובעיקר בדמות הנשית שעומדת במרכז כל ראוט כזה והמסתורין מאחוריה), כאשר מלבד הסופים הרעים האפשריים למרבית הראוטים קיים סוף "אמיתי" וסוף "טוב"/"נורמלי".

בנוסף, קיימת חלוקה של אותם ראוטים לשתי קבוצות: שני הראוטים הראשונים עוסקים בדמויותיהן של ארקויד וסיל נקראים "הצד הקרוב של הירח", שם תבלו את מרבית זמנכם בבית הספר, בשוטטות ברחבי העיר ובציד ערפדים. שלושת הראוטים האחרים נקראים "הצד הרחוק של הירח" ועוסקים בדמויותיהן של אקיהה, היסוי וקוהאקו ובהם תבלו יותר באחוזה ובניסיון לגלות את הסודות האפלים של משפחת טוהנו. בעוד בכל קבוצה הסיפורים קשורים באדיקות אחד לשני, הקשר בין שתי הקבוצות עצמן הו דיי רופף ובעל אופי מאוד שונה, זאת על אף שקיים בסיס משותף. מבחינת הסדר עצמו, למרות שישנו סדר מומלץ בו גם אני קראתי, אישית לא מצאתי את זה מאוד משנה. בניגוד ל Fate/Stay Night בה היה חשיבות לסדר והראוטים נבנו זה על זה, כאן הטוויסט המרכזי גם ככה משותף לכל קווי העלילה וזה לא באמת משנה מהיכן תגיעו אליו. איפה שכן צריך מידע מקדים (למשל לסיים את הראוט של דמות אחת לפני זה של דמות אחרת) המשחק גם ככה לא פותח לכם את האפשרויות לעשות אחרת – אז אפשר להרגיש חופשי ללכת על עיוור ולבחור במה שמתחשק לכם.


שני צידי הירח

הסיפור של Tsukihime הוא סך הכל מאוד מעניין. הוא שופע מסתורין ואימה מצד אחד, אך מצליח לשלב הרבה הומור וקלילות מהצד השני. עם כמה שהאינטרקציות והדיאלוגים בין הדמויות הם בסגנון מאוד מוכר הן ביצירות האחרות של נאסו והן במדיום האנימה בכלל –  זה פשוט עובד. הדמויות המרכזיות בו מלאות אופי וחן ולכל אחת יש את הייחוד שלה (והרבה שלדים בארון שיגרמו לכם להבין בסוף כל ראוט שלא ידעתם עליהן כלום לפני כן). אני חושב שהאהובות עליי ביותר הן ארוקייד שהיא פשוט ציפור חופשיה, מצחיקה בטירוף ובאדאסית רצינית, והיסוי שהיא משרתת נאמנה עם הבעה רובוטית וחוסר הבנה בסיסי ביחסי אנוש מה שיוצר המון סיטואציות מצחיקות ומביכות בינה לבין שיקי. הדמויות המישניות שהן יותר שבלוניות לא מקבלות יותר מידי זמן מסך גם ככה, אז הן לא מאוד מפריעות אלא בעיקר משמשות כניצבות ברקע.

tsukihime4

הראוטים בצד הקרוב של הירח הם כנראה היותר "כיפיים" של ה VN. יש בהם יותר אקשן, יותר הומור, יותר שאלות מוסריות וגם רומנטיקה הרבה יותר משכנעת וסוחפת לדעתי. הם דיי קרובים ל Fate באופי שלהם ובונים את העולם הפנטזי והמרתק של נאסו בצורה הרבה יותר מפורטת, אם כי אני מוכרח להודות שלפעמים קצת יותר מדי. דקות ארוכות מצאתי את עצמי לפעמים בדיאלוגים עם ארקוייד שמסבירה לי על סוגים שונים של ערפדים והיררכיות ביניהם שלא באמת רלוונטיות מי יודע מה לעלילה, וזה גם מעייף לקריאה וגם לא ממש קל לזכור. אני מניח שזו נקודה יותר קריטית אם Tsukihime היא יצירת Type-Moon הראשונה שלכם (ובמידה מסוימת אולי רצוי שהיא תהיה), אבל אם אתם גם ככה מעריצים וותיקים שנשבו בקיסמו של היקום ורק צמאים לשמוע עוד עליו ועל הקשר שלו ליצירות האחרות – כנראה שזה יעניין אתכם הרבה יותר.

tsukihime10

הראוטים בצד הרחוק של הירח הם כבר משהו אחר. הם אמנם פחות מוצלחים בעיני מבחינת האספקטים שהזכרתי קודם לכן, אבל הם הרבה יותר אפלים ומספקים חתיכת טוויסטים מפתיעים. כדי להגיע לחלק הרחוק של הירח תצטרכו לסיים לפחות את אחד הראוטים מהחלק הקרוב, כך שאת הדמויות כבר תכירו, או לפחות תחשבו שאתם מכירים, כי שום דבר כאן הוא לא מה שנראה בהתחלה. גם מבחינת הסופים – לדעתי הראוטים של הצד הרחוק של הירח נגמרים בצורה מעניינת בהרבה מאלו של הצד הקרוב. כן אהיה חייב לציין ששלושה ראוטים זה קצת מוגזם בעיני, ושהאחרון מביניהם היה בעיני דיי מיותר ולא סיפק הרבה יותר מלשכב עם עוד דמות שסיפורה כבר דיי נחשף בראוטים האחרים, אבל ניחא. ואם כבר לשכב – סקס עם הדמות הנשית לקראת הסיום הוא חלק אינטגרלי מכל ראוט ותמיד יש דרכים מקוריות להצדיק את קיומו שם, אז תאלצו להתרגל לרעיון אם אתם זרים לו.


לא התיישנה טוב

איפה שהסיפור כן נכשל זה בסצנות האקשן. Tsukihime אמנם הוא סיפור מסתורין יותר מהכל, אבל בעולם שיש בו ערפדים וכישופים בלתי אפשרי להתחמק מקרבות, בעיקר ברגע השיא של העלילה – וספציפית בראוט של ארקויד לא חסר כאלה. הקרבות כתובים בצורה משעממת, מתנהלים ונגמרים פחות או יותר באותה הצורה. ויזואלית, מלבד כתמי הדם המכסים את המסך, אין כאן הרבה מה להציע – בעיקר לא כשמשווים לתהלוכת האפקטים והנצנצים ב VN של Fate/Stay Night, ביחד עם הרבה תמונות CG מגניבות שמתלוות אליהם.

tsukihime6

ואם כבר נגענו בזה, גלריית ה CG של Tsukihime די דלה יחסית לאורך של הסיפור. האורך הממוצע של ה VN הוא 30 שעות לסיפור המרכזי, וכ 50 שעות אם תרצו לעבור בכל הבחירות והסופים השונים. מדובר בלא מעט זמן, אך בסופו תוכלו לשים לב שחצי (ואני לא מגזים בכלל) מהתמונות שתאספו בגלריית ה CG שלכם יהיו תמונות הנטאי – ונכון שלא חסרות סצנות כאלו, אבל הן מהוות אולי 5% מהסיפור במקרה הטוב. זו גם לא הבעיה היחידה של הוויזואליות פה – למרות שאני מאוד אוהב את סגנון הציור, ב 2018 הוא מראה סימני התיישנות וגם העובדה שהצביעה היא דיי בסיסית לא הכי עוזרת. בנוסף, אל תצפו פה לציורי רקע מרשימים – הרקעים הם תצלומים שעברו תחת פילטר בתוכנת מחשב כדי להראות יותר דו-ממדיים ולתת לדמויות להשתלב בהם יותר בטבעיות. זה לא פעם ראשונה שאני נתקל ברקעים מהסוג הזה, ואחרי שמתרגלים זה לא מאוד מפריע, אבל זה כן מעביר את ההרגשה שמדובר בפרויקט דל תקציב שיכל להראות הרבה יותר טוב עם קצת יותר השקעה בפרטים הקטנים.

tsukihime3

עוד עניין שמפריע לסצנות האקשן הוא המוזיקה. שלא תבינו לא נכון, אם יש אספקט בו Tsukihime מצטיינת זה פס הקול הנהדר שלה – אותו פס קול שמעביר צמרמורת ברגעים האפלים ומעביר את תחושת המתח בצורה פנטסטית ביתר הסיפור. למען האמת אחד הדברים שהכי הציקו לי בכתיבת יומן הקריאה הוא בדיוק שלא יכולתי להעביר את הסצנות ביחד עם המוזיקה המלווה אותן, מה שמאוד פגע בחוויה בחלקן הגדול לדעתי. אפילו ברגעים השלווים והנעימים יותר של ה VN פס הקול עושה עבודה מצוינת. אז איפה הבעיה כאן? שגם הוא פשוט דל מדי. עם כמה שאני אוהב אותו, פס הקול מורכב ממספר מאוד מצומצם של מנגינות, וגם אם נניח בצד את העובדה שבשלב מסויים הן מתחילות מאוד לחזור על עצמן – פשוט אין מנגינות שבאמת מתאימות לסצנות האקשן, או לסצנות יותר "מיוחדות" בכלל (טוב, חוץ מסצנות ההנטאי שכן קיבלו מנגינה יחודית) וזה פשוט חבל.

הנקודות האלו סך הכל דיי מובנות, כי בכל זאת מדובר בפרויקט ישן של Type-Moon שנוצר בימים שרחוקים מימי הזוהר שלה כיום, וגם השנים שעברו מאז לא ממש עזרו לו להתיישן בצורה טובה. זה אפילו עוד יותר ניכר כשמשווים את האומנות של Tsukihime לזו שהוצגה בטיזר לרימייק ומראה למה Type-Moon מסוגלים להגיע היום שהם כבר חברה גדולה ומצליחה בהרבה ממה שהיו אז – כל כך חבל שהרימייק הזה לא צפוי לצאת בשנים הקרובות, כי אם כמה שהייתי שמח לשחק בו במקום בגרסה הנוכחית והוותיקה, חיכיתי כבר הרבה יותר מדי זמן.

tsukihime8

בעיות פחות מובנות לדעתי הן יותר טכניות, שיכלו להיפתר בקלות אם המשחק היה מעט יותר מלוטש. במקרה של סצנות שכבר קראתם ניתן לדלג עליהן, אך החוסר באיזשהי כותרת לסצנה מקשה להבין על מה אתם בדיוק מדלגים, בעיקר אם מדובר בכמה סצנות ברצף ואם הזיכרון שלכם לא הכי חד. סצנות אחרות שציפיתי שניתן יהיה לדלג עליהן פשוט חזרו על עצמן עם שינויים כה מינוריים ולפעמים כלל לא הבחנתי מה השתנה ולא הבנתי מדוע נאלצתי לקרוא את אותו הדיאלוג שוב. כמו כן כמות השמירות האפשרויות היא לא מאוד גדולה ומוצגת בצורה של רשימה בפורמט תאריך ושעה, ללא תמונות וללא שמות פרקים שיעזרו להבין באיזה נקודה עצרתם בכל אחת מהשמירות. דיבוב אל תצפו למצוא פה כי הוא לא קיים, וצר לי עבור מי שמחפש גרסה שמתאימה לכל הגילאים, כי אין אפשרות לכבות את סצנות ההנטאי. נכון שאף אחת מהנקודות הללו לא משפיעה ישירות על איכות הסיפור, אבל זה כן מעט מציק אחרי שמתרגלים ל VN אחרים שכן טיפלו בדברים האלה.


פינת הספוילרים

כמו שאמרתי קודם, אני שיחקתי בסדר המומלץ, כלומר ארקויד->סיל->אקיהה->היסוי->קוהאקו. דיי התלהבתי מהטוויסט בפעם הראשונה בו הסיפור בנה את זה ששיקי הוא בעצם רוה, הערפד שארקוייד מחפשת, ואני חייב להודות שדיי התאכזבתי לגלות מיד לאחר מכן על קיומו של SHIKI ולגלות שהמכשול המוסרי הזה הלך לעזאזל ושהגיבור לא צריך להתחבט עם עצמו ולקחת החלטות קשות. למזלי, הראוט של סיל (וגם אלו שאחריו) עשו עבודה נפלאה בלתת בדיוק את זה – הם גם העמיקו הרבה יותר את הקשר בין שיקי ל SHIKI (בעיקר בראוטים של הצד הרחוק של הירח) וגם גרמו לשיקי לחשוב באמת ובתמים שהוא עצמו הרוצח. אני חושב שאותו מאבק פנימי ששיקי ניהל עם עצמו בא לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר בראוט של סיל, שהוא האהוב עליי בכל הסיפור, גם בגלל מערכת היחסים המעולה עם סיל שהצליחה פעמים רבות לבלבל אותי בכוונותיה האמיתיות.

הדמות האהובה עליי כמו שאמרתי קודם היא עדיין ארקוייד, שגם מבחינת האישיות והעיצוב שלה היא הכי מוצלחת לדעתי, וגם האינטרקציות איתה היו פשוט סופר משעשעות ואינטנסיביות. אפילו בראוט של סיל, כשארקויד נכנסת למשבצת הרעה, היא עושה עבודה כל כך מעולה לדעתי – הרבה יותר טובה מרוה/SHIKI שהיה נבל מאוד שטחי ומשעמם למרות כל הקונספט המעניין שלו. בעיקר זכורה לי הסצנה ששיקי מתעמת איתה באופן אישי, שם הוא נחשף לכמה מפחידה היא יכולה להיות כשהיא לא בצד שלו.

tsukihime9

בצד הרחוק של הירח התחלתי עם הראוט של אקיהה שהיה דיי מסקרן, וסך הכל היה מאוד נחמד לקלף את השכבות מעל הדמות ולראות צדדים אחרים במי שעד עכשיו הייתה טסונדרה למהדרין. אני חושב שכאן המאבק האחרון נגד SHIKI נעשה בצורה הטובה ביותר (ודרך אגב, העיצוב שלו כאן עם השיער הלבן היה טוב בהרבה מזה של רוה בצד הקרוב של הירח), אבל הסוף שהכי קנה אותי הוא ללא ספק זה של הראוט של היסוי (על אף שהראוט עצמו היה מעט חלש וכלל בעיקר ישיבה במיטה). את היסוי אהבתי מהתחלה וכל הסצנות בהן היא מעירה את שיקי בבוקר פשוט מצליחות להיות מצחיקות ומביכות כל פעם מחדש, אבל מה שבאמת מרתק הוא הסיפור מאחוריה ומאחורי קוהאקו (שהיא אגב הייתה הראוט המיותר לטעמי). הטוויסט בו מגלים שהתאומות התחלפו בתפקידים הוא אמנם מתבקש ויש שיגידו צפוי במידה מסויימת, אבל זה נעשה בצורה כל כך יפה ומשכנעת, עם כל כך הרבה אינטרסים וסיפור רקע מושקע ומזעזע – שזה פשוט קנה אותי. נורא אהבתי את הסוף האמיתי, בו מגלים שקוהאקו היא הילדה שהביאה לשיקי את הסרט, ושהיא הנבל האמיתי מאחורי הכל. ההתאבדות הטראגית שלה הרטיטה לי את הלב והסצנה שבה היסוי בשמלתה הלבנה קיבלה סופסוף את היכולת לחזור לעצמה ולחייך הייתה עבורי פשוט סוף מושלם ומרגש.

tsukihime5

הראוט של קוהאקו היה מיותר לדעתי פשוט כי הוא חזר על אותו הטוויסט, ופשוט נתן סוף טוב לסיפור שלה, שלא הרגשתי שבאמת הייתי צריך. עם כמה שהיא סבלה בילדותה, מבחינה עלילתית אני לגמרי בעד קוהאקו הרעה עם ההבעה הפסיכית – וללכת עם זה עד הסוף.

פרק האפילוג, ה ECLIPSE, היה נחמד אבל לא ממש הוסיף עבורי משהו ליצירה הזאת. גם בפרולוג וגם באפילוג, המפגש עם "סנסיי" הרגיש יותר מידי מנותק משאר הסיפור ולא ממש הכרחי, בעיקר כשהיא לא באמת נכחה או שיחקה שום תפקיד במהלך העלילה עצמה.


סיכום

Tsukihime הוא VN שאישית מאוד אהבתי. אני חושב שהסיפור שלו באמת מרתק, כתוב נפלא, והדמויות מאוד התחבבו עליי. קצת חבל לי שבפרזנטציה המשחק לא מספק את הסחורה – עם כמה שיפצורים טכניים, ויזואליים וקוליים, ועם התאמות שיאפשרו לו להיות רלוונטי גם ב 2018, הוא יכל לספק חוויה טובה בהרבה שתממש את הפוטנציאל הגלום בו.

אמנם הרימייק העתידי יכול לשפר חלק גדול מהנקודות שהפריעו לי, וסיכוי טוב שגם יעשה זאת, אבל מכיוון שהוא לא נראה באופק ושעבר כבר עשור מאז הכרזתו ללא כל מידע חדש – לא אוכל להמליץ לכם לחכות לו.

אם אתם מעריצים של Type-Moon ואהבתם את Fate ו/או את Kara no Kyoukai – סיכוי טוב שתאהבו גם את Tsukihime. אם אתם חדשים ליצירות של החברה – מבחינת בניית העולם מדובר במקום טוב להתחיל בו, אם כי אחד שדורש סבלנות שלא בטוח שתהיה לכל אחד, ואם לכם אין – אז אולי עדיף שתפנו ליצירה אחרת קודם. מה שבטוח, תתרחקו מהאנימה.

tsukihime11

מה עבד:

  • עולם פנטזי בנוי היטב ולפרטי פרטים
  • קאסט דמויות מאוד מוצלח כאשר כל אחת שונה מאוד מהשניה ומסתירה סיפור אישי מרתק
  • סיפור מסתורין מוצלח עם טוויסטים מעולים
  • פס קול טוב שמאוד מוסיף לאווירה, אם כי לא מספיק מגוון

מה פחות עבד:

  • דיאלוגים ארוכים ומעייפים שהרבה פעמים מרגישים לא נחוצים או שחוזרים על עצמם
  • הראוט האחרון מרגיש מיותר
  • ויזואלית נראה דיי מיושן, בעיקר ביחס ליצירות Type-Moon המאוחרות יותר
  • פיצ'רים טכניים חסרים או לא מלוטשים מספיק כדי לתת חווית משחק נוחה

grades4_7

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s