Devilman: Crybaby

לקח קצת יותר זמן מהצפוי, אבל הנה זה כאן (:


תעודת זהות

Devilman: Crybaby יצאה בתחילת עונת החורף הנוכחית (2018) בשיתוף פעולה של נטפליקס וסטודיו Science SARU של הבמאי המפורסם מאסאקי יואסה (המוכר בעיקר בזכות Ping Pong The Animation ו The Tatami Galaxy). הסדרה בת ה 10 פרקים היא אדפטציה מודרנית לסדרת המנגה הקלאסית Devilman משנות ה 70 של המנגקה גו נגאי, שזכתה לעיבודי אנימה רבים במהלך השנים, אך זו הסדרה הטלוויזיונית הראשונה מאז 1973. מכיוון שהסדרה החדשה מספרת מחדש את הסיפור מתחילתו ועד סופו, אין באמת צורך לצפות באחת הסדרות הקודמות כדי להתחיל אותה.

הסיפור סובב סביב נער חביב בשם פודו אקירה שפוגש יום אחד באופן מפתיע את חברו הוותיק אסוקה ריו הגאון. ריו נרגש לספר לאקירה על תגליתו החדשה – שדים המאיימים להשתלט על העולם, אך לפני שזה מספיק להיכנס לפאניקה מרגיע אותו ריו שאומר שהוא מצא דרך להציל את האנושות. התוכנית של ריו היא להיעזר באקירה בכך שהוא ייתן לו להתמזג עם שד – שכן רק לשדים יש את הכוח להילחם בשדים אחרים. לצורך המשימה אקירה שואב לתוכו את השד העוצמתי "אמון" ובכך הופך ל'דווילמן" – אדם בעל כוחות של שד שלא איבד לגמרי את אנושיותו. בעזרת כוחותיו החדשים של אקירה וחוכמתו של ריו, פועלים כעת השניים כדי לעצור את יתר השדים ולהציל את האנושות.


עוף מוזר בתעשיית האנימה

ל Devilman שמור מקום של כבוד בעולם האנימה והמנגה. יוצרים מפורסמים כמו אלו של Evangelion ו Berserk הודו שהמנגה ההיא היוותה השראה בשבילם, וזה לא דבר מובן מאליו. אלא שבסופו של דבר Devilman היא סיפור דיי מיושן שקשה להגיד שעומד בסטנדרטים של אותן יצירות אגדיות. בדיוק מהסיבה הזאת היה צורך ביותר מאשר אדפטציה טובה כדי לגרום לה לעבוד גם בשנת 2018 – היה צורך באדפטציה מיוחדת. כזאת שלא רק תוכל להביא את הסדרה לתקופה המודרנית מבחינה ויזואלית, אלא שגם תדע לקחת את החוזקות של המקור ולשחק עליהן בצורה חכמה.

רציתם מיוחד קיבלתם מאסאקי יואסה – יותר מיוחד מזה אין. הסגנון הביזארי של יואסה מאוד שונה ממה שמקובל בתעשיה, וכנראה לא יתאים לכל אחד, אבל 'דווילמן' היא גם כך לא סדרה שמתאימה לקהל הרחב. היא ברוטלית בצורה מגוחכת, מוגזמת בטירוף, מותחת גבולות, והסיפור שלה מלא בהמון רגעים שיגרמו לכם להרים גבה או שתיים. זאת הזדמנות טובה להזכיר שלא מדובר בסדרה שמיועדת עבור ילדים ואני כמובן לא לוקח אחריות אם אתם מתחת לגיל 18 ותחליטו לצפות בה.

סך הכל ניכר כי הסדרה נכתבה בשנות ה 70, וזה בא לידי ביטוי גם במסרים שלה (שאולי אז היו פורצי דרך, היום מעט פחות) וגם בסגנון הכתיבה שלה. למרות שהיא מלאת רגעים טארגיים ועשויה להיות קשה לצפיה לעיתים – קשה באמת לקחת אותה ברצינות (אם חשבתם שילדים שרצים כמו נארוטו זה מצחיק – חכו שתראו את סגנון הריצה המיוחד של הדמויות בדוילמן). נקודות רבות בעלילה הן פסיכיות כדי להיות פסיכיות ולא יותר מזה (ובטח לא כי המתרחש באמת הגיוני מבחינה סיפורית) והדמויות גם כן לא בדיוק שומרות על היגיון בסיסי במעשיהן. זה לא אומר שהכתיבה שלה גרועה, כי הסדרה עצמה היא מלאת סטייל, אקשן ואנדרנלין, וסך הכל היא סופר מהנה – ובדיוק על הדברים האלה האדפטציה החדשה משחקת, והיא מאוד מודעת לעצמה.


מתיחת פנים

אם נחזור רגע לדבר על הסגנון שלה, ובפרט האנימציה – Devilman: Crybaby נראית כאמור שונה ממה שהורגלנו בסדרות האנימה במהלך השנים. יש כאן פחות השקעה בציורים מפורטים או ברקעים ריאליסטיים, קווי המתאר כולם באותו העובי ואפשר להגיד שהסדרה נראית יותר כמו Fanmade מיוטיוב או סדרת cartoon אמריקאית מאשר אנימה – אבל זה לא כי האנימציה גרועה, אלא כי הדגש שלה הוא במקומות אחרים. האנימציה בסדרה מאוד חופשית, מלאת תנועה ושמה דגש גדול על צבעים ואווירה – ואת אותה אווירה היא מצליחה להעביר בצורה נפלאה. אז כן, בסופו של דבר זה לא סגנון שהייתי רוצה שסטודיואים רבים בתעשייה יאמצו, כי הוא בהחלט לא יתאים לכל סיפור, אבל אני כן חושב שזה מבורך לקבל משהו יוצא דופן שכזה מפעם לפעם.

סגנון האנימציה הוא לא הדבר היחיד שנעשה כדי להביא את 'דוילמן' לעידן המודרני – בדומה ל Parasyte שקיבלה גם היא עיבוד מודרני לא מזמן, תוכלו למצוא כאן טכנולוגיות שלא היו בתקופה בה הסדרה נכתבה במקור כמו טלוויזיות דקות, סמארטפונים וכו'. גם עיצובי הדמויות, כמו ב Parasyte, שונו לחלוטין מהמקור. זה אמנם סובייקטיבי, אבל אני חושב שהשינוי הזה הוא לגמרי לטובה ונותן לסדרה מראה חדש ומרענן שמתאים ל 2018.

עוד דבר שבו הושקע כדי להביא את הסדרה לעידן המודרני הוא פס הקול של הסדרה שהופק על ידי אושיו קנסוקה. לא משנה אם אלו סצנות אקשן או סצנות עצובות, סצנות שקטות או רועשות – המוזיקה ב Devilman: Crybaby נשמעת פשוט נהדר ומתאימה כמו כפפה לאווירה שהסדרה מנסה לייצר.


פינת הספוילרים – סוף הסדרה

כאשר מגיעים לפרק הסיום של Devilman: Crybaby קשה לפספס כיצד היא השפיעה על אוונגליון. למען אלו שלא צפו באוונגליון, אמנע מספוילרים מיותרים אליה ואתייחס כמובן רק לדוילמן – אישית, קצת פחות התחברתי לסיום הזה. בשלב מסוים לקראת הפרקים האחרונים הסיפור גדל לסקאלה כלל עולמית והעולם כולו נכנס תוך רגעים ספורים למלחמה כוללת נגד השדים. מאותו רגע דמויות מתות על ימין ועל שמאל, ואנו מתקדמים לקראת העימות הסופי בין אקירה לריו (שהתגלה כשטן – טוויסט שסך הכל אהבתי, אם כי הרגיש שהוא קצת בא משום מקום ולא נבנה בצורה המיטבית).

אחרי סצנות סוחטות דמעות כמו המוות של מיקי (שנעשה נפלא לדעתי) חשבתי שהסדרה בונה משהו רציני לקראת הסוף – אבל בסופו של דבר זה היה בעיקר כאוס. העולם נכנס למלחמה שהוא לא יצא ממנה ורק הרס נשאר. ריו הרג את חברו אקירה והשאיר חלל ריק בליבו – וברגע הזה הכל פשוט נראה לחינם. אני מבין שזוהי נקודת השיא מבחינת דמותו של ריו, שגילה את הרגשות שלו, אבל זה עדיין משאיר טעם רע מבחינת גורלו של אקירה וכל יתר הדמויות. אני לא באמת יודע איך יכלו להפוך את אותו פרק אחרון למספק יותר בנקודה אליה הגיעה העלילה, אבל כן הייתה לי תקווה לסיום שבו ארגיש שהייתה משמעות מסויימת לכל מה שהדמויות הללו עברו בעשרת הפרקים הללו, וזה לא ממש מה שהרגשתי, וחבל.


סיכום

למרות שהיא לא סדרה שאני יכול להמליץ עליה לכל אחד, ולמרות שאני חושב שאנשים קצת הגזימו בכך שכבר הכתירו אותה בתור סדרת השנה – אין ספק ש Devilman: Crybaby עושה עבודה מצוינת בלהביא את הסדרה הקלאסית לעידן המודרני, ואם אתם מחפשים סדרה שקצת תשבור לכם את השגרה – היא כנראה תספק את הסחורה. מדובר בשיתוף הפעולה הראשון האמיתי של נטפליקס בתחום האנימה – ואם זו התוצאה, אני מקווה לראות עוד הרבה כאלה.

מה עבד:

  • סגנון ויזואלי מיוחד
  • פס קול נהדר
  • מעיזה לשבור מוסכמות ולמתוח גבולות

מה פחות עבד:

  • לוקה לפעמים בחוסר הגיון
  • קשה לקחת אותה ברצינות
  • סוף דיי מאכזב
grades4_8

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s