מאיפה להתחיל? – Fate

הפוסט השני בפינה "מאיפה להתחיל?" שנפתחה בבלוג, הבאה לקחת פרנצ'ייז גדול ומסובך ולהסביר בפשטות אילו סדרות/סרטים וכו' קיימים, מה בא אחרי מה, אילו סדרי צפייה קיימים (כולל יתרונות וחסרונות שלהם), ובגדול: לעשות סדר בדברים בצורה פשוטה, ברורה וללא מפות ודיאגרמות שיסבכו לכם את החיים.

מכיוון שפרנצ'ייז שכזה (ובמיוחד Fate) הוא מעורר מחלוקת בנושאים כאלה, ישנה גם פינת ספוילרים לאלו שכבר צפו ואינם מסכימים עם הנאמר, הכוללת נימוקים מדוע אני ממליץ על סדר כזה ולא אחר. כמובן, הכתבה פתוחה גם לתגובות ולדיון בנושא, וכן גם לשאלות – עליהן אשמח תמיד לענות.

הפוסט פורסם במקור ב 24 בדצמבר 2017 ועבר מספר שינויים כדי לעדכן אותו עם סדרות Fate השונות שיצאו מאז, לסדר אותו, ולהנגיש אותו בצורה קלה ונוחה יותר. כמו כן, נוספים עם הזמן קישורים לסקירות מלאות על כל אנימה ספציפית שכתבתי עליה מאוחר יותר בבלוג.

אמשיך לבקר כאן בכל כמה זמן כדי להמשיך ולעדכן ולשמור על הפוסט רלוונטי ככל הניתן.

(עודכן לאחרונה: 15.5.2021)


תוכן עניינים


הקדמה ורקע כללי

Fate הוא סיפור המערב פנטזיה וקסם בשילוב עם אגדות היסטוריות מתרבויות שונות. הפרנצ'ייז נוצר על ידי חברת Type-Moon וכולל לא רק סדרות אנימה ומנגה, אלא גם משחקים, נובלות ויזואליות ולייט נובלים, כאשר רבים מהם בעלי יקומים מקבילים המתבססים על קונספט דומה.

במרכז העלילה נמצאת בדרך כלל מלחמת הגביע הקדוש (בוואריאציה כזו או אחרת): מלחמה בין מאגים המכונים "מאסטרים", אשר כל אחד מהם מזמן משרת (Servant) – גיבור היסטורי (לדוגמה הרקולס או אלכסנדר הגדול. יכול להיות דמות שהייתה קיימת במציאות ויכול להיות מתוך אגדה מוכרת) שיעזור לו להילחם במאסטרים האחרים. האחרון שנשאר זוכה בגביע הקדוש המסוגל להגשים כל משאלה.

ל Fate יש המון סדרות אנימה, ואני מבין שזה נראה גדול ומאיים בהתחלה (ושחדשים כל כך מתקשים להתמצא בה שזה נהפך למימ) – אבל האמינו לי, זה הרבה הרבה יותר פשוט ממה שאולי גרמו לכם לחשוב, בעיקר בשנת 2021 שחלק גדול מהבלאגן כבר מאחורינו.

כדי לעשות לנו את החיים קלים יותר, וכדי שנדע לבחור במה לצפות ומתי, נחלק את אותן המוני סדרות לשלוש קבוצות בעלות חשיבות שונה וסדר פנימי שונה, עליהן נסתכל מאוחר יותר כל אחת באופן נפרד:

  1. הסדרה המרכזית: כוללות את היצירות שמהן התחיל הפרנצ'ייז ועליהן מבוססות כל היתר. זהו המקום להתחיל בו – הוא פונה לצופים חדשים, נותן את כל הבסיס שצריך ומכיל את הסדרות הטובות והמשמעותיות ביותר.
  2. Fate/Grand Order: זהו עיקר הפרנצ'ייז כיום. F/GO התחילה בתור משחק סמארטפון ב 2015, שמאז ממשיך להתעדכן ולייצר עוד ועוד תוכן – כאן נמצא העתיד של Fate לטווח הנראה לעין, וכנראה שרוב הסדרות העתידיות יעבדו סיפורים מתוך המשחק הזה.
  3. יתר סדרות Fate: ישנן עוד המון יצירות שקשורות אל הסיפור המרכזי במידה משתנה, חלקן חולקות איתו דמויות וחלקן לא, ומדובר למעשה בסדרות ספין-אוף צדדיות מז'אנרים שונים ולקהלים שונים.

המשך הפוסט יחולק לפי הקטגוריות הנ"ל, כאשר בכל אחת מהן נדבר על הסדרות הקיימות בה – רק אנימה. לא אבלבל אתכם עם משחקים, אדפטציות מנגה, לייט נובלים וכו', אלא במקרים שזה כן רלוונטי וחשוב. דוגמה כזאת שדווקא כן אדבר עליה, כי היא כן חשובה, היא המקור לכל סדרות האנימה הללו: הנובלה הויזואלית (Visual Novel, מעין משחק שהוא למעשה סיפור עם נקודות בחירה בעזרתם הקורא יכול להגיע לאירועים ולסופים שונים) Fate/stay night שנכתבה על ידי קינוקו נאסו ושוחררה תחילה למחשב האישי בשנת 2004.

כמו כן, לפני שנכנס לסדר הפנימי ונצלול לתוך כל אחת מהקבוצות הנ"ל, נתייחס רגע לסדר הסדרות במאקרו (כלומר בהסתכלות רחבה על הקבוצות בלבד ולא על הסדרות המרכיבות אותן): במידה ואתם צופים חדשים המחפשים להיכנס לעולם של Fate, מה שאני ממליץ לכם הוא להתחיל מהסדרה המרכזית (שסדרות משתי הקטגוריות האחרות מסתמכות על מה שהוצג בה וכוללות ספוילרים רבים אליה), לפנות משם אל סדרות הספין-אוף השונות ולהשאיר את כל הקטגוריה של Fate/Grand Order כמה שיותר לסוף. הסיבה היא פשוטה: F/GO היא החדשה ביותר, היא לוקחת בחשבון שאתם כבר מכירים את הפרנצ'ייז ומכילה דמויות מכל סדרה אחרת – כולל סרבנטים שהיא חושפת את זהותם (זהות שהרבה פעמים מהווה טוויסט בסדרה ממנה אותו סרבנט הגיע).

את סדרות הספין-אוף אמנם השארתי לסוף הכתבה, בידיעה שזה קצת מבלבל, אבל עשיתי זאת מהסיבה שכל אחת מהן היא סוג של "בונוס", יצירה עצמאית עם חוקים ועולם משלה, שאתם לא זקוקים לצפייה בה כדי להבין אף אנימה אחרת. לכן, אין סדר פנימי לסדרות ברשימת הספין-אוף, ותוכלו לצפות רק במה שמעניין אתכם (ובאיזה סדר שתבחרו) מתוך אותה רשימה ולהמשיך משם אל Fate/Grand Order ללא כל בעיה.

עכשיו שסיימנו להסתכל ברמת מאקרו (ובתקווה שההסבר מספיק ברור, אל תחששו לשאול בתגובות במידה שלא), ניכנס לרמת המיקרו ונתחיל לדבר על כל אחת מהקטגוריות. אם אתם מרגישים שזה יותר מדי עבורכם בבת אחת, תמיד תוכלו להסתכל רק בקטגוריה הרלוונטית אליכם ולחזור למדריך בזמן אחר כדי לראות מה יש לקטגוריה הבאה בתור להציע (לדוגמה, אם רק התחלתם אתם יכולים כרגע לקרוא רק על הסדרה המרכזית, וכשתסיימו אותה לחזור ולקרוא על היתר). קריאה מהנה.


על ציר הזמן: הסדרה המרכזית

Fate/stay night (Visual Novel)

Fate/stay night מספרת את סיפורו של אמיה שירו, נער צעיר החיי בעיר בדיונית בשם פויוקי. בילדותו איבד שירו את משפחתו בשריפה שפרצה בעיר, ורגע לפני שחשב שגם הוא עצמו לא ייצא בחיים, הציל אותו מכשף בשם קיריטסוגו. לאחר האירוע אימץ קיריטסוגו את שירו והחל ללמד אותו יסודות הקסם. שירו, שראה בקיריטסוגו גיבור, שאף להיות כמוהו ושם לעצמו למטרה להיות גם הוא יום אחד גיבור שילחם למען הצדק.

כמה שנים לאחר מכן, נקלע שירו אל מלחמת הגביע הקדוש (החמישית במספר) אליה הוא נבחר בתור מאסטר מבלי שידע על כך. שירו מחליט להילחם כדי למנוע מהגביע הקדוש להגיע אל הידיים הלא נכונות ולמנוע אסון דומה לזה שחווה בתור ילד.

בנובלה הויזואלית של Fate/stay night משחקים בגוף ראשון בתור שירו, וקיימים שלושה קווי עלילה מקבילים, כאשר בכל אחד מהם דמות נשית אחרת העומדת במרכזו, ואיתה נעשית רוב האינטרקציה.

שלושת קווי העלילה (routes) נקראים בסדר הבא:

1. Fate – הראוט של סייבר

2. Unlimited Blade Works – הראוט של רין

3. Heaven's Feel – הראוט של סאקורה

במקור הראוטים נפתחים לקריאה אחד אחרי השני בסדר המצוין למעלה. בגרסאות שונות של ה VN ניתן להתחיל את הקריאה שלא באותו הסדר (ניתן, אך לא מומלץ). כל ראוט עוסק בדמויות אחרות וברצף אירועים שונה, ונותן זווית אחרת ושונה לסיפור (כאשר התמונה המלאה מתגלה לאחר סיום שלושתם). בכל אחד משלושת הראוטים ניתן לבצע בחירות שונות ומרובות, העשויות להשפיע על הסוף המתקבל (כאשר לכל ראוט יש בין 1-2 סופים טובים ועוד מספר רב של סופים רעים).

Fate/stay night (2006)

Fate

Fate/stay night

בשנת 2006 יצאה לראשונה סדרת אנימה מאת סטודיו DEEN המגוללת את הסיפור של Fate/stay night, כאשר היא מתמקדת בראוט הראשון – Fate (עם כמה תוספות ושינויים משני הראוטים האחרים).

F/sn הוא במקור ארוגה, כלומר משחק שקיים בו תוכן מיני, אך סצנות המין הללו צונזרו בגרסת האנימה והוחלפו בסצנות אחרות כדי להשלים את הסיפור.

(לסקירה מלאה לחצו כאן)

Fate/stay night [Realta Nua]

תוצאת תמונה עבור ‪realta nua ps2‬‏

בעקבות הצלחת האנימה, יצאה ב 2007 גרסה מחודשת של הנובל הויזואלי לקונוסולת ה Playstation 2. הגרסה המחודשת בשם Fate/stay night [Realta Nua] כללה ויזואלים חדשים, דיבוב והסרה של סצנות המין שהוחלפו בסצנות הדומות לאלו מגרסת האנימה.

Fate/Hollow Ataraxia

Fate/Hollow Ataraxia היא נובלה ויזואלית שיצאה בשנת 2005 המהווה המשך לסיפור של Fate/stay night, ביקום מקביל כלשהו שלא ממשיך ישירות את אחד משלושת הראוטים הידועים.

הסיפור מתרחש שוב בעיירה פויוקי ומכיל את אותן הדמויות המוכרות מ F/sn. המשחק הוא בעל אופי קומי ושליו יותר מקודמו, כאשר ברקע נרקם סיפור בעל אופי אפל יותר על מאסטרית בשם באזט והמשרת שלה, אוונג'ר (Avenger), אותם לא ראינו במשחק הקודם.

Fate/stay night: Unlimited Blade Works (2010)

Unlimited Blade Works

Fate/stay night Movie: Unlimited Blade Works

בשנת 2010 יצא לאקרנים סרט קולנוע, גם הוא של סטודיו DEEN, המספר בקצרה את הסיפור של הראוט השני – Unlimited Blade Works.

Fate/Zero

Fate/Zero

ב 2011 שודרה סדרת האנימה Fate/Zero המעבדת את הלייט נובל שנכתב ב 2006 על ידי גן אורובוצ'י, ומהווה פריקוול למאורעות F/sn (כלומר מתרחש כרונולוגית לפניהם). הסדרה מספרת את אירועי מלחמת הגביע הקדוש הרביעית.

היא שודרה במקור בצורה מפוצלת של שתי עונות: עונה ראשונה פרקים 1-13 ועונה שניה פרקים 14-25. לראשונה עברה האנימה מסטודיו DEEN אל סטודיו ufotable, שעיבד לפני כן סדרה אחרת של Type-Moon בשם Kara no Kyoukai המתרחשת גם היא באותו יקום שנכתב על ידי קינוקו נאסו.

Fate/stay night [Realta Nua] (2012)

בעקבות הצלחת האנימה של Fate/Zero, בשנת 2012 הושקה מחדש Realta Nua לקונסולת ה Playstation Vita, והגרסה החדשה כללה שירי פתיחה חדשים שבוצעו על ידי להקת Earthmind וקליפים שהונפשו על ידי סטודיו ufotable שהפך לכה מזוהה עם הפרנצ'ייז.

לאחר מכן, ב 2014, לכבוד חגיגות העשור לפרנצ'ייז, הוכרזה גרסה מחודשת גם ל Fate/Hollow Ataraxia, גם כן ל Vita. זו יצאה בינואר 2015. גם היא הושקה בפורמט דומה – עם צנזורה ופתיחים חדשים שבוצעו על ידי Aimer והונפשו על ידי ufotable.

Fate/stay night: Unlimited Blade Works Prologue

Fate/stay night: Unlimited Blade Works Prologue

פרק באורך כפול המכונה גם "פרק 0" של סדרת האנימה Unlimited Blade Works (2014) שהחלה את שידורה בשבוע שלאחר מכן.

הפרק מעבד את הפרולוג של הVisual Novel – כלומר את הימים הראשונים מנקודת מבטה של טוסאקה רין. למרות שיוכו לסדרת UBW החדשה, מדובר במקור בפרולוג עבור ה VN כולו, וסיפורו לא שייך לראוט ספציפי.

Fate/stay night: Unlimited Blade Works (2014)

Unlimited Blade Works

Fate/stay night: Unlimited Blade Works


בשנת 2014 החלה את שידוריה סדרת הטלוויזיה של UBW שנוצרה גם היא על ידי סטודיו ufotable. בניגוד לסרט של DEEN, הגרסה החדשה מספרת את הסיפור בשלמותו מהתחלה ועד הסוף במשך 25 פרקים (26 אם כוללים את "פרק 0").

הסדרה שודרה בצורה מפוצלת ב 2 עונות – העונה הראשונה היא פרקים 0 עד 12 והשניה היא פרקים 13-25.

(לסקירה מלאה לחצו כאן)

Fate/stay night: Heaven's Feel

Heaven's Feel

טרילוגית סרטים מבית סטודיו ufotable המעבדים את סיפור הראוט השלישי, Heaven's Feel. שמות הסרטים (לינקים לסקירות מלאות על כל אחד מהם):

  1. Presage Flower – יצא באוקטובר 2017
  2. Lost Butterfly – יצא בינואר 2019
  3. Spring Song – יצא באוגוסט 2020

סדרי הצפייה הנפוצים – הסדרה המרכזית

לפני שאכנס לסדרים עצמם, רק אתחיל בלציין הנחות יסוד פשוטות:

  1. לרוב, כל עוד אני לא אומר זאת מפורשת, כשאני מדבר על Fate/stay night אני מתייחס אל שלושת הראוטים יחדיו כמכלול. כשארצה להתייחס לסדרת אנימה משנת 2006 אומר זאת מפורשות או אדבר על הסיפור אותו היא מכסה – הראוט הראשון הנקרא פשוט Fate.
  2. מבחינת ציר הזמן של הסדרה Fate/Zero מתרחשת (כרונולוגית) לפני כל אחד משלושת הראוטים של Fate/stay night, כלומר מדובר בשלושה צירי זמן מקבילים (כלומר הם לא מתרחשים אחד אחרי השני) היוצאים מתוך אותה נקודת מוצא שהיא נקודת הסיום של Fate/Zero ומתפצלים כל אחד מהם לכיוון אחר שכולל אירועים שונים לחלוטין.
  3. בכל אחד מסדרי הצפייה באנימה שאדבר עליהם מיד, סדר הראוטים של Fate/stay night הוא זהה לזה של ה Visual Novel (כלומר קודם Fate, לאחר מכן Unlimited Blade Works ולבסוף Heaven's Feel). זהו גם הסדר בו הם עובדו לאנימה, וכל ראוט שכזה נבנה על הידע שנצבר בקודמיו, כך שיש לשמור על סדר זה. כל אנימה מהרשימה למעלה המתייחסת לראוט מסוים מסומנת בצבע מעל תמונתה על מנת להקל עליכם את הזיהוי.
  4. בשום סדר שהוא לא מומלץ לצפות בסרט של Unlimited Blade Works מ 2010 לפני שאתם צופים בסדרה מ 2014. הסרט אמנם יצא מוקדם יותר, אך הוא מספר את אותו סיפור ארוך ודוחס אותו לסרט קצר, מה שגורם לאיבוד רב מאוד של פרטים חשובים בעלילה. גם האנימציה של הסדרה מ 2014 טובה יותר, כך שאפשר להגיד שהסרט הוא לגמרי מיותר בשלב זה.
  5. המחלוקת על הסדר מתייחסת בעיקר ל Fate/stay night ול Fate/Zero. לגבי Hollow Ataraxia – ניתן לקרוא אותה בכל שלב שהוא כל עוד סיימתם את כל שלושת הראוטים של Fate/stay night.

1. סדר היציאה של האנימה

סדר שהיה דיי פופולרי בעיקר עבור צופים וותיקים שהתחילו את Fate כאשר האנימה הראשונה יצאה והמשיכו עם כל סדרה חדשה מאז. היתרון המובהק של סדר הצפייה הנ"ל הוא עליה באיכות האנימציה עם כל סדרה חדשה שיוצאת (לפחות בסדרה המרכזית), והעובדה שבמקרים רבים סדרות האנימה בנויות עם המחשבה שהקהל ככל הנראה צפה בכל מה שכבר יצא קודם לכן.

כמו כן, Fate/stay night של 2006 מבוססות על הראוט הראשון של ה VN המקורי, זה שנכתב מראש כסיפור הראשון המציג לקוראים בצורה היסודית ביותר את חוקי המשחק ומבסס את עולם הסדרה. לכן, מכל סדרות האנימה היא תהווה כנראה את הכניסה הטובה ביותר לפרנצ'ייז, גם אם היא יוצרת רושם ראשוני פחות חזק מזה של הסדרות החדשות יותר.

(Fate/stay night (2006) -> Fate/Zero -> Fate/stay night: Unilimited Blade Works -> Fate/stay night: Heaven's Feel)

במידה ובחרתם בסדר זה, קחו בחשבון ש F/sn של 2006 נחשבת לאדפטציה לא טובה במיוחד (מה שיוצר מחלוקת עבור אלו שבוחרים לצפות בסדר הבא שאדבר עליו – שם ארחיב על הנושא), ושהיא לא מעידה בהכרח על המשך הדרך – אמנם לא מומלץ לדלג עליה, אך אל תתנו לאותו רושם הראשוני לפגוע בחוויה ולהנמיך ציפיות להמשך.

2. הסדר הכרונולוגי

סדר הצפייה הפופולרי ביותר בשנים האחרונות, בעיקר בגלל שרוב המעריצים היום נכנסו לפרנצ'ייז דרך האנימה של Fate/Zero שזכתה להצלחה מסחררת בזמן שידורה. אפשר להגיד ש Fate/Zero התחילה עידן חדש בעולם של פייט – היא החזירה את הסדרה לתודעה, הפכה אותה לפופולרית מתמיד והתחילה את גל סדרות ה Fate שפוקדות אותנו כעת.

הרבה אנשים שלא קראו את הנובלה הויזואלית המקורית ימליצו לכם לצפות בסדר הזה ולהתחיל מ Fate/Zero – וקשה להאשים אותם. Fate/Zero מתרחשת ראשונה על ציר הזמן, היא מסבירה את רוב מה שצריך לדעת כדי להבין איך המשחק מתנהל ועומדת כיצירה בפני עצמה שניתן להבין כמעט את כולה (חוץ מאולי כמה ניואנסים בסוף) מבלי לצפות בשום סדרת פייט אחרת.

כמו כן, Fate/Zero לא סתם החלה עידן חדש עבור מעריצי פייט. מדובר בסדרה הראשונה שהעבירה את הפרנצ'ייז מידיהם של אנשי סטודיו DEEN לסטודיו ufotable והעלתה את הסטנדרטים בכל הקשור לאנימציה ולאדפטציה ראויה לסיפור. בעקבות כך, תשמעו קריאות רבות של מעריצים שיגידו שהצפייה בה חוסכת לכם לגמרי את Fate/stay night של 2006 – סדרה שעל אף הפופולריות שהייתה לה בעבר, נחשבת היום כאחת שפשוט לא עומדת בסטנדרטים הנוכחיים והרבה יפצירו בכם לדלג עליה לגמרי ולהמשיך ישירות אל Unlimited Blade Works של 2014.

(Fate/Zero -?> Fate/stay night (2006) -> Fate/stay night: Unlimited Blade Works -> Fate/stay night: Heaven's Feel)

על אף שאסכים שהיא לא עומדת באותם הסטנדרטים ולא אדפטציה טובה במיוחד (מה שבולט בעיקר לאחר הצפייה בסדרות החדשות יותר), אני עדיין אוהב את הסיפור של הראוט Fate ואמליץ לכם בכל זאת לצפות בה ולו משום שאין דרך אחר לחוות את אותו סיפור באנימה. כל ראוט של Fate/stay night נותן נקודת מבט קצת אחרת על הסדרה והדמויות שבה, וחלק מאותן דמויות (ואף החשובות שבהן) פשוט לא מקבלות יחס וסיום ראוי לסיפורן באף ראוט אחד של הסיפור. אופציה נוספת כמובן, למי שרוצה לחוות את הראוט של Fate היכן שהוא כן מוצג כמו שצריך, היא לקרוא אותו ב VN – עליו ארחיב בהמשך.

יש שיטענו גם שהאנימה מ 2006 עושה ספוילרים ל Unlimited Blade Works ו Heaven's Feel, וזה נכון במידה מסוימת כי ערבבו לתוכה חלקים משני הראוטים האחרים, אבל מה שהיא נותנת זה בעיקר רמזים, כאלו שתתקלו בהם בין כה וכה באותם ראוטים – אין שם שום ספוילרים משמעותיים באמת.

בכל אופן, מ Unlimited Blade Works ההמשך הטבעי הוא ל Heaven's Feel – שהאנימה שלה גם יצאה מאוחר יותר וגם נקראת אחרונה ב VN המקורי.

3. הסדר המקורי – המומלץ!

עם כל הכבוד לסדר היציאה, בואו נודה באמת – האנימה של Fate היא בלאגן. ישנן אדפטציות שלוקחות על עצמן לשנות את סדר האירועים מתוך בחירה אומנותית, אך ב Fate הדבר נעשה בעיקר בגלל שעבדו עליה סטודיואים שונים, ושמראש כנראה לא הייתה מחשבה לעבד את כל הסיפור עד שהסתבר שיש ביקוש אמיתי לכך.

ואם בכרונולוגיה עסקינן – הבלאגן בעייתי אפילו יותר. Fate/Zero מתרחשת אמנם לפני Fate/stay night, אך היא נכתבה במקור מאוחר יותר, כפריקוול המיועד למי שכבר קרא את הנובלה הויזואלית. לכן Fate/Zero לוקחת כמובן מאליו הרבה נקודות המהוות טוויסטים משמעותיים בכל שלושת הראוטים ולא מתביישת לגלות אותן כבר בפרק הראשון. אם ניקח לדוגמה את הראוט של Fate (האנימה מ 2006) – אפשר להגיד שאם תגיעו אליה אחרי הצפייה ב Fate/Zero תדעו בעצם מראש כל נקודת מפנה משמעותית גם מבלי להכיר את הסיפור, וזאת עוד סיבה שהרבה אנשים שהגיעו אליה בדרך הזו מוצאים אותה משעממת כל כך.

מנגד, אנשים יטענו שצפייה במי מבין הסדרות של Fate/stay night ראשונה תגלה לכם את הסוף של Fate/Zero ולכן היא פסולה באותה מידה – אך זהו טיעון לא ממש נכון, בדיוק בגלל ש Fate/Zero נכתבה מראש עם הידיעה שהצופה כבר מכיר את אותו סוף. יותר מכך: בעוד Fate/stay night היא בחלקה סיפור מסתורין, וזקוקה לחוסר הידיעה שלה של הצופה כדי לייצר עניין, Fate/Zero היא טרגדיה יוונית – ובדיוק כמו סיפורים מסוג זה, את הסוף אפשר לנחש ברובו כבר מהפרק הראשון (או לפחות מי הם המאסטרים שישארו לעמוד אחרונים בנקודת הסיום) ומה שמשנה בה זה המסע והשאלות שהיא מעלה. את רוב הדמויות היא חושפת כבר בהתחלה ושום דבר ש Fate/stay night תספר לכם על מה שקורה בה לא יהרוס לכם את החוויה.

ואם לקחת בחשבון את כל אלה, מה שאני ממליץ הוא פשוט: לדבוק בסדר המקורי בו הסדרה נכתבה. זהו אותו סדר פשוט ומוכר שקיים עוד מראשיתה, מ 2004, שממקסם את החוויה ולא משאיר מקום לטעויות.

(Fate/stay night (2006) -> Fate/stay night: Unlimited Blade Works -> Fate/stay night: Heaven's Feel -> Fate/Zero)

הסיבה העיקרית לכך שאנשים נמנעו מהסדר הזה היא פשוטה: מעבר להמלצה השערוריתית לדלג על הסדרה הישנה מ 2006 (עליה כבר דיברנו), הבעיה המרכזית היא שלקח המון זמן עד שהסרטים של Heaven's Feel שוחררו, כך שהסדר הנ"ל לא התאפשר גם ככה. בינתיים, כמובן שהרבה אנשים כבר צפו בסדרות שכן היו קיימות (וקשה להאשים אותם על כך, הרי לא הגיוני לצפות מאנשים לחכות במשך שנים בשביל לראות את מה שכבר זמין להם). היום, כאשר כל שלושת הסרטים זמינים לצפייה, הבעיה הזאת כבר מאחורינו ולא קיימת יותר.

ובכל זאת, גם כאשר הייתה אותה בעיה תמיד היה קיים הפתרון השחוק והמוכר שאולי כבר שמעתם עליו מזמן: לקרוא את ה Visual Novel – וזה לא משהו שהייתי פוסל גם היום (שוב, בעיקר אם אתם עדיין נרתעים מלצפות באנימה הישנה של 2006). הוא זמין, הוא טוב, הוא מתורגם לאנגלית, הוא מפורט ומכיל את כל מה שתצטרכו במקום אחד ובצורה בה נועדה היצירה להגיע לצרכנים מלכתחילה. כמובן, יש שם אף חלקים שלא יכלו להיכנס לגרסת האנימה (ואני לא מדבר על ההנטאי, אבל כן, גם זה קיים). נכון לכתיבת שורות אלה זהו גם המדיום היחיד בו ניתן לחוות היום את Fate/Hollow Ataraxia לה עדיין לא הוכרזה אנימה כלל. אם יש לכם שאלות הנוגעות ספציפית ל Visual Novel, ניתן למצוא תשובות בפינה שבסוף המדריך – אם השאלה לא מופיעה שם, תוכלו לשאול בתגובות ואשמח לענות.


פינת הספוילרים: סיבות נוספות לצפייה בסדר המומלץ

אתחיל עם הסוף של Fate/Zero. נכון, היא נגישה לצופים חדשים, אך התחלה מ Zero מעלה כל מיני נקודות שכנראה לא יובנו כראוי, לדוגמה:

  • מדוע אייריסביל היא הומונקולוס? מה הסיפור בעצם של האיינזברן?
  • מי הוא אנגרה מאניו שמזכירים בפרקים האחרונים של הסדרה?
  • למה איליה מתכוונת כשהיא מדברת על החלום הרע שהיה לה?
  • גם איירי שדיברה בתור הרצון של הגביע, וגם קיריי לאחר מכן דיברו על הרצון של הגביע להיוולד לעולם – אך נקודה זו מפוספסת על ידי מרבית הצופים, ובצדק, שכן ההסבר היחידי אליה מגיע רק ב Heaven's Feel.
  • לא מוסבר עד הסוף תפקיד הכנסיה בחוקי המשחק – כן מדברים על כך שאביו של קיריי משמש כמעין מפקח על הנעשה במלחמה, אך לא מעבר לכך, וצופים חדשים נוטים לפספס זאת מכיוון שזהו פרט שולי יחסית לערימות המידע הנזרקות בפרק הראשון של הסדרה.
  • לא מוסברת לעולם הסיבה מדוע סייבר חייבת להישאר במצב פיזי ולא יכולה להיעלם (סיבה זו למעשה מוסברת רק בראוט הראשון ב VN).
  • מתפספסת הסימליות של ה Azoth Dagger שקיריי משתמש בה כדי להרוג את אביה של רין – הסכין שתחזור אליו כמו בומרנג.
  • נאבדת כל הסמליות של ההצלה של שירו, וצופים חדשים לא יבינו מה כל כך חשוב בסצנה הזאת ולמה דווקא היא "נקודת האפס" שם מסתיימת הספירה לאחור.
  • הנקודה לגבי "גילוי הסוף" של Fate/Zero קצת אירונית בהתחשב בכך שהרבה צופים חדשים כלל לא מבינים אותו לפני שהם הולכים לשאול את חבריהם באינטרנט – נתקלתי אף בתגובות של אנשים שחשבו שקיריטסוגו פקד על סייבר להרוס את הגביע מתוך תסכול כי "אם אני לא מקבל משאלה אף אחד לא מקבל משאלה", ולא מתוך ההבנה שהגביע למעשה הושחת, ושכל משאלה שהוא יגשים תהיה בצורה של הרס והרג.

לעומת זאת, הטוויסטים שחושפת Fate/Zero לגבי Fate/stay night:

  • זהותה של סייבר, שנאמרת כבר בפרק הראשון של Zero והורסת את כל המסתורין העומד במרכזו של הראוט הראשון, Fate.
  • העובדה שקיריי הוא למעשה נבל (טוויסט המגיע בסופו של Fate), המניעים שלו, והרצון שלו מהגביע (לראות את אנגרה מאניו נולד לעולם – מה שכאמור מקבל התייחסות לא מובנת ב Fate/Zero ומדובר עליו בהרחבה רק לקראת הסוף של Heaven's Feel)
  • שבמלחמה הקודמת הוא רצח את אביה של רין (מה שנחשף ב Unlimited Blade Works).
  • זהותו (ובכלל עצם קיומו) של גילגמש – גם כן טוויסט המגיע לקראת סיומו של Fate: העובדה שקיים עוד ארצ'ר, סרבנט שנשאר מהמלחמה הקודמת. הראוט של Fate הוא גם היחיד המציג כמו שצריך את הקונספט של גילגמש ומדוע הוא כל כך חזק ומיוחד, כאגדה המקורית המחזיקה במקור של כל הנובל פאנטזם באשר הם.
  • הקשר המשפחתי בין סאקורה לרין המתגלה רק באמצע Heaven's Feel.
  • העבר של סאקורה והעובדה שהיא מאגית – גם כן מתגלה רק באמצע Heaven's Feel (גרסת האנימה של 2006 כן מגלה שהיא מאגית, אבל לא נכנסת לעומק הסיפור).
  • העובדה שאמיה קיריטסוגו היה למעשה מאסטר במלחמה הקודמת (מתגלה לקראת סוף Fate), ושדמותו הייתה אכזרית ושונה לחלוטין מדמות האב ששירו הכיר (נאמר על ידי קיריי המספר על כך לשירו יחסית בתחילת Heaven's Feel).
  • העובדה שסייבר הכירה את קיריטסוגו ואת גילגמש ושהיא השתתפה במלחמה הקודמת.
  • קיומו של מאטו זוקן, המתגלה רק בתחילת Heaven's Feel שם הוא עדיין דמות מסתורית שאופיה האמיתי ומעורבתה במלחמה נחשפים רק מאוחר יותר.

כמו כן, לגבי ספוילרים שנותנת כביכול הגרסה של 2006 לשני הראוטים האחרים:

  • הזהות של ארצ'ר – נרמזת בפרק 14, אבל לא בצורה ברורה מדי או כזו שברורה יותר מאשר הרמזים שגם כך ניתנם במהלך Unlimited Blade Works עצמה (כמו למשל הפנדנט שנשאר על הרצפה כאשר הוא נעלם בסוף הפרק). פחות סביר בעיניי שמישהו יסיק זאת מתוך הצפייה בפרק, ומאידך הצפייה בסדרה המציגה את שירו מייצר גם נשקים אחרים שאינם קאנשו וביאקויה, ונותנת גם לשירו וגם לארצ'ר תפקיד קצת אחר בסיפור מאשר להוות ניגודים אחד של השני כל הזמן – בעיקר מועילה להסחת הדעת מהנושא.
  • החשיפה שסאקורה היא מאגית – כאמור, זה מתגלה כאשר קאסטר חוטפת אותה, אבל חוץ מפלאבשקים קצרצרים שלא מסבירים דבר ורק רומזים על קשר בינה ובין רין, אין פה כניסה באמת לסיפור וגם לא נאמר באופן חד משמעי שהיא אומצה על ידי משפחת מאטו או שהיא מאסטרית. לכן, לא הייתי מתייחס לכך כאל ספוילר רציני.
  • החשיפה שקוזוקי הוא המאסטר של קאסטר – זה אכן ספוילר, אבל הוא גם רחוק מלהיות מהותי (מישהו הרי לא חשד בקוזוקי כבר מההתחלה?) וגם זה נעשה בדיוק באותו אופן כמו ב UBW – באותה סצנה שפשוט הועתקה, כך שלחוות אותה בגרסה הזו או ב UBW זה פחות משנה (כמובן שזו של UBW טובה בעשרות מונים, אבל זה אומר שיהיה כיף לראות אותה לאחר הצפייה בו הישנה בין כה וכה, מה שבטח אי אפשר להגיד על המקרה ההפוך).

על ציר הזמן: Fate/Grand Order

Fate/Grand Order – משחק המובייל

ביולי 2015 יצא ביפן משחק המובייל Fate/Grand Order שזכה להצלחה מסחררת ומהווה כיום את המרכז החדש של הפרנצ'ייז. הסיפור, שנכתב בחלקו על ידי קינוקו נאסו (היוצר המקורי של Fate/stay night), ובחלקו על ידי כותבים נוספים, מתרחש בבסיס מבצעי של ארגון בשם Chaldea שמטרתו לשמור על עתיד האנושות. הארגון גילה שאותו עתיד נמצא בסכנה עקב שיבושים ברצף הזמן שהתרחשו במלחמת הגביע הקדוש של 2004 בעיר פויוקי – לשם אתם כשחקנים מיועדים להישלח כדי לתקן את העניין.

ביוני 2017 יצא המשחק לראשונה גם באנגלית (לארה"ב ולקנדה) והוא זמין ל iOS ולאנדרואיד. בעקבות הפערים בהוצאות, הגרסה האנגלית נמצאת כיום בפיגור של שנתיים (מבחינת התכנים ששוחררו אליה) ממקבילתה היפנית.

F/GO הוא משחק גאצ'ה חינמי שמטרתו להשיג כמה שיותר סרבנטים (או לחילופין, את אלו שאתם הכי רוצים). המשחק מתבצע בתורות, כאשר נלחמים כנגד אויבים שונים, כתלות במשימה או בסיפור, ובעזרת הסרבנטים שהצלחתם לזמן במהלך הדרך.

אותם סרבנטים מזומנים בצורה אקראית באמצעות משאבים שאספתם (או ששילמתם עליהם בכסף אמיתי), כך שהוא בעיקר תלוי במזל. כמו בסדרה המקורית, כל סרבנט מייצג דמות היסטורית כלשהי – המשחק מרכז לתוכו את כל הסרבנטים מסדרות Fate השונות, וכן כמות גדולה של סרבנטים חדשים שעוצבו על ידי אומנים שונים שתרמו מכשרונם עבור המשחק.

בכל כמה זמן מתעדכן המשחק בסיפורים חדשים ובסרבנטים חדשים – כמו גם איוונטים שונים היוצאים לעיתים תכופות.

Fate/Grand Order: First Order

Fate/Grand Order: First Order

בדצמבר 2016 יצא ספיישל האנימה הראשון של Fate/Grand Order. הספיישל (שאורכו כשעה ורבע) מעבד את פרק הפרולוג של המשחק (Fuyuki), ועובד לאנימציה על ידי סטודיו Lay-duce.

Fate/Grand Order: Himuro no Tenshi – 7-nin no Saikyou Ijin-hen

Fate/Grand Order: Himuro no Tenchi - 7-nin no Saikyou Ijin-hen

ספיישל קצר בן 14 דקות מבית סטודיו ufotable שיצא בדצמבר 2017. הספיישל עוקב אחר שלוש בנות: מאקידרה קאדה, הימורו קאנה, וסאגוסה יוקיקה ומתרחש בבית הספר שבפויוקי.

Fate/Grand Order: Moonlight/Lostroom

Fate/Grand Order: Moonlight/Lostroom

ספיישל נוסף בן 32 דקות מבית סטודיו Lay-duce שיצא בדצמבר 2017. הסיפור מתרחש ב"חדר האבוד" והמסתורי של Chaldea.

Fate/Grand Order: Zettai Majuu Sensen Babylonia – Initium Iter

ספיישל שיצא באוגוסט 2019 המשמש כפירקוול לאנימה Fate/Grand Order: Zettai Majuu Sensen Babylonia שהתחילה באוקטובר לאחר מכן. הספיישל מתרכז בדמויותיהם של מאש ופרופסור רומאן.

Fate/Grand Order: Zettai Majuu Sensen Babylonia

בסקר שנענה על ידי מעריצי המשחק, הם נתבקשו לבחור את הסיפורים אותם הכי ירצו לראות מקבלים אדפטציה לאנימה ובאיזה פורמט. במקום הראשון זכה הסיפור של הסינגולריטי Babylonia ובפורמט של סדרת טלוויזיה.

באוקטובר 2019 עלתה הסדרה המדוברת, שעובדה על ידי סטודיו CloverWorks לאנימה בת 21 פרקים.

(לסקירה מלאה לחצו כאן)

Fate/Grand Order: Shinsei Entaku Ryouiki Camelot

הזוכה במקום השני באותו הסקר היה הסינגולריטי של Camelot ובפורמט של סרט קולנוע. הפרויקט קיבל אור ירוק והעיבוד יבצוע על ידי סטודיו Production I.G בצורה של שני סרטי קולנוע:

  1. Wandering; Agateram – יצא בדצמבר 2020
  2. Paladin; Agateram – יצא במאי 2021

Fate/Grand Carnival

קומדיית מצבים מבית סטודיו Lerche המהווה פארודיה על המשחק Fate/Grand Order. שוחררה לראשונה כספיישל לכבוד סיום שנת 2020.

פרקים נוספים צפויים לצאת בפורטים של "עונות", כאשר העונה הראשונה צפויה לצאת ביוני 2021 והעונה השניה באוגוסט 2021, כל אחת מהן תכיל שני פרקים.

Fate/Grand Order: Shuukyoku Tokuiten Kani Jikan Shinden Solomon

סרט אנימה המעבד את הסינגולריטי של Solomon. הצוות שעבד על בבילוניה צפוי לחזור לעבוד גם על האנימה הזאת.

הסרט צפוי לצאת לאקרנים ביפן ביולי 2021.


סדרי הצפייה האפשריים – Fate/Grand Order

משחק המובייל של Fate/Grand Order מחולק למשימות מרכזיות (הנקראות גם Singularities בחלק הראשון ו Lostbelts בחלק השני) ולאיוונטים קצרים. סדרות האנימה של F/GO (מלבד הספיישלים) מעבדות למעשה כל אחת סינגולריטי מסוים המהווה סיפור בפני עצמו, סוג של ארק, ומתרחש בנקודה אחרת על ציר הזמן אליה נשלחים הגיבורים כדי לתקן הבעיה שהתגלתה בו.

ישנו סדר לאותם משימות סינגולריטי/לוסטבלט בתוך המשחק עצמו, אך גם אותן ניתן לקבץ לקטגוריות:

  1. Observer on Timeless Temple – למעשה ה"חלק" הראשון בסיפור של Fate/Grand Order, הכולל את הפרולוג (פויוקי), כל שבעת הסינגורליטי הראשונים מאורלינס ועד בבילוניה, וכן את הסינגולריטי הקצרצר האחרון של סולומון המסיים את החלק הזה.
  2. Epic Of Remnant – ארבעה סינגולריטי קצרים (משינג'וקו ועד סאלם) המתרחשים בין סולומון לחלק השני של המשחק, ומהווים סוג של סיפורים צדדיים.
  3. Cosmos in the Lostbelt – החלק השני בסיפור של Fate/Grand Order שיצא ביפן בתחילת 2018 ובאמריקה בתחילת 2020. כולל בינתיים בגרסה היפנית את הפרולוג ועוד שישה לוסטבלטס, כאשר הגרסה האמריקאית הגיעה נכון לעכשיו ללוסטבלט השני.

את הפירוט של כל הסינגולריטי/לוסטבלט במשחק (הממשיכים לצאת כל כמה זמן) תוכלו לראות בדף הוויקי בקישור הזה, אך מה שאתם צריכים לדעת לגבי האנימה זה שנכון לכתיבת שורות אלה (וכנראה אצטרך לעדכן כשיגיע הזמן) – כל סדרות האנימה שיצאו משויכות לחלק הראשון בלבד. כמו כן, הסינגולריטי/לוסטבלט מתרחשים ישירות אחד אחרי השני, ללא התחשבות במה שקורה באיוונטים וללא סיפורים מקבילים או סיפורים לא כרונולוגיים כמו שהיו לנו בסדרה המרכזית – אפשר לנשום לרווחה.

זה כן אומר פחות כאב ראש לצופים כרגע, אך לצערנו, לא לגמרי. נכון להרגע אין סדרות אנימה לרוב הסינגולריטי בחלק הראשון. יש את הספיישל First Order המעבד את הפרולוג (Fuyuki), וכל החלק שבין Orleans ל E Pluribus Unum לא קיבל אנימה כלל (ואולי גם לא יקבל. הם נחשבים בעיניי רבים כסיפורים לא ממש טובים שלא תורמים יותר מדי). סדרת האנימה הראשונה היא למעשה של Babylonia, המעבדת את הסינגולריטי השביעי במספר, וזוג הסרטים של Camelot שטרם יצאו עתידים לעבד את הסינגולריטי השישי (כלומר מתרחשים בכלל לפני בבילוניה). לגבי הספיישלים האחרים – הם מיועדים למי שסיים לשחק בחלק הראשון של המשחק, כך שהם מתרחשים בכלל אחרי סולומון.

אז מה עושים? החדשות הטובות הן שהקשר בין כל סינגולריטי אחד לשני הוא לא כזה גדול. על אף הכרונולוגיה, כנראה שלא תתקשו להבין את בבילוניה או קמלוט כל עוד צפיתם ב First Order והבנתם את הקונספט הכללי. מה שממשיך הוא בעיקר יכולות שהגיבורים צברו ואיזכורים לסרבנטים כאלה ואחרים שהם פגשו במהלך הדרך. לכן, האפשרויות שלכם הן:

  1. לצפות במה שכבר יצא, לפי סדר היציאה של האנימה:
    1. Fate/Grand Order: First Order
    2. Fate/Grand Order: Zettai Majuu Sensen Babylonia – Initium Iter
    3. Fate/Grand Order: Zettai Majuu Sensen Babylonia
    4. לחכות ל Fate/Grand Order: Shinsei Entaku Ryouiki Camelot
    5. לחכות ל Fate/Grand Order: Shuukyoku Tokuiten Kani Jikan Shinden Solomon (בהנחה שייצא מאוחר יותר מקמלוט, טרם התקבל תאריך יציאה רשמי)
  2. לצפות לפי הסדר המקורי/כרונולוגי:
    1. Fate/Grand Order: First Order
    2. לחכות ל Fate/Grand Order: Shinsei Entaku Ryouiki Camelot
    3. Fate/Grand Order: Zettai Majuu Sensen Babylonia – Initium Iter
    4. Fate/Grand Order: Zettai Majuu Sensen Babylonia
    5. Fate/Grand Order: Shuukyoku Tokuiten Kani Jikan Shinden Solomon
  3. ללכת אל המקור ולשחק במשחק עצמו – אחריו תוכלו לצפות במה שיתחשק לכם.

ישנן עוד אדפטציות לסינגולריטי האחרים, בצורה של מנגות ולייט נובלים, אך אלו פחות פופולריות, אני לא בטוח שמכסות את כל החומר, וכנראה שיהיה לכם יותר קשה למצוא אותם בתרגום לאנגלית. אישית, לפחות כרגע אני ממליץ לדבוק במה שקיים באנימה, כי באמת שאין לסדר חשיבות גדולה ב F/GO, בה כל סינגולריטי הוא סיפור בפני עצמו ועוסק בסרבנטים ומקומות אחרים לחלוטין.

יכולתי גם להמליץ על משחק הגאצ'ה המקורי לאלו שרוצים לחוות את כל הסיפור ולהישאר הכי מעודכנים שאפשר – ובהחלט יש בו המון יתרונות, אבל… אני לא רוצה להיות אחראי לרגע בו תגלו את ההשלכות על חשבון הבנק שלכם כי זרקתם כסף על סרבנט שהסיכויים לקבל אותו קלושים. אשאיר את ההחלטה הזאת לכם (בואו נו, יהיה כיף).


על ציר הזמן: סדרות נוספות ביקום של Fate

הגענו לחלק הקל. כל הרשימה שלמטה היא בונוס ולבחירתכם בלבד. אין סדרות חובה המשפיעות על סדרות אחרות, אין סדר ואפשר לצפות במה שרוצים מתי שרוצים. תתפרעו.

Carnival Phantasm

Carnival Phantasm

ב 2011 יצאה סדרת האנימה של סטודיו Lerche שהיא למעשה קומדיית מצבים פארודית בה משתתפות דמויות ממיטב הסדרות של Type-Moon, ביניהן דמויות רבות מ Fate/stay night וגם כאלה מ Tsukihime.

Fate/Prototype

Fate/Prototype

OVA קצר בן 12 דקות בלבד שיצא בסוף 2011 והונפש על ידי סטודיו Lerche. הוא למעשה אינו סיפור שלם, אלא אוסף של קטעים המדגימים קונספטים שעלו במהלך הפיתוח של Fate/stay night.

מדובר בסוג של טיוטה ראשונית המראה כיצד היו אמורות להראות הדמויות במקור, לפני שכתיבת הסיפור הסתיימה. שינוי בולט למשל הוא שהדמות הראשית כאן היא נערה בשם סאג'ו אייאקה, המזמנת את סייבר שבסיפור זה הוא זכר. דמויות נוספות המקבילות גם הן לדמויות של F/sn מופיעות ב Fate/Prototype.

Fate/kaleid liner Prisma☆Illya

Fate/kaleid liner Prisma☆Illya

ב 2013 יצאה סדרת האנימה המבוססת על מנגה באותו השם מאת הירושי הירויאמה. לאנימה מאת סטודיו Silver Link כרגע 4 עונות וסרט המשך (ומתוכנן לצאת סרט אחד נוסף במהלך 2021). גם היא מתרחשת בייקום אלטרנטיבי לזה של Fate/stay night עם אותן הדמויות, כאשר גיבורת הסדרה היא איליה המקבלת את הכוחות להפוך למאהו שוג'ו. הסיפור הוא למעשה שילוב של ז'אנר המאהו שוג'ו עם רפרנסים לסדרות פייט.

Fate/Apocrypha

סדרת האנימה של Fate/Apocryhpa החלה את שידורה בקיץ 2017 ומבוססת על לייט נובל שנכתב על ידי יואיצ'ירו היגאשידה ב 2012.

Apocrypha הייתה אמורה להיות תחילה משחק אונליין, ובמהלך כתיבתה הוחלט להוציא אותה כלייט נובל. הסיפור מתרחש בעולם מקביל לזה של F/sn, בו האירועים של Fate/Zero כלל לא התרחשו, ואנו נמצאים במלחמת הגביע הקדוש הרביעית עם דמויות שונות לחלוטין.

בסיפור זה המאסטרים נלחמים בשתי קבוצות של שבעה, כאשר כל קבוצה מזמנת שבעה סרבנטים משלה. האנימה עובדה על ידי סטודיו A-1 Pictures.

(לסקירה המלאה לחצו כאן)

Emiya-san Chi no Kyou no Gohan (Today's Menu for the Emiya Family)

Emiya-san Chi no Kyou no Gohan

בדצמבר 2017 החלה את שידורה סדרת ספין-אוף נוספת העוסקת בבישול בבית משפחת אמיה.

מדובר בסדרת Slice of Life קומית המבוססת על מנגה בעלת אותו השם ועובדה על ידי סטודיו ufotable.

הסדרה מתרחשת ביקום מקביל ל Fate/stay night הדומה לזה של Fate/Hollow Ataraxia, בנויה מפרקים קצרים של כ-10 דקות שיצאו בתחילת כל חודש עד ינואר 2019 שם היא הסתיימה עם פרקה ה 13.

(לסקירה המלאה לחצו כאן)

Fate/Extra Last Encore

בינואר 2018 יצאה סדרת האנימה בת 13 הפרקים של סטודיו Shaft שעיבדה את משחק ה PSP, שנכתב גם הוא על ידי קינוקו נאסו.

הסדרה מתרחשת בעולם וירטואלי בשם Moon Cell הבנוי כגן עדן בו בית ספר המאוכלס בנשמות של 256 תלמידים בעלי הנטייה להפוך ל"מאסטרים", מתוכם יבחרו 128 שימשיכו להתחרות ביניהם במלחמת הגביע הקדוש.

תחילה שודרו עשרה פרקים, אז לקחה הסדרה הפסקה עד הקיץ של אותה שנה, בו שחררה את שלושת פרקי הקליימקס האחרונים.

(לסקירה המלאה לחצו כאן)

Lord El-Melloi II Sei no Jikenbo: Rail Zeppelin Grace Note

Lord El-Melloi II Sei no Jikenbo: Rail Zeppelin Grace Note

סדרת אנימה חדשה מבית סטודיו TROYCA המבוססת על סדרת ספרי הלייט נובל Lord El-Melloi II Sei no Jikenbo (The Case Files of Lord El-Melloi II) יצאה בקיץ 2019 (כאשר ספיישל המהווה פרולוג לסדרה שוחרר קודם לכן בדצמבר 2018).

הסיפור מתרחש בין האירועים של Fate/Zero ו Fate/stay night, ועוקב אחר דמותו של לורד אל-מלוי השני (וויבר וולווט), מאסטר לשעבר ופרופסור של אגודת המכשפים בהווה. אל-מלוי מתבקש להגיע אל מגדל השעון בלונדון על מנת לדרוש את ירושתו, אז הוא נתקל בתעלומות מסתוריות המערבות קסם. ביחד עם שותפתו, גריי, אל-מלוי יוצא לפתור את אותן תעלומות מטרידות.


שאלות נפוצות

החלטתי לנסות לקרוא את ה Visual Novel – איך אני משיג אותו ווהאם הוא זמין בתרגום לאנגלית?

את ה VN תוכלו למצוא באתרי קניות גלובאליים/יפניים באינטרנט. למקורות פיראטיים לא אכנס כאן – מי שירצה להוריד פיראטית, יידע היכן לחפש (ובאמת שלא קשה למצוא).

מה שכן, אין הפצה רשמית של ה VN במערב, לכן הוא קיים באופן רשמי רק ביפנית. למי שרוצה לקרוא באנגלית (מניח שרובכם), ישנו פאטץ' שהכינו מעריצים לגרסת ה PC, הכולל תרגום מלא ואת כל התוכן החדש שהגיע בגרסאות החדשות יותר (כולל הפתיחים החדשים בהוצאת ה PS-Vita).

להוראות ההתקנה של המשחק והתקנת הפאטץ' לאנגלית, תוכלו להיעזר במדריך שכתבתי.

האם הגרסה המתורגמת של ה Visual Novel כוללת גם התוכן המיני?

אם אתם חוששים לקרוא בגלל אותו תוכן (או להפך, אני לא שופט) – הסירו דאגה מלבכם.

הפאטץ' של הגרסה האנגלית מאפשר לכם לבחור בעצמכם בהגדרות המשחק האם יוצגו סצנות המין (להן אגב אין דיבוב, כי הן היו קיימות רק בהוצאה הראשונה) או שיוצגו הסצנות החלופיות מגרסת Realta Nua.

אני חושב להוריד לסמארטפון את המשחק Fate/Grand Order – האם הוא קיים באנגלית? ואם כן, האם הוא עולה כסף?

דבר ראשון – המשחק קיים באנגלית, אך בינתיים רק בגרסה אמריקאית, כך שהוא לא יהיה זמין בחנויות האפליקציות המקומיות. זה לא אומר שאי אפשר להוריד אותו – ישנן דרכים מגוונות לעשות את זה: משתמשי אנדרואיד יוכלו למצוא בקלות את המשחק על ידי חיפוש קובץ ה APK בגוגל או באמצעות VPN – כל אחד איך שנוח לו (רק לא לשכוח לאפשר את האופציה של התקנת אפליקציות צד שלישי שלא מתוך ה Google Play Store). ניתן למצוא אותו גם בחנויות אפליקציות אלטרנטיביות דוגמת Apkpure.

לשאלת הכסף: המשחק הוא חינמי לחלוטין, מלבד אפשרויות לקנות משאבים בכסף אמיתי בתוכו (כמו הרבה משחקי freemium אחרים). מכיוון שאין כאן PVP (Player vs Player) אין יתרון אמיתי לשחקנים שהוציאו כסף, והסיבה היחידה לעשות זאת היא על מנת להגביר את סיכוייכם לזמן את הסרבנט שאתם חפצים בו.

האם יש הבדל בין Fate/Grand Order היפני לזה האמריקאי?

חוץ מהבדלי השפה (הראשון ביפנית והשני באנגלית) – ההבדל המשמעותי היחיד הוא שהם יצאו בהפרש של שנתיים האחד מהשני. לכן, כל איוונט וכל סינגולריטי שיוצאים בגרסה היפנית יגיען לזו האמריקאית בדיליי של שנתיים. ישנם הבדלים קטנים בתאריכים או בתזמון של איוונטים ספציפיים, אבל הם נורא מינוריים.

אם אתם בוחרים לשחק בגרסה האמריקאית, יש בכך יתרון מסוים כי תוכלו לדעת מראש אילו איוונטים צפויים ולשמור את המשאבים שלכם כדי לזמן את הסרבנטים שאתם מחכים להם.

אם אתם בוחרים בגרסה היפנית (בין אם זה כי אתם יודעים יפנית ובין אם זה כי לא מעניין אתכם הסיפור כלל ולא אכפת לכם לא להבין אותו) – היתרון הגדול הוא כמובן שתישארו הכי מעודכנים שיש.

האם ניתן להתחיל לשחק ב Fate/Grand Order גם אם לא צפיתי באנימה?

אם מדובר על האנימה של F/GO ספציפית – אין צורך לצפות בה כדי להיכנס למשחק, כיוון שהסיפור שלהם זהה לחלוטין.

עם זאת, אם אתם חדשים לגמרי ל Fate, כדאי בכל זאת להתחיל לשחק רק אחרי שצפיתם בכל הסדרות המעניינות אתכם. זאת משום ש F/GO חושפת את שמות הסרבנטים המשתתפים בסדרות אלה, מה שעשוי לעשות לכם לא מעט ספויילרים (זה אגב נכון בעיקר לסדרה המרכזית, ב Fate/Apocrypha לדוגמה זהויות כל הסרבנטים נחשפות כבר בפרקים הראשונים, ולכן אין באמת מה לחשוש מספויילרים).

שמעתי ש Fate/stay night גרועה ועדיף לראות רק את Fate/Zero – זה נכון?

תראו, בסוף הכל עניין של טעם (אבל מישהו עם טעם כזה צריך להשליך מבניין). העניין הוא שבגלל שרוב האנשים היום מתחילים עם Fate/Zero, יש להם ציפייה למשהו דומה כשהם ממשיכים ל Fate/stay night או לכל סדרה אחרת בפרנצ'ייז – וזה לא ממש המצב. זה לאו דווקא כי F/sn פחות טובה, אלא כי הסגנון שלה שונה מאוד והיא מבוססת על סיפור שאינו לינארי ושמצריך את שלושת חלקיו כדי להגיע לתמונה המלאה. כמו כן, שתי הסדרות נכתבו על ידי כותבים שונים, והגיוני שצופה מסוים יתחבר לאחת ולא לאחרת. בעוד אני מסכים ש Fate/Zero טובה יותר מכל סדרה בודדת אחרת בייקום של Fate (לפחות לפי דעתי), אני עדיין חושב ש F/sn מצוינת גם היא (ואף מתעלה על Zero כאשר מתחשבים בשלושת הראוטים יחד) ועומד במילתי שצריך להתחיל ממנה כפי שהסברתי קודם לכן.

אי אפשר להתעלם מכך שהעיבוד הלא אחיד ולא רציף של F/sn לאנימה יצר בעיה מסוימת – כשיש אנימה אחת שמכסה ראוט אחד, ואחרת מסטודיו אחר ובסגנון אחר, שיצאה כמעט עשור אחריה ומכסה את הראוט השני, יש כאן חוויה שהיא גם לא רציפה וגם לא אחידה בטון שלה. בנוסף, העובדה שהראוט השלישי עובד במלואו רק לאחרונה (ולכן אנשים חוו רק שני שליש סיפור, או שליש במקרה של אנשים שדילגו על האדפטציה של DEEN מ 2006) פוגעה גם היא בחוויה ולא איפשרה להשלים את הסיפור כולו בצפייה באנימה. לכן אני כן תמיד הייתי ממליץ בחום לשחק ב VN – גם אם בתור כניסה לפרנצ'ייז וגם אם כבר ראיתם את הסדרות השונות ועוד לא התנסתם במקור.

אם בכל זאת אתם מרגישים שלא משנה באיזה מדיום ניסיתם – F/sn היא לא בשבילכם, כמובן שעדיף לצפות רק ב Fate/Zero מאשר לא לצפות כלל. Fate/Zero למרות הכל היא סיפור שכן עומד גם בפני עצמו (במידה מסויימת, יש את הנקודות שהעלתי בפינת הספוילרים שכנראה לא יובנו, אך עדיין החוויה מ Fate/Zero עצמה לא תיפגע הרבה), וסיפור שיותר מדבר לקהל המערבי והפחות "אוטאקואי". אם או בלי שאר הסדרות של פייט, Fate/Zero היא מאסטרפיס שמאוד מומלץ שלא לוותר עליו.

באילו עוד סדרות אנימה מומלץ אחרי Fate? האם Type-Moon אחראים על עוד יצירות כאלו?

התשובה היא כן. ל Type-Moon יש יצירות נוספות, ספציפית כאלה שכתב היוצר המקורי של Fate/stay night, קינוקו נאסו, המתרחשות בייקומים מקבילים לאלו של Fate והן חלק ממה שנקרא ה "Nasuverse". שתיים שהייתי ממליץ עליהן הן:

  1. Tsukihime, ששוחררה גם היא כ Visual Novel (לו גם עשיתי יומן קריאה וגם סקירה מקיפה). לטסוקיהימה יש אנימה, אבל היא נחשבת לממש גרועה, ברמה שהמעריצים מעדיפים להתכחש לקיומה – אז עדיף לוותר עליה. יש גם מנגה, עליה דווקא שמעתי דברים טובים, אבל לא יצא להתנסות בה. אם אתם מעוניינים בגרסת הויז'ואל נובל כן הייתי מחכה קצת מכיוון שבימים אלה עובדים על רימייק שאמור לצאת בקיץ הקרוב (עבור שני הראוטים הראשונים, האחרים יגיעו במועד יותר מאוחר).
  2. סדרה נוספת היא Kara no Kyoukai המבוססת על לייט נובל. למזלכם, קיימת אנימה, אחת מבית ufotable (האחראים על סדרות Fate החדשות) שהיא פשוט מצוינת. האנימה היא אינה סדרת טלוויזיה, אלא סדרת סרטים בת שבעה סרטים + סרט אפילוג קצר (וגם עוד איזה סרט שממשיך משם ופחות קשור ישירות לסיפור של השבעה המקוריים). קחו בחשבון שהסרטים הללו אינם מסודרים כרונולוגית, אבל לסדר של Kara no Kyoukai לא ניכנס בפוסט הזה. אולי אכתוב עליה בהזדמנות אחרת.

מקווה שהכתבה עשתה לכם סדר ושהיא עזרה לכם להחליט היכן כדאי להתחיל את המסע שלכם עם Fate. מכיוון שהיקום של הסדרה ממשיך להתרחב עם סדרות נוספות, אשוב לערוך את הכתבה בעתיד כאשר יהיה צורך לעדכנו במידע חדש.

כמו כן, אם עדיין יש לכם שאלות אתם יותר ממוזמנים לשאול בתגובות. אשמח לענות על כל שאלה.

28 תגובות בנושא “מאיפה להתחיל? – Fate

  1. כל הכבוד.
    אחד הסיכומים הטובים שמצאתי, ולא רק בעברית.
    אני אישית הייתי ממליץ, עבור אנשים המנוסים בסדרות אנימה, לצפות לפי סדר היציאה ולו רק בשביל להעצים את חויית הצפיה בFate/Zero. (אלא אם כמובן הם מוכנים לתת צאנס לVN מההתחלה).

    אפשר גם להוסיף לסקירה את The Graden Of Sinners ואולי את Tsukihime (אותו לא קראתי עדיין) בשביל לקבל תמונה כוללת על היסודות של טייפ מון.

    כמה מהיתרונות הגדולים בVN הם ההסברים הקשורים לWorldbuilding שאי אפשר למצוא בשום מקום אחר, והמונולוגים של Shirou שעוזרים להכנס למנטליות של הדמות הראשית של הסיפור בצורה שמיוחדת לזאנר.
    אני אישית מאוד התפעלתי מהצורה בה העלילה מרוויחה מהאופי המוזר והלא-לינארי של נובלה וזיאלית. מספרים סיפור תמים שמתחיל ונגמר, ואז מספרים את אותו הסיפור שוב ומגלים שלא הבנו כלום, ובפעם השלישית הקרקע מתמוטטת. רק בשילוב שלושת הראוטים מתקבל סיפור שלם, משתלב לכדי יצירת מופת.

    מעניין אותי לדעת (אם תוכל לענות), מה היה הסדר בו נחשפת לFate?

    אהבתי

    1. היי, קודם כל תודה על הפידבק (:

      על Kara no Kyoukai האמת אני מתכוון מתישהו לכתוב בנפרד, אחרי שאעשה צפייה חוזרת ואשלים את הסרטים הנוספים שיצאו לאחר ה 7 המרכזיים של הסדרה.
      את Tsukihime לצערי לא קראתי כי חיכיתי לרימייק המדובר (והבנתי שעל סדרת האנימה עדיף לוותר אם לא בכלל להתעלם מקיומה), אך נראה שאין התקדמות לגביו ואני אולי אקרא את ה VN המקורי בקרוב ואכתוב עליו לאחר מכן.

      מסכים לגבי היתרונות של ה VN. למרות שאני חושב שיש חלקים שנעשו טוב יותר דווקא באנימה (לפחות ב UBW), אין ספק שהמקור מאוד מיוחד בדרך בה הוא מסופר ושלפחות כרגע הוא הגרסה האולטימטיבית לחוות את פייט. כל כך חבל לי שאנשים רבים נרתעים מקריאה של נובלים ויזואליים, זה פשוט מדיום נהדר לסיפורים מהסוג הזה.

      לגבי החשיפה שלי ל Fate – צפיתי בסדרה של DEEN מ 2006 מעט אחרי ששידורה הסתיים והיא הייתה בזמנו אחת האהובות עליי. הייתי עוד חדש בתחום האנימה ולא ממש ידעתי על המדיום הזה שנקרא VN, כך שתמונות שיצא לי להתקל בהן משם נראו לי בעיקר כמו פנארטים מגניבים.
      בסביבות 2010 כשהוכרז הסרט ל UBW התחלתי להתעניין במה מדובר ולקרוא תגובות של אנשים באינטרנט וכך שמעתי לראשונה על הנובל וקראתי אותו. מאז אני חושב שיצא לי לקרוא אותו 3 פעמים.
      לאחר מכן ראיתי את הסרט המדובר והמשכתי בכל סדרה חדשה שיצאה (מלבד זו של איליה שצפיתי רק בעונתה הראשונה וצריך להשלים את השאר), כאשר Fate/Zero השאירה עליי בינתיים את הרושם הגדול ביותר והפכה לאהובה עליי בייקום של Fate.

      Liked by 1 person

    1. יש כאן כמה שאלות ואפשר לחפור על זה דיי הרבה, אבל אשתדל כמה שניתן ובקצרה. (ורק אזכיר שהשאלות לקוחות מפינת הספוילרים עבור מי שאולי יעדיף לדלג על התגובה הנוכחית בשל כך)

      "מדוע אייריסביל היא הומונקולוס? מה הסיפור בעצם של האיינזברן?"
      אם אני זוכר נכון זה מוסבר בראוט של Fate כאשר שירו הולך לשאול את קיריי אודות האיינזברנס.
      כחלק מהנסיונות להשיג את הגביע הקדוש האיינזברנס פנו לעזרה למשפחות מאקירי (מי שבהווה נקראים מאטו) וטוסאקה וביחד שלושתם הצליחו לזמן את הגביע, אך מכיוון שרק אחד יכל לקבל את המשאלה אותו זימון הפך למלחמה שהייתה מלחמת הגביע הראשונה, ומאז הטקס חוזר על עצמו. – זהו הסבר שניתן גם בפייט זירו.
      מה שלא הוזכר בפייט זירו הוא החלק של האיינזברנס בטקס הזימון – הם אלו שמייצרים את כלי הקיבול שלו, ואת זה הם עושים בעזרת ההומונקולוס שהם מייצרים. גם אייריביל וגם איליהסביל הן הומונקולוס, כלומר אדם מלאכותי שנוצר באמצעות קסם, ואינן אנושיות.
      להצליח לייצר כלי קיבול כזה שיהיה מספיק חזק כדי להיות מסוגל להכיל את הגביע הקדוש זו משימה לא פשוטה, וראש המשפחה (שאת שמו אני לא אנסה אפילו לכתוב מרוב שהוא מסובך) שאף לייצר הומונקולוס שיהיה מסוגל גם להיות עצמאי ולהילחם בעצמו – ואיליה היא התוצר המושלם של הניסויים הללו (על כך יש הרחבה בפלאשבקים שלה ב UBW בגרסת האנימה של יופוטבל, שם היא חוזה בכל ההומונקולוס הכושלים שננטשו בדרך).

      "מי הוא אנגרה מאניו שמזכירים בפרקים האחרונים של הסדרה?"
      ההסבר על אנגרה מאניו מגיע בסוף של Heaven's Feel, אם אני לא טועה על ידי איליה.
      אנגרה מאניו הוא סרבנט מיוחד מסוג Avenger, את סיפור האגדה הכללי שלו, שלא קשור לפייט, ניתן לקרוא בויקיפדיה: https://en.wikipedia.org/wiki/Angra_Mainyu
      FSN לא נוגעת יותר מידי בסיפורו האישי (שמקבל נפח משמעותי יותר ב Fate/Hollow Ataraxia), אך הוא מוזכר כמפלצת המייצגת את "כל הרוע שבעולם" ומוזכר שהוא נכלא בתוך הגביע ותימא אותו עוד ממלחמת הגביע השלישית.
      ב HF אוונג'ר יוצר חוזה עם סאקורה, המשמשת ככלי קיבול עבור הגביע הקדוש בעצמה לאחר שזוקן הפך אותה לכזה לאחר אירועי Fate/Zero. במהלך הסיפור אנגרה מאניו הופך את סאקורה לרעה ומנסה בעזרתה להיוולד מחדש אל העולם.
      אותו רצון של אנגרה מאניו להיוולד מסקרן את קיריי שמחפש את משמעות חייו ורוצה להבין את הרצון הזה. קיריי מחליט להתנגד לשירו ולצדד באנגרה מאניו כי הוא מאמין שאין לשפוט יצור לפני שנולד אל העולם, ויש לתת לו להיוולד גם אם ידוע מראש שהוא יהיה רע ויגרום להרס ולמוות.
      אנגרה מאניו מופיע כמובן בפייט זירו, בצורתה של אייריסביל כאשר הוא מנסה לדבר אל קיריטסוגו ולהגשים את משאלתו (ונדחה בסופו של דבר) – אך כל העניין לא ממש מוסבר בזירו, וגם כאשר קיריי מתחנן בפני קיריטסוגו שייתן ל"דבר הזה להיוולד" לא ממש ברור על מה מדובר.

      "למה איליה מתכוונת כשהיא מדברת על החלום הרע שהיה לה?"
      איליה נועדה כאמור לשמש בעצמה ככלי הקיבול של הגביע הקדוש, למקרה שקיריטסוגו לא יצליח לחזור כמנצח ולהביא את הגביע לאיינזברנס. בתחילת זירו איליה חולמת את אותו חלום ואיירי מרגיעה אותה ואומרת שהיא לא תתן לזה לקרות. בסיום הטראגי של הסדרה, כאשר קיריטסוגו מנסה להשמיד את הגביע ונכשל, איליה מתעוררת ואומרת שהיא חלמה שוב את אותו החלום – הפעם כדי להדגיש את הסוף הרע של הסיפור ואת הגורל האכזר שמצפה לה.
      מכיוון שבזירו לא הוזכר מעולם שאיליה היא הומונקולוס ושהיא מיועדת להיות הגביע, ושגם לגבי איירי כמו שאמרתי ההסבר הוא לא מי יודע מה, זה עשוי להראות דיי מבלבל עבור צופים שמתחילים מזירו.

      "לא מוסבר עד הסוף תפקיד הכנסיה בחוקי המשחק"
      בתחילתה של Fate/Stay Night, בכל הראוטים, רין לוקחת את שירו אל הכנסיה לפגוש את קיריי שם הוא מסביר את חוקי המשחק, כמו כן את תפקידו בתור המפקח על המלחמה. אנחנו שומעים על העובדה שמאסטרים רשאים "לפרוש" ולקבל מגננה בכנסיה, אנחנו מבינים שקיריי הוא דמות שמוכרת על ידי כל המאסטרים ושניתן לפנות אליו לעזרה למקרה שמידע עלול לדלוף החוצה או שאנשים שאינם קשורים למלחמה נפגעים (לא זכור לי אם נאמר במפורש, באנימה דיי בטוח שלא, אבל רין פונה אליו כאשר תלמידי בית הספר מתעלפים לאחר שריידר שואבת את המאנה שלהם ב UBW, כמו כן שירו מביא אל קיריי את מיטסוזורי כדי שיטפל בה ב HF ובהמשך הסיפור גם את סאקורה). בפייט זירו אפשר כמעט לקבל את הרושם שהכנסייה הם העוזרים של מפחת טוסאקה (שאכן נכרת ברית ביניהם, אך היא סודית), וכמעט ולא מוזכר כל קשר אובייקטיבי שלהם למלחמה מלבד הבקשה מהמאסטרים לעצור את קאסטר.

      "לא מוסברת לעולם הסיבה מדוע סייבר חייבת להישאר במצב פיזי ולא יכולה להיעלם"
      כמו שנאמר זו סיבה שמוזכרת רק ב VN (זאת מכיוון שהיא מוזכרת ב fate ראוט ומשום מה לא עברה לאדפטציה של DEEN). סייבר היא סרבנט מיוחד – בניגוד לגיבורים אחרים היא אינה מתה. רגע לפני מותה היא מקבלת את האפשרות להפוך ל Heroic Spirit ולנסות ולהשיג את הגביע עד אשר תצליח. אותו הסכם כובל אותה להילחם במלחמת הגביע הקדוש שוב ושוב, אך בניגוד לסרבנטים אחרים ש"נוצרים מחדש" כל פעם שהם חוזרים לחיים על ידי הגביע – סייבר נשארת עצמה ואיתה כל הזכרונות שלה (ולכן היא זוכרת את קיריטסוגו ואת המלחמה הרביעית כאשר היא פוגשת את שירו). מכיוון שהיא עדיין בחיים, היא אינה "רוח" ולכן אינה יכולה לצאת מהמצב הפיזי שלה – מה שבהתחלה מיוחס לזימון הכושל של שירו, עד אשר היא מספרת את סיפורה לקראת סוף הראוט.

      "מתפספסת הסימליות של ה Azoth Dagger שקיריי משתמש בה כדי להרוג את אביה של רין – הסכין שתחזור אליו כמו בומרנג."
      לא ממש שאלה, אבל בכל זאת: ה Azoth Dagger מקורו ב Fate ראוט, והוא הנשק שרין נותנת לשירו על מנת שיוכל להביס את קיריי בקרב הסופי. שם היא מספרת על כך שהוא נתן לה את הסכין הזה, ולאחר ששירו משתמש בו קיריי מבין את גודל טעותו. לכן זה מאוד אירוני שקיריי הוא זה שמקבל את הסכין הזו בפייט זירו – סכין שצופי/קוראי Fate/Stay Night אמורים לזהות מיד – ומשתמש בה כדי להרוג את אביה של רין.

      "נאבדת כל הסמליות של ההצלה של שירו, וצופים חדשים לא יבינו מה כל כך חשוב בסצנה הזאת ולמה דווקא שם מסתיימת הספירה לאחור."
      גם כן לא ממש שאלה, ואני מניח שזה דיי ברור, שירו הוא גיבור הסיפור המקורי, ואירועי Fate/Zero הם רק פרולוג והקדמה לסיפור שלו – ולכן זה דיי נדרש שהספירה לאחור ל"אפס" תהיה לרגע שהתחיל את סיפורו, כאשר הוא ניצל על ידי קיריטסוגו.

      מקווה שההסברים מספיק טובים, בכל אופן יש הרבה יותר מידע בוויקי של type-moon.

      Liked by 1 person

  2. עדכון: הוספתי למדריך את סדרת Lord El-Melloi II Sei no Jikenbo החדשה שהוכרזה וכן סידרתי ושכתבתי חלקים רבים.
    כלים חדשים של וורדפרס איפשרו לי גם לסדר את הפוסט בצורה קצת יותר נורמלית ועכשיו הוא יופיע כמו שצריך גם על גבי הסמארטפונים בלי כל מיני מרווחים מוזרים בין סדרה אחת לשניה וכל מיני טקסטים מבוזרים.
    בנוסף, מכיוון ש Fate/Grand Order מהווה את החלק העיקרי של הפרנצ'ייז בהווה (וכנראה גם בעתיד הקרוב) חשבתי שיהיה נכון לתת לה סגמנט נפרד כמו לסדרה המרכזית ולהרחיב עליה מעט יותר.
    מידי פעם אני נוהג לחזור לפוסט הזה ולעדכן אותו, לרוב בלי להודיע על כך, אז יתכן שתמצאו כמה חידושים נוספים אם לא נכנסתם לכאן בזמן האחרון (כמו למשל Emiya-san Chi no Kyou no Gohan שנוספה מתישהו).
    מקווה שמספיק אנשים מוצאים שימוש במדריך – אמשיך לעדכן כל כמה זמן.

    אהבתי

  3. אחרי קרוב לשנה מאז הפעם האחרונה שהפוסט עודכן, הוא קיבל היום את מתיחת הפנים הגדולה ביותר שהייתה לו מאז כתבתי אותו לראשונה.
    לא הוכרזו סדרות חדשות מאז העדכון האחרון, אך עדכנתי מה שהיה צריך לגבי אלו הקיימות, סידרתי הכל מחדש ובצורה מאורגנת ונוחה לקריאה (כולל תוכן עניינים בתחילת הפוסט שיאפשר לכם לקפוץ ישירות לחלק שמעניין אתכם). כעת יש סקשנים נפרדים עבור הסדרה המרכזית, Fate/Grand Order ושאר הסדרות. בנוסף, מכיוון ש Fate/Grand Order הולכת כנראה להמשיך ולהתרחב, ושכבר מעכשיו האנימה לא בדיוק יצאה באותו הסדר של המשחק, נוסף חלק המסביר את גם את הסדר הפנימי שם.
    שיניתי הרבה תמונות (שכעת הועלו לאחסון של הבלוג ולא נתלות על MAL ומקורות חיצוניים), ניסחתי מחדש הסברים כאלה ואחרים, הכנסתי מעט צבע והסברים ויזואליים והוספתי תשובות לעוד כל מיני שאלות שיצא לי להיתקל בהן עם הזמן.
    המדריך קיים וממשיך להתעדכן כבר יותר משנתיים, ואני מתכוון להמשיך ולתחזק אותו כמו שעשיתי עד עכשיו.
    בתקווה, השינויים האחרונים יהפכו את המדריך לקל יותר לשימוש ואת הפרנצ'ייז ההולך ומתרחב הזה למפלצת קצת פחות מפחידה ממה שהיא נראית במבט ראשון.
    הערות, הצעות, שאלות וכל דבר אחר שעולה לכם בראש – מוזמנים תמיד לכתוב (:

    אהבתי

  4. היי, ברוך שובך!
    שאפו על המאמץ, העדכונים ממש מושקעים.
    צריך להפיץ את המדריך הזה לכל עבר, הוא ללא ספק המקיף ביותר שיש בעברית (לכל הפחות).

    הופתעתי מההחלטה לתת ל Fate Grand Order מקום כל כך מרכזי במדריך, אבל כנראה שכבר אי אפשר להתכחש לטרנספורמציה שעברה הפרנצ'ייז במהלך השנים האחרונות.
    באותו עניין, מעניין אותי לדעת מה דעתך על FGO באופן כללי? בחצי השנה האחרונה הצטרפתי לחגיגה (כשהבנתי שאין סיכוי שאשלים את כל הspin-offs כגון Fate/Extra בעשור הקרוב, וכשהבנתי שזו הדרך היחידה להיות מעריץ לא-מתוסכל של fate בימינו), ויש לי קצת רגשות מעורבים לגבי המשחק.

    מצד אחד, אני נהנה. העלילה בחלקים המתקדמים הייתה טובה מאוד (ובמיוחד הופתעתי כמה נהנהתי מפרקי הEoR מהם לא ידעתי למה לצפות) ומרגישים שמושקעת מחשבה בסיפור וב(רוב) הדמויות. בנוסף הקטעים הקומיים (במיוחד בevents) כיפים לאללה, והקהילה באינטרנט מלאה בכל טוב.

    (זהירות, ראנט ארוך בהמשך הדרך….)
    מצד שני, המשחק הזה משנה כל מיני אלמנטים של world-building וlore באופן פרוע. אם הסדרות המוקדמות בעולם של Type Moon היו סיפורים אורבניים מעט פילוסופיים עם מיסתורין מאוד עמוק ועם סצנות slice of life לא פחות טובות בין לבין, נכון לעכשיו כמות המיסתורין הולכת ופוחתת ומפנה את מקומה לlore שמבוסס על בדיחות, על fan service ועל כל מיני החלטות שרירותיות שהצברו במהלך השנים ביד כותבים שונים.

    לדוגמא ההתיחסות לסרוונטס באופן כללי. אם בVN המקורי הם היו דמויות הירואיות שעצם התגשמותם הוא אירוע ניסי, ואופפת אותם תחושת מיסתורין, ובFate/Zero מתחייסים אליהם כדמויות גדולות מהחיים, שיש להם אישיות שמעוררת יראת כבוד, ההרגשה שלי היא שבFGO תחושה זו מתמסמסת לחלוטין, וכל הסרוונטס הופכים להיות דבר שבשיגרה, על אף היותן דמויות אקסנטריות בדרך זו או אחרת. ולמרות שאפשר לטעון שזה שווה את זה אחרת לא היינו מקבלים את  Jeanne d'Arc Saber Lily Santa Alter, עדיין חבל לי על זה.
    מצד אחד הLore מתפוצץ אקספוננציאלית, ומצד שני ההרגשה היא שרוב הזמן אין לו עומק. אני יחיד בהרגשה הזו? אולי. לא יודע.

    עוד עניין שהלך והתפתח במהלך השנים (וכאן FGO הוא לא האשם העיקרי), זה עניין הgender-bending. אם בהתחלה זה היה מגובה בlore מאד משמעותי, כך שמרגישים שיש הצדקה טובה להחלטה הזו, לאט לאט דברים הפכו למשוגעים. דרך אגב, זה די משעשע צורות ההצדקה השונות שניתנו לדמויות כאלו ואחרות ששינו את מינן.
    (דוגמאות עם קצת ספויילרים בהמשך)
    לא הרי Artoria כהרי Nero, ולא הרי Nero כהרי Fran ולא הרי Fran כהרי Jack ולא הרי אלו כהרי Musashi או Quetzalcoatl וכו'. לכל אחד מהם יש הצדקה אחרת ברמות מוזרות שונות. ואם אני לא טועה בחלק מהמקרים ויתרו על הסבר הגיוני מראש.
    את האמת, בסופו של דבר אין לי כל כך בעיה עם זה, מתרגלים לזה די מהר. אבל זה עוד סימן שינוי שעברה הפרנצייז במהלך השנים.

    סך הכל הפואנטה שלי היא לא שהסדרה התקלקלה במהלך השנים. אני עדיין נהנה מאד ממה שיש לה להציע.
    אבל היא כן שינתה את פניה באופן דרסטי, דבר שגורם לי טיפה להתגעגע לסוג הסיפורים שהיו פעם.

    אהבתי

    1. היי, קודם כל תודה רבה על התגובה. שמח לשוב (:
      לשאלתך, אני חייב להגיד שאני מסכים איתך ממש לגמרי.
      אני נהנה מאוד ממה שיש ל F/GO להציע, אבל אין ספק שזה הרבה יותר מוכוון פאנסרביס ומיועד לקהל האוטאקואי, והרבה פחות מכוון לסיפורים עמוקים ומסתוריים יותר. אפשר להבין, גם כי בשלב זה הפרנצ'ייז צבר הרבה מעריצים כבדים שמחפשים את הפאנסרביס הזה, ככה שיש ביקוש, וגם כי בסופו של דבר זה משחק גאצ'ה – ואין דרך יותר אפקטיבית לגרום לו להיות מושך מאשר לגרום לו להיות בפועל מפעל וואיפוז שלם המייצר עוד ועוד כאלו על בסיס קבוע.
      מצד שני, המגמה הזאת התחילה עוד לפני F/GO, וגם הספינאופים האחרים היו בעלי אופי שונה לחלוטין מזה שהיה לסדרה המקורית ועם שטיקים כאלה ואחרים (חלק מהדוגמאות שהבאת לג'נדר-בנדר לדוגמה, וגם כאלו שלא רשמת, הגיעו מאותן סדרות ספין-אוף), אז אני חושב שהיתרון ב F/GO זה שלפחות יש לה עכשיו כיוון ברור ואחיד יותר.
      בנוסף ארצה לציין, עם כמה שאני נהנה מחלקים מהמשחק, היו לא מעט חלקים (גם באיוונטים וגם במשימות יותר מרכזיות) שאני מוכרח להודות שהשתעממתי בהם ושהרגשתי שההומור לא עושה לי את זה. אני גם דיי מצטרף לדעת הקהילה שהסינגולריטי הראשונים הם לא בדיוק פסגת הפרנצ'ייז בלשון המעטה (על אף כמה דמויות נהדרות שהיו שם).

      לגבי עתיד הפרנצ'ייז בפורמט הנוכחי, אני סך הכל דיי אופטימי, אבל גם מאוד מתגעגע ומודע לחסרונות שהוא מביא.
      אני חושב שיוצרי המשחק מאוד מחוברים לרחשים בקהילה ומאוד מנסים להבין את הצרכים של הקהל שלהם, ורואים שהמשחק עובר שיפורים משמעותיים ככל שהוא מתקדם – לא רק במכניקות ואספקטים טכניים, אלא גם בכתיבת הסיפורים. לדוגמה האלמנט של שמירת זהות הסרבנטים בסוד, מה שהיה כל כך מזוהה עם הסדרות הוותיקות, חזר ובגדול ב EoR ואני מניח שהוא כאן כדי להישאר. גם הסיפורים עצמם נהיו קצת יותר רציניים, וקשה ממש להשוות את הפרולוג של החלק הראשון במשחק לזה של החלק השני – שמים וארץ מכל בחינה שהיא. אני מאוד מצפה להמשך הסיפור הזה.
      מצד שני, בהבנה ש F/GO לא תסתיים בעתיד הנראה לעין (בוודאי לא עם כמה שזה מצליח כרגע) – כנראה שכבר לא נחזור יותר לסיפורים מסוג הישן (עם מה שמשתמע מכך), ואפילו לא לסגנונות יצירתיים אחרים כמו שהיו בחלק מסדרות הספין-אוף. הייתי מאוד רוצה לראות עוד סדרה העוסקת באחת משלוש מלחמות הגביע הראשונות לדוגמה, משהו שיחזיר את הסדרה להיות באטל ריואל ולהעמיד את הסרבנטים בעמדת כוח שווה הבנויה בעיקר על אסטרטגיה ויכולות של הגיבור עצמו, מבלי לספור כוכבים ולהתייחס לקלאסים כאילו היו אלמנטים בפוקימון.

      טוב, לפחות קשה להגיד שלא קיבלנו מספיק מהדברים האלה. בכלל, מי היה מאמין פעם ש Fate תהפוך לפרנצ'ייז כל כך גדול ותתרחב בכלל למשהו מעבר ל Fate/stay night? בתחילת הדרך רוב האנשים אפילו לא ציפו שתהיה אנימה ל Fate/Zero או לא היו מודעים כלל ללייט נובל. רוב הסדרות, גם הטובות ביותר, לא מקבלות המשך לחייהן ובטח לא אחד עם שאיפות שכאלה – אז גם אם אני אוהב אותו פחות מהמקור, קשה לי להתלונן.

      אהבתי

  5. היי,
    קודם כל שאפו על המדריך המשוגע הזה!! באמת שלא נתקלתי באיכותי כמוהו! ותודה רבה כמובן!

    שאלה קטנה…
    אני נתקלתי בפייט יחסית לא מזמן, בזכות נטפליקס האמת חח
    ראיתי את זירו ואת UBW. אחרי זה ראיתי גם את אפוקריפה והבנתי שמה שבאמת אהבתי והתחברתי זה הדמויות והסיפור של הסדרה המרכזית והראשית.
    השאלה שלי אם יש איזה המשך לדבר הזה? מעבר לסרטים שיש עכשיו של HF, שהשלישי יצא בקרוב, האם צפוי להיות המשך לדמויות ולסיפורים אחרי המלחמה?
    נהניתי מאוד מכל הכתיבה וקצת חבל לי שזה נשען רק על אותו הסיפור ושאין המשכיות…

    אהבתי

    1. היי,
      הסיפור היחיד שמהווה המשך ישיר ל UBW (או בעצם ל Fate/stay night באופן כללי) הוא Fate/Hollow Ataraxia שכרגע קיים רק בפורמט של Visual Novel. נכון לעכשיו אין ולא הוכרזה לו גרסת אנימה (אם כי תמיד אפשר לקוות ש ufotable ירימו את הכפפה לאחר שיסיימו את HF).
      אם אהבת את זירו ו UBW, הייתי ממליץ לך בכל זאת לצפות גם בראוטים האחרים של Fate/stay night (בין אם בצורת אנימה או בצורת VN). נכון שמדובר בקו עלילה מקביל, אבל זה רחוק מ"להישען על אותו הסיפור" כפי שאמרת – כל ראוט מתחיל אמנם מאותה הנקודה, אבל מתפתח לכיוונים שונים לחלוטין ונותן את הדגש המרכזי על דמויות אחרות. זו לא רק נקודת מבט אחרת – ההתרחשויות שונות לחלוטין.

      בכל אופן, שמח שנהנית מהמדריך ושיכולתי לעזור (:

      אהבתי

      1. כן אני מבין את זה, אבל פשוט אחרי שמתחברים לשירו רין וסאקורה, פשוט מעניין לראות מה יהיה בהמשך החיים שלהם.
        בעיקר הסוף של UBW, שהוא מאוד פתוח, הייתי שמח אם באמת ימשיכו את הסדרה ויספרו על המסע שלהם.
        HF גם נחמד, מחכה לסרט השלישי, אבל פשוט זה כאילו אותו הסיפור כמו שאמרתי מנקודת מבט אחרת שזה סתם מוזר, במקום להמשיך את הסוף הקיים עשו בעצם 3 גרסאות שונות שבכל אחת באמת ההתרחשויות שונות לגמרי..

        שוב תודה על הסדר וההסבר!
        מקווה שאחרי הסרט השלישי מישהו שם יחשוב כמוני ויצור המשך 🙂

        אהבתי

  6. עדכון קטן: הוכרזה אנימה לסינגולריטי של סולומון ב Fate/Grand Order וזו נוספה למדריך.
    נכון לעכשיו אין יותר מדי פרטים, אך נראה שהצוות שעבד על האנימה של בבילוניה יחזור לעבוד גם על סולומון (לא ראיתי דיווח רשמי על האם מדובר בכל הצוות או חלקו, והאם עדיין בתוך סטודיו ColverWorks אך סביר להניח שכן).
    הפורמט טרם הוכרז, אך אם הייתי צריך להמר – אני חושב שסרט או OVA תהיה האפשרות הריאלית וכנראה גם המתאימה ביותר, שכן מדובר בסינגולריטי מאוד קצר שקשה להאמין שיכול לכסות עונת שידור של סדרת טלוויזיה.

    בכל אופן, נראה ש F/GO הולכת וצוברת תאוצה גם במדיום האנימה ושהכרזות על עיבודים נוספים הם רק עניין של זמן.

    אהבתי

  7. היי , אממ אני מעוניין לשאול שאלה בנושא הפייט סייריס. התחלתי פייט אתמול , לפי המדריך שלך , אז התחלתי מסטיי נייט .. ולהגיד את האמת די השתעממתי .. אבל אני לא רוצה לוותר על הפייט סירייס עדיין .
    אז השאלה שלי היא כזאת , בפייט צריך לעבור שלב מסוים כדי להגיע לחלק טוב ? כאילו "לסבול " חלק מסוים כדי להגיע לחלק שהוא באמת "הטוב" כמו למשל שאנשים אומרים שג׳וג׳ו זה טוב אבל צריך לעבור את הפארט הראשון שהוא הכי פחות טוב ומשעמם אבל הפארטים האחרים טובים .. אז כדי להגיע אליהם צריך "לסבול" את הראשון .. אז זאת השאלה שלי . מקווה שהבנת :}

    אהבתי

    1. כן, אפשר להגיד.
      לא הייתי משתמש במילה "לסבול" (וגם לא בהקשר של ג'וג'ו) כי אני דווקא מאוד אוהב את ה Fate route שעליה הסדרה הראשונה מבוססת, אבל אין ספק שהאדפטציה לא מדהימה בלשון המעטה ולכן הרבה אנשים פחות מתחברים אליה, בעיקר כשמשווים אותה לסטנדרטים של היום.
      אבל גם מבחינת הסיפור, הראוט הראשון הוא מאוד "בסיסי" ובעיקר מציג את העולם, הדמויות והחוקים בצורה שעליה יהיה אפשר לבנות את הראוטים הבאים – אלו מוסיפים כבר טוויסטים הרבה יותר רציניים על כל העניין וגם נעשים אפלים יותר.

      קשה להגיד מה הוא "החלק הטוב" כי לאנשים שונים טעם שונה, יש כאלה שאוהבים רק את Fate/Zero ושום דבר אחר, וכאלה שהשתעממו מ Zero ואהבו את Unlimited Blade Works למשל. בגדול מוסכם על רוב האנשים שהאנימה הראשונה מ 2006 היא טובה משמעותית פחות מאלו שבאו אחריה, אז כן אפשר להקביל את זה למקרה של ג'וג'ו.
      אני מציע שתסיים את הסדרה שהתחלת ותנסה להמשיך ל Unlimited Blade Works ולראות איך זה מרגיש לך – לדעתי היא אנימה ממש מדהימה. הסיפור מתחיל בצורה דומה אבל לוקח מהר מאוד כיוון שונה, והדרך שבה סטודיו ufotable מעבירים אותו היא מרשימה שנת אור מזאת של הסדרה הישנה.

      אהבתי

  8. היי, התחלתי את הFate/stay night מ2006, ורציתי לשאול כי לא הבנתי לגמרי, הפייט סירייס היא בעצם שלושה תרחישים שונים, כאילו יש את העולם ומה שעומד לקרות אבל העלילה מתפתחת ומסתיימת באופן שונה בכל סדרת פייט, למשל בפייט סטיי נייט מ2006 , X ייהרג וY יזכה בגביע ב אבל בפייט אחרת X ינצח בגביע וY ייהרג? ואם כן זה די מפריע לי שאין עלילה רציפה ,ולא ממש הבנתי את העניין הזה .. אשמח אם תוכל להסביר :{

    אהבתי

    1. לא הפייט סירייס כולה, אבל כן הבנת נכון לגמרי לגבי Fate/stay night – זו אכן כוללת שלושה תרחישים שונים בכל אחד מהם העלילה מתפתחת לכיוון אחר וגורל הדמויות הוא אחר.
      זה פורמט דיי פופולרי בנובלות ויזואליות ואני לא חושב שהוא אמור להפריע לך. נכון שלא מדובר בעלילה אחת לינארית ורציפה, אבל יש לפורמט את היתרונות שלו. בכל קו עלילה כזה יש אפשרות לחקור לעומק דמויות אחרות שהיו משניות יותר בקווי העלילה האחרים, לבחון אפשרויות שונות לגבי פתרון הקונפליקטים המוסריים ועוד. מה גם שאם אתה שומר על הסדר, אז תוכל לראות שכל קו עלילה בונה עצמו על בסיס הידע שכבר צברת בזה הקודם. כלומר, זה לא שהסיפור של ה Fate ראוט נשכח לגמרי אחרי שסיימת אותו ועברת ל Unlimited Blade Works – דברים רבים שלמדת על הדמויות עדיין ישארו רלוונטיים ותדע אותם מבלי שיצטרכו להסביר אותם שנית, הסיפור פשוט יוכל להתקדם אל עבר מטרתו החדשה בלי צורך לעבור דרך אותן התגליות שוב.
      לדוגמה אם ניקח את דמותו של שירו, אנו לומדים להכיר אותו ואת האידאלים שלו ב Fate ראוט, וחווים חלק מהבעייתיות של אותם אידיאלים דרך האינטרקציה שלו עם סייבר והמסע המשותף שלהם. אותם אידיאלים ממש מאותרגים דרך דמויות שונות בראוטים האחרים, כל אחת מהן נותנת נקודת מבט שונה לחלוטין ומעלה שאלות קשות עוד יותר בדבר הנכונות של אותם רעיונות בהם שירו דוגל – אך כל זה מתאפשר בזכות אותה היכרות מוקדמת עם הנושא והשאלות שעלו בראוט הקודם. (היה כמובן יותר פשוט לפרט אם הייתי נכנס לספוילרים, אבל לא ארצה להרוס לך)

      אז בגדול כן, הבנת את הרעיון. אם זה טוב יותר או פחות מעלילה לינארית אני מניח שזה עניין של טעם, ואני מבין שזה שונה ממה שהרבה צופים רגילים, אבל אני בטוח שככל שתתקדם תוכל לראות גם את היתרונות ולא רק את החסרונות.

      אהבתי

  9. שלום, רציתי לשאול, אני כרגע אחרי הפסקה שלקחתי מאנימה, לקחתי הפסקה מאנימה כי ממש נמאסה עליי וכרגע החלטתי לחזור ולנסות שוב את האנימה, לפני שלקחתי הפסקה צפיתי ב7 פרקים של פייט סטיי נייט מ2006 ועכשיו כשאני אחרי ההפסקה האנימה הראשונה שבאתי לחזור אליה היא פייט הזאת מ2006, וזה ממש עינוי לצפות באנימה הזאת, ראיתי עכשיו עד פרק 11 ואני רוצה לשאול אם אני יכול להפסיק את זה בפרק 11 ולעבור ל Unlimited Blade works, שאני חושב שתהיה יותר טובה ומעניינת, וגם יותר מועילה כי כרגע חזרתי לאנימה שוב ואני מפחד שהפייט מ2006 יגרום לי לשנוא אנימה שוב בדיוק אחרי ההפסקה שלקחתי. אשמח אם תענה על השאלה

    אהבתי

    1. קצת קשה לי להתייחס כי אני לא באמת יודע למה לקחת הפסקה (ולא בדיוק הבנתי אם מהאנימה הספציפית הזו או מאנימה בכלל). בלי קשר למה שאני חושב על הסדרה, אם אתה לא נהנה ממנה אין סיבה לקחת את זה באופן כל כך קיצוני ולשנוא אותה או את התחום כולו. אני יכול להגיד לך שזה משתפר בהמשך (ומבדיקה קצרה מפרק 12 והלאה מתחילים יותר להיכנס למסתורין מאחורי סייבר ולתת רמזים לזהותה), אבל האדפטציה היא עדיין ברמה נמוכה וכמובן שאם זה עד כדי כך "עינוי" בשבילך – אין סיבה שתצפה בה.
      אתה מוזמן כמובן לנסות לדלג ולעבור ל UBW, אבל קח בחשבון שאתה כן מפסיד מידע ובילד-אפ, שגם אם לא יראה לך משמעותי לאנימה הספציפית הזו, לדעתי כן קצת יוריד לך מהחוויה שלה – אז לפחות כדאי לך לקרוא באינטרנט מה בדיוק קורה בהמשך.
      הייתי כמובן מציע לקרוא את ה VN המקורי במקום "לסבול" מאותה אדפטציה נחותה של 2006, אבל אני חושש שאם גבול הסבלנות שלך הוא 11 פרקים של אנימה, לקרוא ערימות של טקסט זו תהיה משימה לא כל כך ריאלית.

      ובלי שום קשר – אם אתה חוזר לצפות באנימה אחרי הפסקה ארוכה אולי יתכן שעדיף לך להתחיל עם סדרות קצרות ופשוטות יותר מאשר לנסות ישר להיכנס לפרנצ'ייז ענקי כמו פייט. גם משהו ששווה לשקול.

      אהבתי

  10. תודה על המדריך,בזכותו צפיתי בפייט זירו ו…בואו נגיד שזה אחד מהחמישייה הפותחת מהטופ שלי,זו אנימה מדהימה עם פסקול משגע ומסרים פילוסופיים,כצפוי מגן אורובוצ'י,עוד סיבה שהתחברתי אליה זו המורכבות:(ספויילרים כבדים לאנימה)

    הדמויות בסדרה הם לא טובות ולא רעות,קחו למשל את קיריי,קיריטסוגו מתייחס אליו כרע ואפשר לראות זאת בסוף שהוא מביא לעולם הרס וחורבן,אך בUBW רין מתייחסת אליו כשומר שלה אחרי מות אביה(שבדיעבד התברר כי הוא רצח אותו בזירו),גם מערכת היחסים בין איסקנדר(ריידר) וגילגמש(ארצ'ר) מורכבת למדיי,רגע אחד הם שותים ומדברים ורגע אחרי האחד הורג את השני[אל תשכחו שמבחינה היסטורית איסקנדר(הלא הוא אלכסנדר הגדול)כבש את אזור בבל(איפה ששלט גילגמש לפי האגדה)].אותו דבר עם סייבר ולאנסר,שבקרב מול קאסטר הם שיתפו פעולה ורק בפרקים האחרונים הם נלחמו

    זו לא הפעם הראשונה שאני צופה בסדרות של אורובוצ'י.הסדרה"הנערה הקסומה מאדוקה מאג'יקה"גם היא פרי יצירתו,היא זו שבאמת פתחה את ליבי אל עולם האנימה,הן מבחינת הויזואליות והן מבחינת התוכן

    לסיכום,מומלצת מאוד,אך לא לכולם כי היא בעלת נושאים כבדים

    Liked by 1 person

    1. מבחינת אנימה – כן. הכל כאן.

      אם הייתי כולל גם לייט נובלים, משחקים ומנגה הרשימה כנראה הייתה גדולה בהרבה, אבל אף אחד מהדברים הללו הוא לא מאוד קריטי כדי להנות ממה שיש למדיום האנימה להציע ב Fate (חוץ מה VN המקורי והמשחק של F/GO מהסיבות שצוינו בכתבה).
      לכל מקרה, על כל סדרת אנימה רשמתי על איזה מקור היא מבוססת למי שמעוניין – לדוגמה Fate/Extra מבוססת על משחק שיצא בזמנו ל PSP ו Fate/Kaleid מבוססת על מנגה שעודנה מתפרסמת.

      אהבתי

  11. אני עדיין לא הבנתי החנסתה את המישחקים אז זה ממש בילבל מה הסדר הכרונולוגי? סדרות וסרטים פשוט שמות של הסדרות והסרטים באנגלית או באיברית
    יש מצב אתה עונה?

    אהבתי

    1. הסדר הכרונולוגי (כלומר מה בא אחרי מה לפי רצף האירועים בסיפור) הוא:
      Fate/Zero
      Fate/stay night
      Fate/stay night: Unlimited Blade Works
      Fate/stay night: Heaven's Feel – I. Presage Flower
      Fate/stay night: Heaven's Feel – II. Lost Butterfly
      Fate/stay night: Heaven's Feel – III. Spring Song

      הסדר המקורי (עליו אני יותר ממליץ), כלומר הסדר בו נכתבה היצירה הוא:
      Fate/stay night
      Fate/stay night: Unlimited Blade Works
      Fate/stay night: Heaven's Feel – I. Presage Flower
      Fate/stay night: Heaven's Feel – II. Lost Butterfly
      Fate/stay night: Heaven's Feel – III. Spring Song
      Fate/Zero

      אהבתי

      1. תודה אבל זה הכול אן עוד איזה אוד סדרות כי אני ראיתי שיש גם Fate/Apocrypha וגםFate EXTRA Last Encore הם גם חלק מהסידרה?
        ותודה רבה

        אהבתי

  12. תודה אבל זה הכול אן עוד איזה אוד סדרות כי אני ראיתי שיש גם Fate/Apocrypha וגםFate EXTRA Last Encore הם גם חלק מהסידרה?
    ותודה רבה

    אהבתי

    1. בוודאי שיש עוד סדרות, עוד המון. כפי שמפורט במדריך.
      הסדרות שציינתי בתגובה קודם הן רק אלו השייכות לסדרה המרכזית – השאר ספינאופים שאפשר לראות אחרי זה וכל אחד מהם עומד בפני עצמו ולא קשור לשאר (מלבד Fate/Grand Order בה גם יש סדר פנימי).
      ממליץ לקרוא שוב את החלק של ההקדמה במדריך כדי להבין את החלוקה הנ"ל בין הסדרות.

      אם יהיו שאלות אשמח לענות, אבל המטרה של המדריך בסוף היא לא לתת רשימת מכולת של מה לצפות אחרי מה (הרי רשימות כאלו לא חסר בתגובות באינטרנט), אלא לאפשר לאנשים להבין כיצד בנוי הפרנצ'ייז ומדוע עליהם לראות בסדר כזה או אחר.

      אהבתי

      1. לצערי בכל הקשור לתרגומים לעברית אני לא המקום לפנות אליו.
        כבר שנים שאני צופה באנימה רק בתרגום לאנגלית, כך שפחות יודע מי מתרגם, מה מתרגמים ואיפה אפשר למצוא.

        אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s