Shokugeki no Souma: San no Sara

טוב הסקירה הזאת הגיעה מוקדם מהצפוי, אבל מסתבר שהעונה השלישית של סדרת קרבות האוכל הסתיימה לבינתיים, ואת ההמשך נקבל רק באפריל.

בינתיים נותר לשאול איזה טעם הצליחה הסדרה להשאיר בפה?

הערה: הסקירה הזאת תהיה במתכונת מצומצמת מעט מהרגיל, גם כי מדובר כבר בעונה שלישית ואין צורך להציג את כל הרקע לסדרה ולשפוט אותה כמקשה אחת (זה כבר יקרה בסיום המנגה), וגם כי בסופו של דבר מדובר בחצי עונה, כשאת החצי השני נקבל באפריל.


את העונה הזאת של סומה התחלתי באופן שונה מהקודמות – הפעם בתור אחד שקרא את המנגה ויודע מה צפוי לו, ועצם הידיעה הזאת גרמה לי רק להתרגש אפילו יותר מעלייתה.

סיפורים חדשים ודמויות חדשות

San no Sara מעבדת ב 13 הפרקים שלה את ארק "פסטיבל סעודת הירח" וארק "סנטרל" וחושפת אותנו לראשונה לשלל דמויות חדשות שקיומם קריטי להמשך העלילה – ביניהם בעיקר ה "Elite 10" עליהם דובר רבות בעונות הקודמות.

את חברי ה "Elite 10" כבר פגשנו כאשר הוצגו ב OVA שיצא יחד עם הבלוריי של העונה הקודמת (ומי שמתכנן לצפות בעונה השלישית – חובה לעבור דרך ה OVA הזה, מדובר בחלק קאנוני לגמרי מהעלילה שלא טורחים לחזור עליו). במפגש ההוא סומה, לאחר שסיים את אימוני הסטאז'ר שלו, הרגיש מוכן לאתגר את האליט 10 ישירות, ובפרט את קוגה הנמצא במקום השמיני. כדי להוכיח שהוא ראוי בכלל להניח את ההצעה על השולחן, יהיה על סומה להראות את יכולותיו ולנצח את קוגה במכירות של הפסטיבל הבית ספרי. סומה כמובן מיד קופץ על ההזדמנות מבלי לחשוב על הסיכונים הכרוכים בכך (וכמובן, יש כאלה) ואנחנו עדים לראשונה לקרב (שאמנם הוא לא שוקוגקי ישיר, אבל זה גם משהו) בין סומה לבין מי שעומדים בטופ של אקדמיית טוטסוקי.

ארק הפסטיבל הוא ארק מעבר מאוד נחמד. הוא שינוי מרענן מכל התחרויות והמבחנים שבית הספר העמיד בהם את גיבורינו, והוא נותן לנו לראות את ההתקדמות שעברו עד השלב הזה. הארק משלב הרבה הומור וקלילות לצד רגעים מותחים ויצירתיים במיוחד. דמויות חדשות מקבלות את אור הזרקורים ודמויות וותיקות חוזרות אל המסך והתוצאה זה פשוט חמישה פרקים מספקים וכיפים ביותר.

אך הארק הזה הוא רק החימום, וכבר משהוכרזה העונה השלישית היה ברור שהמנה העיקרית היא הארק שמגיע אחריו (ובמעבר מהיר ביותר) – ארק "Central". מדובר בארק שונה לחלוטין מכל מה שהסדרה הראתה עד כה ובשינוי טון שילווה אותה לכל אורכה מעתה והלאה. בשלב זה הסדרה עוברת שינוי צורה מסוג של "סדרת ספורט" לכמעט "באטל שונן" קלאסי – זאת כאשר היא מציגה לראשונה דמות של נבל אמיתי – נאקירי אזאמי. יש כאלה שלא אהבו את השינוי, ושחושבים שהסדרה הלכה למחוזות מעט מוגזמים ומגוחכים מידי (אחרי הכל מדובר בסדרה על אוכל), אך 'סומה' תמיד הייתה מוגזמת ומגוחכת, זה חלק מהקסם שלה, ולדעתי אזאמי הוא בדיוק הפלפל שהסדרה הזאת הייתה צריכה כדי לעלות שלב. גם האליט 10 משמשים העונה כמעין ארגון מקביל ל"אקאטסוקי" מנארוטו, ל"אספדה" מבליץ' או ל"עכבישים" מהאנטר X האנטר בתור קבוצת האויבים הבלתי מנוצחים, מה שמשלים את הטרנספורמציה שהסדרה הזאת עברה לעבר ז'אנר הבאטל שונן הקלאסי.

ארק סנטרל מעלה את הסיכונים, מקטין את הסיכויים, ומביא את הגיבורים לנקודה של שפל וייאוש שלא חוו עד כה. קצת קשה להתייחס אל האירועים בארק הנ"ל מבלי להיכנס לספוילרים, אך לדעתי מדובר באחת מנקודות השיא של הסדרה, ואנחנו חווים סופסוף את אחד מהשוקוגקי הכי טעונים והכי אפיים שסומה השתתף בהם אי פעם.


קצת על הדיבוב

זאת גם אגב הזדמנות לברך על בחירת המדובב של הנבל שלנו – האיאמי שוו, מי שדובב בעבר גם את אייזן מ Bleach ואת המנהל מ Assassination Classroom הגיע לעונה הזאת של סומה כדי לדובב את אזאמי. עוד כשקראתי את החלקים האלו במנגה לא יכולתי שלא לדמיין את קולו של שוו כשאזאמי דיבר, כאילו הוא מיועד לדמות הזאת, כך שבחירתו הייתה טבעית לגמרי עבורי. ואכן, שוו עשה עבודה מדהימה ואין ספק שקולו מחמיא מאוד לאזאמי ולשאר נבלי העל המחושבים והבטוחים בעצמם שדיבב קודם לכן.

ואם כבר אנחנו בעניינו דיבוב, San no Sara מביאה איתם גם בשורה דיי מצערת והיא החלפת המדובבת של ארינה. עוד ב OVA הוחלפה ריסה טאנדה בעקבות מצבה הבריאותי (מאז החלימה) בקאנמוטו היסאקו, וזו המשיכה לדובב את דמותה של ארינה גם לכל אורך העונה הנוכחית. השינוי לא מאוד מורגש, וקאנמוטו מדובבת טובה גם היא, אך עדיין אהבתי הרבה יותר את הופעתה של טאנדה בעונות הקודמות. מכיוון שהסדרה לקחה הפסקה, אני מאוד מקווה שטאנדה תחזור לדובב את ארינה בעונה הבאה, אך הסיכויים לכך קלושים.

מה שכן, מי שאוהב את דמותה של ארינה לא יתאכזב כלל. ארק "סנטרל" הוא הארק הראשון בו ארינה הופכת מדמות שמשקיפה מהצד לשחקנית מרכזית בעלילה. מדובר בנקודת הפתיחה עבור פיתוח הדמות של ארינה, וצפוי לנו עוד הרבה ממנה בעונה הבאה, אך מה שקיבלנו בינתיים גם כן מספיק כדי להפוך אותה לדמות חביבה בהרבה משהייתה קודם לכן.


שמישהו ילחץ על הברקס

מבחינת העלילה, אין ספק שמדובר בצעד קדימה, אך זאת נשענת על חומר המקור המוצלח. בכל מה שקשור לעיבוד של החומר הזה לאנימציה, המצב קצת פחות מזהיר לצערי.

טענות על קצב מהיר מידי היו גם בעונה הקודמת, ושם מלבד בפרק הראשון זה לא מאוד הפריע לי. אני לא יודע אם זה בגלל שהתחלתי לקרוא את המנגה, אבל לקראת אמצע העונה הקצב המהיר מאוד הורגש, וזה היה דיי מאכזב. לצורך העניין, העונה הזאת של האנימה, בת 12 פרקים בלבד, עיבדה כ 7 ווליומים שלמים מהמנגה – קצב של כ 4-5 צ'אפטרים לפרק אחד(!). אני לא יודע מה עמד מאחורי ההחלטה, אולי הרצון להספיק חלק מסויים מהעלילה לפני שיוצאים להפסקה, אך אני חושב שעונה מסודרת של 24 פרקים רצופים שהייתה מתקדמת בקצב מעט יותר איטי (ואולי מסיימת את העונה הבאה בנקודה יותר מוקדמת) הייתה יכולה להיות טובה יותר.

הפרקים לא הרגישו רק מזורזים יותר מבעבר, אלא גם מושקעים פחות, כאילו הדד ליין היה לחוץ בהרבה. האנימציה הייתה פחות מלוטשת מבעונות קודמות, ונקודה נוספת שהפריעה לי הפעם (והפעם כנראה באמת כי הגעתי בתור קורא מנגה) היא ציור הדמויות שפשוט לא מצליח לעשות חסד למקור, בעיקר בפאנלים אייקוניים מהמנגה.

מה שכן האנימה עושה היטב, כרגיל, הוא האוכל. אין מה לעשות, השחור-לבן של המנגה לא מספיק כדי להעביר את מה שאפשר בצבע ובצלילים. גם התיאורים וההסברים על אופן ההכנה מהנים הרבה יותר באנימה, כשהם מוצגים ומוקראים בצורה פשוטה יחסית להבנה ולא כערימות של טקסט שקשה להתרכז בכל נקודה ונקודה בהן.


פינת הספוילרים (אנימה בלבד)

העונה השלישית (או החצי הראשון שלה) נגמרה בגילוי של ארינה ושל אזאמי שסאיבה ג'ויצ'ירו הוא אביו של סומה, נקודה שהייתה אמורה להגיע מיד אחרי הקרב של סומה נגד אייזאן, ונדחתה לבסוף לסיום הסדרה.

היו שהרימו גבה כשסצנה כל כך חשובה לעלילה פשוט נחמקה, אך היה ברור שמדובר בסך הכל בהחלפת סדר האירועים, ואני שמח על ההחלטה. זה אכן מסיים את העונה בסוג של נקודת שיא, ובקליף האנגר ששומר את צופי האנימה במתח לקראת העונה הבאה לגבי ההשלכות של הגילוי הנ"ל.

גם הבחירה לסיים את העונה בקרב בין סומה לטסוקאסה היא סך הכל מובנת. אמנם הרצון להגיע לנקודה הזו גרם לסדרה למהר הרבה יותר מידי, אך מדובר בקרב אחרון דיי מספק, שמציג לנו סך הכל את המצב של סומה בסיום העונה הנוכחית. לאחר שהצליח להתגבר על המקום התשיעי באליט 10, ונחל סוג של ניצחון קטן נגד המקום השמיני, סומה הועמד על מקומו על ידי המקום הראשון, טסוקאסה איישי, שהראה לסומה שיש לו עוד הרבה לאן להתפתח, ושיש לו עוד דרך ארוכה לעבור בעונות הבאות.


סיכום

מבחינה עלילתית מדובר בעונה המוצלחת ביותר של Shokugeki no Souma עד היום. הסדרה העלתה הילוך והגיעה לשיאים חדשים, אך אני מקווה שבעונות הבאות היא תנסה להקפיד קצת יותר בפרטים הקטנים ותיקח את הזמן כשצריך. אין לאן למהר.

מה עבד:

  • דמויות חדשות שמוסיפות עניין רב לסדרה
  • העלילה מגיעה לשיאים חדשים
  • בחירת מדובבים מצויינת

מה פחות עבד:

  • קצב מהיר מידי
  • אנימציה וציור לא מלוטשים מספיק ביחס למנגה ולעונות קודמות

grades4_8

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s