Kakegurui

סדרת האנימה Kakegurui היא הראשונה לקבל חוות דעת כאן בבלוג, וזה בהחלט מאורע משמח. עוד כשרק התפרסמו הידיעות הראשונות על עליית הסדרה – כבר סימנתי אותה כאחת מהסדרות המבטיחות ביותר של עונת הקיץ. אז האם סדרת ההימורים הזו עמדה בציפיות או שמא הזמן הכה הארוך שלקח לי להשלים את 12 הפרקים שלה מעיד אחרת?


תעודת זהות

Kakegurui היא סדרת טלוויזיה העוסקת בחייהם של תלמידי בית הספר הפרטי "אקדמיית היאקאו" – מוקד מפגש של האליטות של החברה היפנית, המהווה מקפצה עבור בוגריו לחיים עשירים וחלומיים. הבטחות אלו כמובן לא מיועדות לכולם. הטיפוס לפסגת "היאקאו" מושג באמצעות הימורים המפוקחים על ידי מועצת התלמידים הכוחנית – ומי שמוצא את עצמו מפסיד עלול לא רק לאבד את כספו ואת מעמדו, אלא גם את עתידו המבטיח. תלמידה חדשה בשם ג'באמי יומקו מצטרפת לבית הספר והופכת מיד למטרה עבור המהמרים המנוסים שמזהים טרף קל, אך אלו מתבדים מהר ומשלמים על טעויותיהם אחד אחר אחרי השני כאשר יומקו מתגלה כמהמרת לא פרייאית בעצמה.

הסדרה בעלת 12 הפרקים מבית סטודיו MAPPA עלתה בעונת הקיץ האחרונה (2017) ומבוססת על מנגה בעלת אותו השם שהחלה את פרסומה במגזין Gangan Joker במרץ 2014. המנגה המקורית נכתבה ע"י הומורה קאוואמוטו (Homura Kawamoto) ואוירה ע"י טורו נאומורה (Tooru Naomura) ועדיין מתפרסמת כיום.


מה עובד?

נתחיל מהסיבה העיקרית שתפסה את עיניי כאשר נתקלתי לראשונה ב Kakegurui – הסדרה סקסית בטירוף. אני לא מדבר דווקא על אצ'י כבד (לא שחסר כאן), אלא על הסקס אפיל המתבטא בסגנון הציור, הצבעים, הפוזות והתשוקה שהסדרה מצליחה להעביר למשחקי ההימורים. תלמידי "היאקאו" מהמרים על כל רכושם ועל מה שנשאר מהכבוד העצמי שלהם, והם לא עושים זאת בקלות – אפשר להרגיש את המתח והאנדרנלין באוויר בכל מהלך שנעשה בכל אחד מהמשחקים בהם הם משתתפים. אם אפשר להקביל את הצורה הסקסית בה מתייחסת הסדרה להימורים, כנראה שההקבלה הטבעית תהיה לצורה בה Shokugeki no Souma מתייחסת לאוכל (שאישית אני מאוד אהבתי, אם אתם פחות, ייתכן שגם את הסגנון של Kakegurui פחות תאהבו, אפילו שמדובר על סדרות מז'אנרים דיי שונים).

הסדרה סך הכל נראית דיי טוב. האנימציה היא לא מהסטנדרטים הגבוהים ביותר בשוק כיום, אך היא עדיין גבוהה מהממוצע ומשתפרת באופן ניכר בסצנות מפתח. סגנון הציור, כנראה החלק הכי חזק בפן הויזואלי, מצליח לשמור מצד אחד על ריאליסטיות ומן הצד השני לבטא רגשות ופרצופים קיצוניים ומגוחכים בצורה מאוד מרשימה. גם פלטת הצבעים שנבחרה לרוב עיצובי הדמויות והסצנות מחמיאה מאוד לסדרה, כאשר הצבע האדום (המסמל תשוקה) מככב כאן – ולא רק בצבע התלבושת האחידה של בית הספר.

התשוקה המדוברת כל כך הרבה בפסקאות למעלה מועברת בעיקר דרך דמותה של יומקו – שלא מפסיקה לקפוץ על הימורים מזדמנים ולהכניס את עצמה לסיטואציות מסוכנות ביותר, והכל למען הריגוש. יומקו דואגת שגם לה וגם לנו הצופים לא יהיה משעמם ולו לרגע, והיא עושה זו בהצלחה במשך 12 פרקים סופר כיפים לצפייה.

מה פחות עובד?

כשמהמרים על עץ או פלי חשוב לזכור כי יש שני צדדים למטבע, וחלק מהמאפיינים הבולטים של Kakegurui מהווים דווקא את נקודות החולשה שלה. דמותה של יומקו כאמור, היא דמות כיפית ביותר והרפתקנית – אך לא יותר מזה. גם יומקו וגם יתר דמויות הסדרה, מהגיבורים ועד הנבלים – הן דמויות מאוד שבלוניות שלא באמת עוברות שום פיתוח. רובן נותנות הופעה מרשימה (או פחות, אם נתפסות ברמאות) למשחק אחד ולאחר מכן מושלכות הצידה כאשר יומקו מתקדמת לעבר היריב הבא.

המשחקים גם הם, מלאי אנדרנלין ככל שיהיו, לא באמת מצליחים להפתיע. לא יצא לי לצפות בסדרות אנימה נוספות על הימורים (מבטיח שאצפה מתישהו ב Kaiji), אך בסדרה הזו אפשר להריח את התוצאות מקילומטרים – כאשר יומקו (כמעט) תמיד מנצחת ו(כמעט) תמיד בעזרת הרבה מאוד מזל. גם כאשר תופסת יומקו את הטריק של המתחרה היריב (וכמובן שאם קיים כזה – יומקו תתפוס אותו), נדירות הפעמים שהיא תחשוב על טקטיקה נגדית ולא פשוט תנצח כי ככה. אז כן, אפשר להגיד שאסטרטגיה לא בדיוק קיימת כאן, וזה דיי חבל כי עם כל הכבוד להתרגשות של יומקו מההימור עצמו, הייתי רוצה לראות דמות שבאמת עושה הכל כדי לנצח ובאמת אפשר להתחבר למאמצים ולמסע שהיא עוברת. אז נכון שיומקו חמודה והכל, אבל אי אפשר להגדיר אותה כדמות מרתקת, וגם לא אף דמות אחרת בסדרה הזו.

פקטור נוסף שמשפיע על איכות הסדרה בצורה דיי דרסטית הוא אורכה – כמו שנאמר, כ 12 פרקים בלבד. האורך הקצר לא מפתיע בהתחשב בכך שהמנגה עצמה לא מאוד ארוכה (לפחות כרגע), אך הוא לא מאפשר מקום לפיתוח רציני של הסיפור והדמויות. מעבר לכך, נראה שיוצרי האנימה החליטו שלא פשוט לעצור בנקודה מסויימת של עלילת המנגה, אלא לקבוע סוף מקורי משל עצמם (עליו אדבר בהמשך), מה שמונע בעצם כל אפשרות גם לפיתוח עתידי שכזה, לפחות באנימציה. עם זאת, לאור 11 הפרקים הראשונים שדווקא כן היו נאמנים למנגה, לא התמלאתי חשק גדול ללכת לקרוא את המנגה. הנוסחה של Kakegurui אכן מבדרת, אבל לא ברור כמה זה יכול להימשך עד שכל העניין יתחיל לשעמם.

וקצת על הפרק האחרון (ספוילרים)

כמו שנאמר, מדובר על סוף מקורי, ומכיוון שאני לא קורא את המנגה, לא אוכל להשוות אותו למהלך האירועים המתרחשים בה. עם זאת, אני חושב שמדובר בסוף לא רע יחסית.

הסוף כן הרגיש מזורז מאוד – יו"ר מועצת התלמידים שהסדרה בנתה ציפיות לקראתה לא קיבלה בסופו של דבר שום רקע אמיתי לאישיותה, וזמן המסך שלה הסתכם במשחק קצר של חצי פרק בלבד, בלי להגיע להכרעה אמיתית.

המשחק האחרון על אף פשטותו בכל זאת היה לא רע בכלל, הן בקונספט שנבחר והן במהלכים שנעשו משני הצדדים. בעיקר מרגיש צורך לשבח את התסריטאים על ניצול נכון של דמותו של סוזוי במשחק הזה, שתרם להרגשה שהוא אכן עבר דרך בסדרה הזאת כל הזמן ששהה בחברתה של יומקו.

זה אמנם לא הרבה, אבל אני חושב שבשביל פרק אחד ניצול הזמן והדמויות בנקודה הנוכחית היה מקסימלי, וזה לא משהו שאפשר להגיד על כל סוף מקורי שכזה.


סיכום

בסופו של דבר, על אף שלא מדובר בסדרה מבריקה, Kakegurui היא סך הכל סדרה סופר כיפית ומלאת אנדרנלין. לצערי למרות שהיא כה כיפית, היא לא תמיד מספקת את הדרייב להמשיך לפרק הבא, מה שגרם לי לדחות את הצפייה בה לטובת סדרות הקיץ האחרות בהן צפיתי. כן קיוויתי לקבל קצת יותר מעטיפה יפה וחושנית, אבל לפעמים גם סדרות קלילות כאלה מצליחות לספק את הסחורה, ואם באים עם ציפיות בהתאם אפשר מאוד להנות. לא השתכנעתי שכדאי לי להמשיך למנגה, אבל אני בהחלט לא מתחרט שצפיתי בה.

grades4_7

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s